Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Hilleberg-anekdot. Jag låg i mitt Nammatj nära Sylarna 2009 och där blåste det storm i byarna. I Tarfala t.o.m. orkanbyar. Enda gången det varit riktigt ruskigt med spöregn, hårda vindar och mörker i början av september. Jag vill ju bära lättare men efter den gången vet jag inte om jag vill tumma på säkerheten. Då var det 2 km till raststuga men inget väder jag var sugen på att börja riva lägret i direkt.

Tältet stod pall mendå trodde jag att snart kommer det att blåsa sönder. Låg vaken fullt påklädd och med packad ryggsäck hela natten. Blåste fortfarande friskt på morgon/fm så man fick sätta fast kåsor och matkärl så de inte skulle blåsa iväg över fjället.


Den natten låg jag i ett Terra Nova laser comp nära Singi. Vi hade egentligen tänkt gå över Rabots glaciär mot Tarfala men vi fick prognos om förestående orkanbyar så vi gick ner till Singi istället. Det var rejäla vindar under natten men jag hade satt upp tältet i kanten av ett videsnår men sov med allt packat.

När det gäller HB har jag de senaste 12 åren ägt Soulu, Jannu och nu ett Tarra. En sak jag gillar med dem, är att de är väldigt lätta att resa ensam när det blåser i och med att man kan resa och fästa stångskelettet innan man reser själva tältet. Tarrat använder jag som vintertält eller "baslägertält", det är lite för tungt att bära på för vanliga enkla vandringar, men enkelheten att resa det i hård vind, 10 mm DAC stänger (med möjlighet till dubbla stänger i stångkanalerna), dubbla absider, tålighet mot snölass gör att det inte finns väldigt många konkurrenter utifrån mina krav. Sommartid använder jag dock de senaste 4 åren främst ett SMD lunar solo som är lätt och härligt luftigt. Har även rätt mycket erfarenhet av Nallo 2GT och Kaitum 2GT under främst höstvandringar.

Alla tält har för och nackdelar och det finns inget som är bäst på allting och det blir lite konstigt och anekdotiskt att såga en tillverkare efter erfarenheter från en specifik modell. Det är klart det finns många olika intressanta tältmodeller på marknaden, men HB är välrepresenterade på svenska marknaden, har bra support och oöverträffat andrahandsvärde och såna saker spelar förstås in också när man ska välja tält. De senaste åren har det ju dock dykt upp många intressanta tält i lättviktssegmentet och jag är själv sugen på att komplettera med en lättviktskåta de gånger jag vill ha lite mer plats men ändå inte bära för mycket.
 
Jag har inte erfarenhet av speciellt många tält. Men jag uppgraderade mitt begagnade Fjällräven g66 till ett Hilleberg Nallo 2 för en massa år sedan. Nallot har enligt mig varit fantasisk genom åren. Lätt att resa, tillräckligt rymligt för mig och slitstarkt. I stort sett fungerar det fortfarande lika bra som när jag köpte det. Nu såhär i efterhand tycker jag att det var ett prisvärt val med tanke på hur bra det åldrats. Dessutom tycker jag alltid det är roligt att köpa svenska märken på mina friluftsprylar om det är möjligt.
 
Började med tältcentralens i bomull, tungt, rejält och än tyngre vått. Bytte upp mig till ett lätt FR i Steelnylon, det brann snabbt och rejält, men var lättare och en bättre konstruktion, två lager. Köpte därefter ett ett 3 p Tarfala som ännu efter 50 år lever. Därefter blev det några amerikanskam Extremist och HB. Begriper att alla tält och andra prylar har bra och dåliga sidor. Så att skaffa rejälare stänger är en, rejälare pinnar en annan, men inget har så stor betydelse som valet av tältläge. Inte för lågt, inte för fritt. Natt dimma och sönderblåsta tält har jag sett av flera märken. Envar gör sina val.
Angående SSU-lägret så hade nog bostadsminister gett dem en rejäl avtändning, det som byggs nytt skall ju gå till nyadeln.
Det finns rejälare tält på marknaden än HB, det finns lättare alternativ och vad som förvånar mig mest är att HB ännu inte kommit med något kamintält, för i vårt fuktiga och svala klimat är det grejen. Men andra har ju redan tänkt tillbaka och därför är kåtamodellerna omtyckta.
Har säkert för många tält men, men sålänge de brukas finns det säkert plats för ett till.

go tur
Håller med om Malmbergs Tarfala 👍 som också för mej fyller 50 år i år i min ägo sedan inköpet 1971. Har tillbringat ett antal hundra nätter i tältet och det är fortfarande helt ok frånsett tältbotten som behöver en liten pressening under när jag ibland av nostalgi-skäl nyttjar det.
Använder dock HB huvudsakligen sedan 15 år för mina paddlings- och vandringsturer. Har nu ett Soulo och Rogen. Har tidigare även haft ett Staika men sålt det. Det finns nackdelar med HB men sammantaget så är det ändå det bästa alternativet för mej enligt min bedömning.
Har dock full respekt för andras bedömningar och att det inte finns något svar på vilket tält/fabrikat som är bäst, då vi alla har olika preferenser !
 
Hallbergs tält är så enkla att snabbt få upp.Sätta i stänger är snabbt och lätt och när man är ensam är det guld värt. Men nu har vi ett Hilleberg Anaris,och det passar bäst i skogen,under lugna lättsamma stunder. Sätta upp det ensam på fjällhed i blåst är inte kul,där saknar jag Nammats och Akto. Får väl säga att vi använt tältet i fel användningsområde då.
 
