Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Vi har ett gammalt Nammats 2 GT som är närmare 20 år snart.
Mycket tryggt i alla väder under barmarkstiden.
Litar lika mycket på mitt enmanstält Akto,som är några år yngre.
För att minska buren vikt pga ålder och fysisk kapacitet köpte vi ett Anaris ifjol höst.
Även om vi bara avser använda det i skog och under högsommar känns det ju på inga vis tryggt om det blåser upp på fjället.
Så det gäller att hoppas att vädret står sej de nätter vi ska vara ute. Blir hur som helst kortare turer, men vi har ju varit uppe på hyfsat hög fjällhed, 950 m. Meckligt vid blåst få det stå bra,och än tar det för lång tid för oss att ställa upp.
 
Kritiskt tänkande gillar jag…

När det gäller HB så tror jag de pressats till detta segment av enklare materialval för att motsvara dagens lättviktstrend. När det gäller HB NIAK så är det just den kategorin. De skiljer mellan Svart, Röd och Gul label vilket motsvarar vilka krav som ska ställas.
Jag skulle aldrig köpa ett HB tält med gul nivå eftersom det motsvarar inte mina krav. Dessutom finns det en uppsjö med enkla tält på marknaden som konkurrerar viktmässigt.
Själv har jag ett extremtält HB TARRA 2 personers och har mångårig erfarenhet av tältets prestanda. Använder det ca +40 nätter per år. Jag tror att att HB styrka ligger i just det segmentet. Det kan vara ett strategiskt fel av dem att gå in på tillverkning av tält som inte fyller traditionell HB nivå.

Förövrigt så är deras relation till kundservice otroligt bra. Med deras sömnadsverkstad på Frösön har jag tagit del av att snabbt få hjälp när jag klantat mig med mitt tält och fått en brännskada. Till lågt pris dessutom.

Så är presenterar de själva tälten;

BLACK LABEL har högsta säkerhet, styrka, lätthanterlighet, mångsidighet och komfort. De presterar mycket bra i alla förhållanden, var som helst, vilken årstid som helst.

Om du inte behöver den högsta prestandan men fortfarande kan tänkas möta hårda förhållanden kan du istället välja RED LABEL.

Vet du att du endast kommer att använda ditt tält i fint väder och på mindre exponerade platser, och vill ha den absolut lägsta vikten – även om det reducerar din säkerhet och komfort och tältets livslängd – kan du överväga ett YELLOW LABEL-tält. Men kom ihåg att innertältet på tält där yttertältet inte når hela vägen ner till marken riskerar att bli genomblött på grund av drivande regn. Så om du kan tänkas utsätta ditt tält för hårdare förhållanden, oavsett om det är vår, sommar eller höst, är ett Black eller Red Label-tält där yttertältet når hela vägen ner till marken ett bättre val. Om du tvekar – gå upp en kategori!

Jag kanske var otydlig i trådstarten men jag är helt medveten om Hillebergs klassificeringar m.m. Jag var inte ute efter köpråd eller att förstå material/funktion. Jag var mer ute efter att höra från användare som har både Hilleberg och andra märken och har kunnat jämföra i praktiken. Mitt exempel var att där mitt Niak rasade och lade sig platt på marken så har mitt North Face Tadpole 2 DL stått sig utan problem (för referens så kostade mitt Tadpole ca 2 000:- och tyvärr tillverkar inte North Face tältet längre, annars hade jag köpt på mig ett gäng).

För att ta ditt exempel här ovan - Tarra väger alltså 4,3 kilo när ett Exped Orion 2 Extreme väger 3,2 kilo. Dessutom kostar Tarra 6 500:- mer. Vad är det som gör att valet då faller på Hilleberg?

Jag misstänker att många bara antar att Hilleberg är bäst för att en förälder/en polare har sagt det och sedan har det blivit en sanning. Vetenskapen rör sig snabbt och nya konstruktioner och material dyker upp titt som tätt.

Som en fotnot kan man också säga att tittar man på Hillebergs site så kan man väl säga att det är en indikation på vilken tidsålder företaget befinner sig i.
 
