Att rolla eller inte rolla - det är frågan.

Jag tycker det är kul med lite statistik. Därför undrar jag hur många av er som paddlar långfärdskajak som i skarpt läge gått runt? Själv har jag plumsat i en gång i samband med landstigning vid en brygga, aldrig ute på öppet vatten i skarpt läge. Nästa fråga, hur många klarar en roll i lugnt läge (träning klarar jag), hur många har gjort det i skarpt läge (blåst, sjö och kallt). Fortfarande av er som paddlar långfärd med skärgårds- eller havskajak.

Den här hösten har jag bestämt mig, jag skall paddla tills isen lägger sig. Alla tips inför vinterpaddlingen välkomnas!

1. Jag har aldrig gått runt i ett "skarpt läge". Jag har aldrig ens varit med om att någon gått runt annat än medvetet eller vid i- /urstigning.
2. Jag klarar en roll i lugnt läge
3. Av förklarliga skäl har jag aldrig behövt göra en roll i ett skarpt läge men ju mer man tränar desto duktigare blir man så därför så försöker jag träna då och då för att förkovra mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
1. Jag har adlrig gått runt i skarpt läge
2. Jag klarar en roll, men bara i lugnt vatrten och under kontrollerade former.

mvh Christian

Jag har inte heller gått runt i skarpt läge. KLarar roll i vid träning, vet ej om jag gör det i kraftiager sjö, tränar därför andra metoder att ta mig åter i kanajekn, flotör + paddel mm.

1. Aldrig gått runt i skarpt läge.
2. Inte brytt mig om att lära mig rollen, då synnerligen erfarna kamrater ser den som acrobatik - ej räddningsteknik. Vilket överensstämmer med min egen gissning.
3. Alltså ej heller rollat i skarpt läge.

Vinterpaddling: Stoppa fingrarna några minuter i isigt vatten, så får du en god uppfattning om hur långt från stranden du vågar dig! Alltså är nära stranden i lugn sjö det som gäller.

Jag har aldrig själv gått runt i skarpt läge. Har varit med om en person som gått runt under långfärd - han hundsimmade och plockades upp med eskimåräddning. Han gick runt pga. av oväntad korsjö.

Har plockat upp folk med kamraträddning i alla fall fyra gånger under kortare tur/motionspaddling: en av dem var pga. teknikövning, de andra tre var pga. brytande medsjö.

Har sett fler som har vält under teknikövningar i sundet... Nyttig övning i hur kallt havet verkligen kan vara! De har plockats upp med kamraträddning av andra i gänget.

Jag klarar att rollla (ibland), men förlitar mig på kamraträddnig vid turer med flottörräddning som backup. Skall dock lära mig att sätta rollen så att den kan bli det första jag försöker (med de andra två som backupp).

/Jott

(Läs boken "Sea Kayaker's Deep Trouble" - samling av incidentrapporter från olyckor med havskajak i USA. Nyttig och skrämmande läsning...)

1. Jag har aldrig gått runt ofrivilligt.

2. Aldrig brytt mig om att lära mig rolla. Har däremot ett par "side-wings" - strömlinjeformade flottörer att bruka för räddning och då man vill paddla extremt stabilt. Som t ex då vi paddlade från Söderarm i söndags och det blåste frisk nordlig med krabba vågor direkt in från Ålands hav.

3. Aldrig behövt rolla skarpt m a o

/Stefan

Rollar inte

Rollar inte, har inte ens försökt. Lugnt vatten, simavstånd till stranden och paddling under det varma halvåret gör att roll känns onödig. Ska den sitta, ska den ju sitta till 110%. Och jag förmodar att det kräver ständig träning.

Har aldrig vurpat ofrivilligt.

Rollar vid övning men mer osäker på att sätta den skarpt.
Däremot är jag ganska säker på att kunna göra en re-entry och komma upp med roll även om jag kommit ur båten, om inte annat med flottör som reserv.
Finner det otroligt att misslyckas med re-entry om man tar till både flottör och pawlataroll, man hinner ju lunga ner sig och vara fullständigt beredd.

Förlitar mig egentligen på flottör, kamraträddning, erfarenhet och omdöme.

JL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips