Jag håller särskilt med inlägg 2, en i täten och en kö-man.
Beroende på hur vana folk är att paddla, hur snabb eller kul man tycker att det är, om något händer, etc, skönt för alla att ha någon med lite större ansvar eller koll sist i ledet.
Jag var själv med ute på en grupp-paddling i en å förra veckan, med deltagare i en friluftsklubb som inte nödvändigtvis känner varann utan paddel-paren kunde bli "okända" och ojämna. Lite typen "blandade vuxna med eget ansvar" endast, självklart kan man inte lägga över allt på ledaren, men det var varierande paddel- och friluftsvana i gruppen.
Där det bara fanns en ledare som paddlade med, men hela tiden paddlade först, och verkade "glömma av" resten? Endast 2 "uppsamlingar" på 17 km.
Själv som "halv-arrangör" och med hönsmamma-tendenser försökte jag hålla mig nånstans i mitten, koll på ledaren men även sista kanadensarna.
Man vet ju inte om de som var sist tyckte det var apatråkigt, njöt, eller kanske rent utav hade problem med något. Jag kände mig obekväm "i mitten". Allt gick såklart bra, men hade de sista råkat ut för något hade det tagit mycket lång tid för ledaren att upptäcka, samt att vända för att hjälpa.
Instämmer med thureb att hellre ha lite mer av instruktioner och tips, njutningen är ju inte att snabb-paddla för de flesta, utan att alla får några sköna timmar ute i naturen, prestigelöst.