Jag kanske var otydlig i trådstarten men jag är helt medveten om Hillebergs klassificeringar m.m. Jag var inte ute efter köpråd eller att förstå material/funktion. Jag var mer ute efter att höra från användare som har både Hilleberg och andra märken och har kunnat jämföra i praktiken. Mitt exempel var att där mitt Niak rasade och lade sig platt på marken så har mitt North Face Tadpole 2 DL stått sig utan problem (för referens så kostade mitt Tadpole ca 2 000:- och tyvärr tillverkar inte North Face tältet längre, annars hade jag köpt på mig ett gäng).

För att ta ditt exempel här ovan - Tarra väger alltså 4,3 kilo när ett Exped Orion 2 Extreme väger 3,2 kilo. Dessutom kostar Tarra 6 500:- mer. Vad är det som gör att valet då faller på Hilleberg?

Jag misstänker att många bara antar att Hilleberg är bäst för att en förälder/en polare har sagt det och sedan har det blivit en sanning. Vetenskapen rör sig snabbt och nya konstruktioner och material dyker upp titt som tätt.

Som en fotnot kan man också säga att tittar man på Hillebergs site så kan man väl säga att det är en indikation på vilken tidsålder företaget befinner sig i.

Det finns många fina tält som har god prestanda utanför HB sfären dessutom till lägre pris. Det finns även motsatsen där prisbilden är hög men kanske inte motsvaras av kvalitén.

När det gäller din jämförelse mellan de båda tälten så är Exped ett högkvalitativt tält som nog motsvaras av HB mellanklass nivå. Att Tarra väger ”brutala” ett kilo mer måste betyda något i materialval som innebär tuffare väv och stänger. Dessutom är det en helt annan konstruktion där de fyra 10mm stängerna korsar varandra vid fem punkter.
Att som du verkar vilja påstå att HB har stagnerat i utveckling, materialval, deras hemsida mossig etc tror jag inte på.
Beträffande att ditt tält la sig kraftigt ner vid blåsten kan det ha något med bardunerna att göra? Vinkel och längd etc. Enklare tältkonstruktioner har jag själv haft erfarenhet att ”fått i nosen” vid mycket hård vind.😊
 
Flest Hillebergstält jag sett på ett och samma ställe var under Almedalsveckan för runt 10 år sedan när jag fått för mig att vandra Gotland runt. Strax norr om Visby finns det en camping, där var massor av SSU flaggor och i princip bara Hillebergtält...
Jo tack för "Arbetets söner", där fanns det flis...
 
Flest Hillebergstält jag sett på ett och samma ställe var under Almedalsveckan för runt 10 år sedan när jag fått för mig att vandra Gotland runt. Strax norr om Visby finns det en camping, där var massor av SSU flaggor och i princip bara Hillebergtält...
Jo tack för "Arbetets söner", där fanns det flis...

Det här är väl utanför tråden men… Tältvalet hos de unga kanske speglar tilltron till framtiden och bostadsmarknaden måhända… 😊
 
Har erfarenhet från bl.a. Fjällräven (Akka 3), Helsport (Rondane 3) och Hilleberg (bla Nallo 3), mest svenska/norska fjäll, mest sommar och höst. Jag har hållit mig till skandinaviska tält för att dom är gjorda för våra förhållanden. Det har att göra med vädertålighet, handhavande och tex ventilationsmöjligheter (viktigt i fuktigt klimat). Alla tre tält ha varit bra, med lite olika fördelar. Jämförelsen är heller inte helt rättvis: Helsporttältet var billigast, Fjällräventältet har varit på ett antal vinterturer och även i Peru. Dock, när jag nån gång jämförde antal tältnätter så har Hillebergtältet hållit bäst.

Hållbarhet har diskuterats tidigare, ex här. Mycket hörsägen ska man säkert ta med en nypa salt, men när en utsidananvändare skriver "Jeg har hatt mellom 25-60 utedøgn de siste 12 åra, hvor av relativt mange vinterturer", då betyder det något, åtminstone för mig.
 
När jag nästa år ska köpa ett nytt tält så blir det ett Nammatj 2 och det är pga bra recensioner på det tältet. Jag vill ha ett tält som tål väder.

Sekt? Det är väl upp till mottagaren...Halleluja...
 
Flest Hillebergstält jag sett på ett och samma ställe var under Almedalsveckan för runt 10 år sedan när jag fått för mig att vandra Gotland runt. Strax norr om Visby finns det en camping, där var massor av SSU flaggor och i princip bara Hillebergtält...
Jo tack för "Arbetets söner", där fanns det flis...
De kanske ville stötta ett svenskt företag med produktion i Europa.
 
