Att lista de sju topparna

Om man skulle lista svårighetsgraden på de 7 summits. Hur skulle då den bli? Jag antar att kilis ligger först och everest sist om man börjar med den lättaste.
Men hur blir det där mellan?

Det kan nog vara olika för olika personer beroende på hur svårt man har med t.ex. kyla. Annars skulle jag väl säga att pyramiden och Elbrus ligger bra till på den lätta sidan medan Denali nog är näst svårast med Aconcagua som trolig trea.
Om Mt. Svårstavat i Australien ska vara med så hamnar nog den rätt långt ner i svårighetsgrad. :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
hm, om man inte har ett uns problem med acklimatiseringen blir det nog inte så blodigt med normalvägen på aconcagua. (förutsätter normalvägar här) skulle tro att man har mer problem med pyramiden i så fall. ( o just nu är den ju riktigt lurig då man inte ens kan komma till insteget, pga förbud.

Ok. På kilis är det alltså inga problem att gå med gympaskor upp till Kibo hut. Därefter är det bra med kängor. Men rep och stegjärn kommer inte på tal om kilis. Hur är det med de andra bergen? Finns det någon till summit som man kan vandra uppför utan att använda rep och ha bredare glaciärkunskap?

Hej,

Jag skulle gradera dom Sju topparna sa har,

Antartica(vinston)
Everest
Denali
Carstensz
Aconcagua
Elburs
Kilimanjaro

Everest PGA höjden, antartica pga klimat, inga skydd, inga räddning etc. Carstensz är klättringen pü hög höjd som är svarigheten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips