Risk att välta

Har paddlat i skärgården i ganska många år men aldrig gett mig ut i alltför hög sjö eller över öppna fjärdar då jag inte förstår hur jag skulle klara mig om jag välter. Jag gick kurs för ett antal år sedan och lärde mig kamraträddning, att ta sig upp med paddelflottör och faktiskt klarade jag även eskimåsväng. Jag tror dock att dessa tekniker är svåra att tillämpa i skarpt läge med hög sjö, iskallt vatten osv. Å andra sidan läser man ju ofta om paddlare som drar ut i ytterskärgården över öppna vatten. De beskriver hur mycket det blåser och hur de "efter ett tag kommer i harmoni med vågbergen". Även om de är skickiga så kan ju inte marginalerna från att välta vara så små att det krävs enorm erfarenhet för att inte välta. Alla kan göra misstag, vara trötta, överaskas av en våg osv. Dessutom läste jag nyligen om en person som paddlade HBB efter endast ett år. Jättelång erfarenhet kan ju då knappast vara avgörande om man klarar sig utan att välta eller ej.
Slutsatsen borde vara att risken att välta i princip är obefintlig om man bara är någorlunda van.
Alltså är det bara för mig att dra iväg över fjärdarna till sommaren. (Nu är ju vattnet så kallt att det innebär ytterligare en risk). Kommentarer?
 
Jag tycker att du verkar ha en hälsosam respekt för vattnet.
Med det sagt så anser jag att den största anledningen till att man "går runt" är rädslan för att gå runt! Är man orolig så spänner man sig och då ökar risken oerhört.
Är man trygg med situationen så är man avslappnad och parerar det mesta utan att tänka mycket på det.
För att bli trygg och avslappnad så måste du veta att det inte innebär några problem att gå runt.
Det är OK att gå runt!!!
Det blir blött, kallt och du får göra en bökig räddningsmanöver men mer är det inte.
Alltså måste du öva dina räddningstekniker på grunt vatten, gärna i det kalla vatten som du tänker paddla i men det är lättare att träna in teknikerna på sommaren eller i en basäng och sedan öva dom i det kalla.
När du VET att du kan prova en eskimåsväng och kanske får till den men annars så klarar du flottörräddning utan problem så kommer du inte att behöva använda dom.
Du kan istället träna på högt och lågt stöd eller andra "inte gå runt" tekniker.

Tips: Ta med ombyte, thermos och handduk på varje utflykt och avsluta varje paddling med att göra en självräddning innan du tar upp kajaken och åker hem.
 
En kajak är stabilare än de flesta tror. Men visst kan du gå runt även som van paddlare, tex pga du tänker på annat. Därmed skall du alltid känna dig tillfreds med att du klarar av situationen när du går runt.

Märk väl att jag inte säger ”om” utan ”när”. Människan har en tendens att ersätta ”om” med ”händer inte” om det är något du gärna vill göra. Du skall alltså klara situationen då högt/lågt stöd inte har hjälpt, då du inte kommer i kajaken igen (pga för grov sjö, iskallt vatten, bortspolad utrustning). Du gör helt rätt i att inte lita blint på räddningsteknikerna. Att underskatta iskallt vatten är klart farligast – se bara på den erfarne multisportare som omkom. Grov sjö klarar du om det är varmt i vattnet, land i lä och land som det går att komma upp på.

Men jag tycker allt att du kan våga dig ut lite mer än hittills.
 
Även jag tycker Brig har rätt inställning till vattnet. Mitt tips är att skaffa sig en paddelkompis som man övar räddningar med. När man litar på varandra och teknikerna sitter så känns det normalt som ett naturligt steg att ge sig ut på lite större äventyr.
 
Även jag tycker Brig har rätt inställning till vattnet. Mitt tips är att skaffa sig en paddelkompis som man övar räddningar med. När man litar på varandra och teknikerna sitter så känns det normalt som ett naturligt steg att ge sig ut på lite större äventyr.

redan en massa bra svar så jag bara bygger vidare. Hur mycketr marginal du har beror på din längd, din vikt, din kajak, din mjukhet, ... Som redan sagts, rädslan för att gå runt är ett stort skäl till att gå runt, efterosm man spänner sig. Och kallt vatten är farligt, så det är inte nu du skall börja med för långa utflykter, utan när vattnet är varmt igen.

