Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
att ha på kedjan?
- Trådstartare fibbla
- Start datum
Samma smörja
Dvs: Sprayen är mer utspädd!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19845
Ett alternativ är motorsågsolja som du själv blandar med lite vanlig olja och späder med valfritt lösningsmedel, 1 liter motorsågsolja kostar 40:- se:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39384
Hur länge tror du att 1 liter räcker?
Här finns det en lång artikel om kedjor och hur de bör skötas:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
/Håkan
Det är troligen samma sak, med reservation för att det troligen är mer lösningsmedel i sprayen.fibbla; sa:Är teflonolja och teflonspray samma sak?
Dvs: Sprayen är mer utspädd!
Det du har PÅ kedjan gör ingen nytta för att smörja den, tvärtom. Vad du behöver är att få IN oljan I kedjan. Om du sprayar kedjan så hamnar det mesta bredvid, resten hamnar utanpå kedjan och suger åt sig smuts och damm som gör att kedjan blir svart, skitig och slits snabbare.spelar det någon roll vilket man har på kedjan?
Om du trots min varning vill ha teflonspray så finns det att köpa på mackar och tex Biltema, se:Var hittar man t.spray och -olja om inte hos cykelhandlaren?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19845
Ett alternativ är motorsågsolja som du själv blandar med lite vanlig olja och späder med valfritt lösningsmedel, 1 liter motorsågsolja kostar 40:- se:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39384
Hur länge tror du att 1 liter räcker?
Här finns det en lång artikel om kedjor och hur de bör skötas:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
/Håkan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Köp cykelolja med teflon. Du får en vatten och skitavstötande smörja som inte kladdar.
FInns mkt billigt man kna kleta på kedjor.. Har råkat ut för allt från hydralolja till spillolja..
En MTB kedja kanske du kommer i kontakt med byxorna.. DÅ är det bra om den inte är alldeles oljeskitig.
De flesta oljor blir svarta när de blir fulla med skit. Det är bland annat därför man byer olja i bilen.
FInns mkt billigt man kna kleta på kedjor.. Har råkat ut för allt från hydralolja till spillolja..
En MTB kedja kanske du kommer i kontakt med byxorna.. DÅ är det bra om den inte är alldeles oljeskitig.
De flesta oljor blir svarta när de blir fulla med skit. Det är bland annat därför man byer olja i bilen.
FJS90/91; sa:jag fick en gång lära mig att litiumfett var det bästa för kedjor.. är detta b.s ?
Hur får man fettet att tränga in i kedjan? Olja kryper ju in där den gör nytta. Fett stannar bara utanpå och samlar skit.
/Håkan
vax
Det går ju också att vaxa kedjan vilket gör att det inte blir kletigt och att smutsen trillar av men det är lite mer bökigt.
Vad gäller sprayen så sprayar man på så sjunker oljan in och sen torkar man bort överflödet. Det måste man ju även göra då man har flaska. Skillnaden är väl att sprayen är lättare att applicera samt att det blir lite mer spill. Och glöm som sagt inte att ta bort överflöd så inte smuts fastnar i det.
Thomas.
Det går ju också att vaxa kedjan vilket gör att det inte blir kletigt och att smutsen trillar av men det är lite mer bökigt.
Vad gäller sprayen så sprayar man på så sjunker oljan in och sen torkar man bort överflödet. Det måste man ju även göra då man har flaska. Skillnaden är väl att sprayen är lättare att applicera samt att det blir lite mer spill. Och glöm som sagt inte att ta bort överflöd så inte smuts fastnar i det.
Thomas.
FJS90/91; sa:jag fick en gång lära mig att litiumfett var det bästa för kedjor.. är detta b.s ?
Länken som Håkan gav var VÄLDIGT bra. Den förklarar i detalj hur en kedja ser ut och på vilka punkter den behöver smörjas (och VARFÖR den inte behöver smörjas på utisdan).
Fanns fler intressanta artiklar på den sidan.
Håkan K; sa:Hur får man fettet att tränga in i kedjan? Olja kryper ju in där den gör nytta. Fett stannar bara utanpå och samlar skit.
/Håkan
precis, därför så ställde jag mig frågande till detta.. det roliga var att det var en generalagent för ett "stort" märke som berättade detta för ca: 10år sedan..
Mc-olja
Hej
Köp en flaska kedjeolja för enduromotorcyklar. När man sprayar skall man spraya så att oljan tränger in mellan länkarna. Men i praktiken så kommer det på hela kedjan på en cykel för den är så smal. Sprayen har en mycket tunn konsistens när den appliceras men blir sedan fettliknande. Personligen har jag aldrig gjort ren kedjor i större utsträckning vare sig på mc eller cykel i alla fall inte med lösningsmedel. Min teori är att om man tvättar den så tränger lösningsmedlet in i kedjan löser fettet och drar med sig skit in. Skiten på utsidan gör ingen skada och rasslar väck med tiden. I öken eller mycket sandiga förhållanden så smörjer man inte kejdorna alls utan torkar snarare av fettet, men det gäller O-ringskedjor, vilket ännu inte finns till cyklar vad jag vet.
Motorsågskedjeolja är den bästa allroundolja som finns, och funkar även den bra till cyklelkedjor, men den skitar ner cykeln mer.
/Hans
Hej
Köp en flaska kedjeolja för enduromotorcyklar. När man sprayar skall man spraya så att oljan tränger in mellan länkarna. Men i praktiken så kommer det på hela kedjan på en cykel för den är så smal. Sprayen har en mycket tunn konsistens när den appliceras men blir sedan fettliknande. Personligen har jag aldrig gjort ren kedjor i större utsträckning vare sig på mc eller cykel i alla fall inte med lösningsmedel. Min teori är att om man tvättar den så tränger lösningsmedlet in i kedjan löser fettet och drar med sig skit in. Skiten på utsidan gör ingen skada och rasslar väck med tiden. I öken eller mycket sandiga förhållanden så smörjer man inte kejdorna alls utan torkar snarare av fettet, men det gäller O-ringskedjor, vilket ännu inte finns till cyklar vad jag vet.
Motorsågskedjeolja är den bästa allroundolja som finns, och funkar även den bra till cyklelkedjor, men den skitar ner cykeln mer.
/Hans
Det bästa jag hittat så här långt är sk. "dry lube". Finns i flera fabrikat, Pedros´s, Finnish Line etc. och i små behållare som är lätta tt ta med. Denna olja har den enorma fördelen att den smörjer väl men drar inte åt sig en massa onödig smuts. den är faktiskt ganska "torr". Man bör sätta på några droppar på kedjan ofta men jag har inget emot detta. Mindre smuts på kedjan gör att kasetten, dreven etc slits mindre så det passar väldigt bra till MTB.
Hakan
Hakan
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 14
- Visningar
- 1 M
- Svar