Mesta (allt) har redan sagts i denna tråd och många andra. Tält engagerar:) Tält är lite som kläder? Smaksak, beroende på väder, behov och plånbok. Det är inte alla kläder som passar och det är ju en del man ångrar. Det är också folk i sin omgivning som undrar varför man köpt en del kläder. Fler än man vet..

Jag har haft flera tält, Helsport, MSR men numera endast HB. Viktigaste erfarenhet är att "nordisk stil" med kopplat inner/ytter är ett måste. Sedan är det modell för sitt ändamål. Slit och släng som inte fungerar i regn har jag avstått. Det finns förvånansvärt många tält som inte klarar regn till fullo. Jag har landat i HB. Absolut favorit och mest använt numera är Rogen. Finväders tält med bra utrymme för två. Andra favorit är Staika, mest för vinter. Dubbla absider och självstagande uppskattas som ni förstår. Men det räckte inte... För MC är det Nallo 3GT för att få plats med alla prylar. Det är overkill de-max i kvalitet. Men Nallo kommer även med på komfortvandring och vid dålig-prognos-väder-vecka på fjället där absiden uppskattas.

Viktiga är att hitta den modell som passar ens aktiviteter. Oavsett märke. Det är svårt nog. Skulle jag tvingas sälja alla utom ett hade det blivit Nallo kvar som kompromiss för mina ändamål - trots att jag verkligen uppskattar självstagande && dubbla absider så ska det ställas mot vikt & utrymme. Svåraste valet är model och HB har det mesta/alla modeller utom superlätta och billiga tält. Vikt är en kompromiss mot behov och funktion - lite vad som visas tydligt av HBs klassificering. Som redan sagts ofta på olika sätt, så är HB ett av väldigt få tält som kan säljas efter 10-15 år och göra både ägare och säljare glada. Vill nog påstå att det för de flesta inte är en fråga om religon - utan de-facto många nöjda kunder. Kul att vi har en nordisk tradition i detta, både Bergan har Helsport har väldigt bra tält men liter mer "spretig" i sin produkter?
 
Religionen bygger på erfarenhet och inte tro.
För mig verkar det som att många testar hb, är nöjda, och sen tror att det är enda alternativet.

Det är väl få som betvivlar att hb gör bra tält, men det innebär ju inte att de är ensamma om det.

Själv har jag ett fjällräven, ett helsport och ett bergans. Det enda jag skulle kunna byta mot ett vettigt alternativ i hbs utbud (åtminstone vid köptillfället) är fjällräven-tältet, men då skulle prislappen bli en annan.
 
För mig verkar det som att många testar hb, är nöjda, och sen tror att det är enda alternativet.

Det är väl få som betvivlar att hb gör bra tält, men det innebär ju inte att de är ensamma om det.

Själv har jag ett fjällräven, ett helsport och ett bergans. Det enda jag skulle kunna byta mot ett vettigt alternativ i hbs utbud (åtminstone vid köptillfället) är fjällräven-tältet, men då skulle prislappen bli en annan.
Alla dessa märken duger och det som ska avgöra är priset,Ny pris är HB ej aktuellt (för en med Smålänska rötter) ett nästan nytt som är 20-30% billigare är bra köp.Men du får ett nytt av de tre ovan till samma pris som ett beg.HB sys i baltikum och det är enklare för repr.från företaget att kontrollera kv.de får betala höge löner därav stor del av det högre priset.
Har provat MSR ej nöjd rekomenderas ej för Nordiska fjällen utanför leder, fast Testvinnare och största märket men för vandringar närmare stugor tex eft kungsleden ok och på låglandsleder,bl.de bästa mellan pris segmentet.
 
För mig verkar det som att många testar hb, är nöjda, och sen tror att det är enda alternativet.

Det är väl få som betvivlar att hb gör bra tält, men det innebär ju inte att de är ensamma om det.

Själv har jag ett fjällräven, ett helsport och ett bergans. Det enda jag skulle kunna byta mot ett vettigt alternativ i hbs utbud (åtminstone vid köptillfället) är fjällräven-tältet, men då skulle prislappen bli en annan.

Tält är för de flesta en sällanköpspryl och det hör även ihop med vissa risker vid användningen gör att de flesta vill köpa ett säkert kort. Trygghetsnarkoman men även ur ekonomisk synvinkel så väljer jag HB. Mitt första köptes ca 1995 och det används fortfarande.
 
Tält är för de flesta en sällanköpspryl och det hör även ihop med vissa risker vid användningen gör att de flesta vill köpa ett säkert kort. Trygghetsnarkoman men även ur ekonomisk synvinkel så väljer jag HB. Mitt första köptes ca 1995 och det används fortfarande.
Det är klart att man vill ha prylar som man vet fungerar, så även jag.

Men bara för att man känner sig trygg i sin Volvo innebär det inte att det är farligt med en Saab, VW eller vad det nu kan vara. Men så låter det ganska ofta i tälttrådar.

Är du nöjd med HB så kör på det så klart.

Mitt Helsport-tält är från början av 00-talet och används också flitigt, för övrigt.
 
Kul tråd det här. Man får väl helt enkelt sina favoriter utifrån behov, men också lite nostalgi. Själv kör jag fortfarande med mitt Norröna Ravneskar som jag köpte efter första jobbet 1978. Det vägrar gå sönder (vinter som sommar), fullt med lappar och nytt golv etc. Men som jag trivs det! Alla gamla märken=minnen:D. Men när jag väl köper nytt blir det självklart ett Hilleberg Keron.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.