Med detta sagt kan jag lägga till för egen del att om du inte är väldigt mjuk i kroppen redan, så börja träna töjningar, ju bättre du kan böja dig framåt och ju bättre du kan vicka höfterna, ju mer marginal mot att gå runt skaffar du dig (skälet man lätt går runt om man är rädd är att man spänner sig, men en stel person behöver inte spänna sig för att uppnå samma effekt).

Eskimåsvängen är ett bra sätt att komma upp igen och att bli trygg nog för att paddla avslappnat, men så snart du har den möjligheten är högt och lågt stöd de viktigaste sätten att slippa utnyttja kunskapen.

--- Mats ---
 
Hej på er.
Skönt att se en sund respekt för vatten och kyla.
Hör under året en hel del smått galna saker. Killar som just köpt kajak och tar med sina kompisar till ytter skärgården för att senare ringa om att bli hämtade...vi kommer inte hem för det är förstora vågor

Mitt råd är att öva på att förebygga just att rulla runt genom att öva högt och lågt stöd.
För mig lossnade det när tog en kurs i forskajak. Du kan praktiskt taget gå runt och rädda dig själv med ett högtstöd.
Och är du osäker paddla med en vän och se till att ni kan kamraträddning.
 
Paddlar året om å tycker kajaken är otroligt sjövärdig, sitter hellre i kajak än i nån mindre båt när det blåser rejält! Klart man inte ska ha rankare kajak än att man känner sig trygg med, men en "rankare" (smalare,livligare,etc) kajak är sjövärdigare(säkrare) än den "trygga" breda plattbottnade kajaken! Visst den breda känns trygg å stadig när du sätter dig i den vid bryggan men ute i kraftig sjö är den inte lika rolig!
Sen dom vanliga tipsen såklart(spec. på vintern) paddla med kompis, ha "vettiga" paddelkläder på (torrdräkt el. bra tvådelat) med latex(+neopren)tätning i hals,fötter å händer!
Glöm inte fötter å händer om du skulle hamna i vattnet(neopren) Poggisar är sköna på vintern men inte om du hamnar i det blöta så gärna tunna neoprenhandskar oxå!
Håll dig hyfsat nära land(vet att det är svårt många ggr) öva kamrat räddning i det "verkliga"
Som sagt havet där känner jag mig trygg! Ps men inte i trafiken, ändå kör jag varje dag :)

/Janne
 
Rätt vägval

och koll på väder och vågor förebygger det mesta vid skärgårdspaddling. Ytterskärgård och stora fjärdar behöver inte vara riskablare än andra vatten.

Att träna att paddla i besvärlig sjö i olika vinkar mot sjö och vind samt i surf etc samt forspaddlingskurs bör du satsa på för att bli en bättre skärgårdspaddlare. Vad har du för kajak?

Respekt för svåra förhållanden är vettigt. Men med gradvis ökande svårighet så bygger du upp säkerhet och trygghet.

Thure
 
Jag har en äldre Prijon Kodiak som jag är mkt nöjd med. Komfortabel, stabil, oöm när man skall rasta på några klipphäller som flankeras av stenbumlingar. Kanske inte riktigt samma driv i vattnet som en GF-kajak, det uppfattar jag dock som minimalt. En annan nackdel är tyngden. Jobbig att själv få upp på biltak och att bära.
Jaha, sammanfattar jag svaren så här långt (tack!) så är väl det bästa att 1) träna paddling i hög sjö (nära strand) i olika vinklar och inte minst försöka tillämpa högt/lågt stöd, och sedan 2) vid paddling över öppna vatten helst vara minst två och ha tränat kamraträddning (helst i kraftigare sjö). Då minskar risken för att gå runt ytterligare och sannolikt klarar man en kamraträddning även i tuffare förhållanden. Klädsel i förhållande till kyla är förstås ett randvillkor.
 
Jag har en äldre Prijon Kodiak som jag är mkt nöjd med. Komfortabel, stabil, oöm när man skall rasta på några klipphäller som flankeras av stenbumlingar. Kanske inte riktigt samma driv i vattnet som en GF-kajak, det uppfattar jag dock som minimalt. En annan nackdel är tyngden. Jobbig att själv få upp på biltak och att bära.
Jaha, sammanfattar jag svaren så här långt (tack!) så är väl det bästa att 1) träna paddling i hög sjö (nära strand) i olika vinklar och inte minst försöka tillämpa högt/lågt stöd, och sedan 2) vid paddling över öppna vatten helst vara minst två och ha tränat kamraträddning (helst i kraftigare sjö). Då minskar risken för att gå runt ytterligare och sannolikt klarar man en kamraträddning även i tuffare förhållanden. Klädsel i förhållande till kyla är förstås ett randvillkor.