Började med tältcentralens i bomull, tungt, rejält och än tyngre vått. Bytte upp mig till ett lätt FR i Steelnylon, det brann snabbt och rejält, men var lättare och en bättre konstruktion, två lager. Köpte därefter ett ett 3 p Tarfala som ännu efter 50 år lever. Därefter blev det några amerikanskam Extremist och HB. Begriper att alla tält och andra prylar har bra och dåliga sidor. Så att skaffa rejälare stänger är en, rejälare pinnar en annan, men inget har så stor betydelse som valet av tältläge. Inte för lågt, inte för fritt. Natt dimma och sönderblåsta tält har jag sett av flera märken. Envar gör sina val.
Angående SSU-lägret så hade nog bostadsminister gett dem en rejäl avtändning, det som byggs nytt skall ju gå till nyadeln.
Det finns rejälare tält på marknaden än HB, det finns lättare alternativ och vad som förvånar mig mest är att HB ännu inte kommit med något kamintält, för i vårt fuktiga och svala klimat är det grejen. Men andra har ju redan tänkt tillbaka och därför är kåtamodellerna omtyckta.
Har säkert för många tält men, men sålänge de brukas finns det säkert plats för ett till.

go tur
 
En annan viktig sak är andrahandsvärdet. Jag köpte mitt Unna med 20% rabatt för strax under 6 tusen och räknar med att få tillbaka allt om jag skulle sälja det idag.

Köper man ett Kina-tält så är det förlust från dag 1
 
Personligen tycker jag att det är svårt att dra slutsatser när nån skriver "jag har haft mitt i 20 år" eller "det klarar orkanvindar", det kan betyda allt mellan 5 tältnätter på sommarfjället varje år eller 50 tältnätter under vintern på kalfjället. Orkanvindar är lite olika för olika personer... Men ju fler med erfarenheter av ett tältmärke, säger desto mer och då kan man dra slutsatser. Generellt gör HB mycket bra tält, även om det skiljer mellan olika modeller, däremot borde de hålla sig till sin nisch med tåliga, hållbara tält, lättviktstrenden går inte ihop med hållbara tält.. Som med allt annat är HB inte odödliga även om många tror det men med rätt användning så håller de många år och kundtjänsten är super, vilket inte är att förakta!
 
Personligen tycker jag att det är svårt att dra slutsatser när nån skriver "jag har haft mitt i 20 år" eller "det klarar orkanvindar", det kan betyda allt mellan 5 tältnätter på sommarfjället varje år eller 50 tältnätter under vintern på kalfjället. Orkanvindar är lite olika för olika personer... Men ju fler med erfarenheter av ett tältmärke, säger desto mer och då kan man dra slutsatser. Generellt gör HB mycket bra tält, även om det skiljer mellan olika modeller, däremot borde de hålla sig till sin nisch med tåliga, hållbara tält, lättviktstrenden går inte ihop med hållbara tält.. Som med allt annat är HB inte odödliga även om många tror det men med rätt användning så håller de många år och kundtjänsten är super, vilket inte är att förakta!

Håller med om att HB ska hålla sig till sin nisch och dit hör inte tält med kaminer eller än värre en kollektion Hilleberg kläder…😊
Att de börjat ”spåra ur” med lättviktstält som de trots alla färgmarkeringar och förklaringar att det är något som bara ska användas under mycket goda förhållanden gör det inte bättre. Folk läser ofta dåligt och förstår inte skillnaden ty det ”är ju ett Hilleberg tält” och då borde det klara allt…

Antagligen har de förrädiska räknenissarna smugit sig in och insett att dagens tältmarknad stavas vikt och åter vikt.
Folk orkar inte, vill inte bära mer än nödvändigt och de flesta klarar sig med enkla lågviktstält i varierande nivåer så varför köpa något som väger mer och är mycket dyrare.

Många fina företag har drabbats av räknenissar som lyfter siffrorna men ibland på bekostnad av annat.

Med det sagt, jag sätter HB bland de främsta eller främst som tillverkare av expeditionstält eller tält man ställer maximala krav på, däremot bör företaget vara på det klara med att deras renommé dras ner då kunder köper ett tält som trots information inte klarar vad de tror de ska klara bara för att det är ett HB tält.

Vill man ha en produktion av sådana tält varför inte byta namn då på just dessa, ett annat företag helt enkelt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.