Jag kan ge dig ett tillägg, som förmodligen inte är populärt, och säkert ger många invändningar, men fundera på att byta kajak. Kajaker är personliga, och en del gillar vissa, och en del passar inte alls i andra.

Jag vet att många gillar Kodiak, men jag vet också att för många är en olastad Kodiak ett obehagligt flytetyg, speciellt för nybörjare (dit jag räknar mig). Vi hade en sådan på kursen jag gick. 2 heldagar, 8-12 sekundmeter. Samtliga som provade Kodiaken gav upp den därför att den välte oss oftare och mer ovarnat än vi ville vara med om (utom givetvis läraren som satt tryggt och bekvämt). Givetvis var vi dåliga, men det som skall noteras är att vi var lika dåliga i andra kajaker, men ändå välte mycket mindre i dem (jag skrev en del om det på http://www.mibnet.se/Kayak/ChoosingAKayak.html)

Så visst, Kodiaken kan paddlas av kunniga personer, den behöver inte ses som en dålig kajak. Men dock, olastad välter den fasen så mycket lättare i sjö än alla andra kajaker som fanns med på kursen (7-8 andra kajaker). Dess sekundära stabilitet är sådan att varningen att man är på väg över gränsen är sämre på denna än på andra modeller (lite grand som att paddla ett rör, när det börjar snurra, så snurrar det).

Så din obehagskänsla kan vara grundad på något som med en annan kajak skulle kunna kännas mycket bättre för dig, till exempel genom att du får tydligare signaler. Utan att fokusera för mycket på kodiakens kvaliteter, bara prova ett par andra kajaker, till exempel en Romany eller Explorer. Känner du ingen skillnad har det inte med kajaken att göra, men känner du ett obehag, och dessa känns mindre obehagliga, börja fundera på om en annan kajak skulle göra det behagligare för dig.

--- Mats ---
 
Jaha, sammanfattar jag svaren så här långt (tack!) så är väl det bästa att 1) träna paddling i hög sjö (nära strand) i olika vinklar och inte minst försöka tillämpa högt/lågt stöd, och sedan 2) vid paddling över öppna vatten helst vara minst två och ha tränat kamraträddning (helst i kraftigare sjö). Då minskar risken för att gå runt ytterligare och sannolikt klarar man en kamraträddning även i tuffare förhållanden. Klädsel i förhållande till kyla är förstås ett randvillkor.

Jepp, du har fattat.
Risken att gå runt finns alltid. Om man jämför med t ex utförsåkning så finns alltid risken att ramla. Och det är ju lite av grejen att man testar sina gränser och blir skickligare. Detta underförutsättningar att det finns mjuk snö som dämpar fallet och hjälm används. Risken för allvarligare skador är liten. Konsekvenserna för misstag känns, men är inte livshotande. Skulle man däremot ge sig ut i opistad terräng kör man mera på säkerhet.

Var på en veckas solotur på västkusten i somras. Eftersom det var någorlunda varmt i vattnet är konsekvenserna om man inte kommer upp inte så farliga. Det går att simma ett par km med kajaken på släp i medvind. Förr eller senare kommer man i land. Därför kunde jag också vara ute i hög sjö inom rimligt avstånd från land. Kort överfat hög sjö, Kosterrännan tidigt på morgonen lägre sjö. I kallare vatten eller i glest befolkade områden får man helt enkelt köra mera på säkerhet, t ex torrdräkt, maxavstånd land, lägre sjö. De små dagsturerna i hemmavattnen gärna med sällskap är guld värda för teknikträning. Blir du genom blöt och kall åker du bara hem.
 
Jag köpte kajak, en Necky Looksha V i slutet på augusti och hade innan dess bara paddlat i min ungdom för över 35 år sen lite sporadiskt och jag må ärligt säga att den här kajaken stortrivs jag med. Jag har gjort många och både korta och långa turer på havet, den sista gjorde jag samma vecka som första höststormen ute i ytterskärgården och övernattade så långt ut i havsbandet man kan komma.

En underbar kajak, stabil, lättmanövrerad, lättpackad och sväljer mycket, kort sagt: en underbar nybörjarkajak som man måste bete sig rejält klantigt med innan den går runt. Kulingvindar och 1,5-metersvågor, inga problem alls från något håll. 2-metersvågor, då får man se upp så man inte får sjön för mycket akterifrån för då kan man bli nertryckt.

Den här kajaken säljer jag aldrig, den kommer jag att slita ut.:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.