Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Hur man beter sig i gruppen i grunder är evolutionärt betingad och har ingenting med risktagande att göra. Gruppen har varit grundläggande förutsättning för en individs överlevnad och är inprogrammerad i nervsystemet. En individ kommer att förändra och anpassa sitt beteende och beslutsfattande beroende till gruppens dynamik. Och kommer bete sig på olika sätt i gruppen kontra ensam.
Det finns mycket forskning på området hur tex ofrivilligt ensamhet påverkar tex stressnivåer eller varför man bli rädd för att göra en presentation inför en grupp osv. För en intresserad finns en hel del att läsa.
 

avslutat260323

Avslutat
Tycker det är fascinerande men rätt tragiskt också, hur snabbt det går innan en ny och modern pryl på marknaden tycks äga en del människor. Folk har vandrat ensamma så länge människan har vandrat och bra mycket längre än mobilen och nödsändare.

Att man blir så beroende av en pryl är mumma för tillverkarna och handlarna. De funkar i psyket som olika försäkringar man vill sälja på oss. Alltid är ett det stort OM som är det starkaste försäljningsargumentet. OM olyckan är framme, OM Tv:n går sönder, OM du virrar bort dig på fjället osv. De spelar på vår rädsla och vill skrämma oss. "Sarek är farligt, så köp en nödsändare idag, imorgon kan det vara för sent!". Så skulle reklamen kunna se ut, men har inte sett nån än själv.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Angående tråden.

Har varit själv på rätt många aktiviteter som man normalt anses man ska vara flera för att hålla på med (men som de flesta vet är det många som "ignorerar" de råden).

Försöker göra en riskanalys där jag tänker igenom vad som kan ske, vad jag kan och inte kan göra om jag är själv, tex blir man antagligen av med kajaken om man måste simma i en fors om man är själv.

Baserat på det försöker jag hålla risken till en tolererbar nivå men jag är inte ute på tur för att minimera risken, då hade jag varit hemma eller gjort något annat.

Ofta är möjligheten att något händer ändå rätt små på mina turer men konsekvensen kan vara rätt stora.

Att vara fler kan i många tillfällen göra att händelser är enklare att lösa, tex bad vid skridsko, men att vara flera kan också göra att man tar större risker medvetet eller omedvetet.
 

HasseQ

Avslutat
Tycker det är fascinerande men rätt tragiskt också, hur snabbt det går innan en ny och modern pryl på marknaden tycks äga en del människor. Folk har vandrat ensamma så länge människan har vandrat och bra mycket längre än mobilen och nödsändare.

Håller helt med. Men det är nog inte många som fattar !! :cool:;)
 
Tack för den kommentaren!

Hennes uppsats innehåller saker som skulle kunna väcka debatt här på Utsidan.





Totteman: Du kan titta på materialet du fått och ta fram dina egna svar. Gör gärna det och berätta för oss vad du kommer fram till.

Här får du ytterligare fem års olycksrapportering, ingen ensamvandrare förolyckades under den perioden: Naturvårdsverket & Fjällsäkerhetsrådet
Johannas uppsats har inte försökt besvara frågan hur många som rör sig ensamma respektive i grupper om två eller flera I svenska fjällen vilket jag tycker är en brist eftersom det därför inte går att besvara frågan om ensamma råkar ut för fler eller färre allvarliga olyckor och dödsfall, vilket var hennes ursprungliga frågeställning.
Dessutom tittar hon bara på dödsfall. Fjällräddningen och fjällsäkerhetsrådet borde ha tillgång till ett större material liksom sådant man borde kunna få fram via STF enkäter via fjällklubben etc.

Men jag läser hennes uppsats med intresse. Återkommer gärna med mer funderingar när jag läst mera.

Thure
 
Hur man beter sig i gruppen i grunder är evolutionärt betingad och har ingenting med risktagande att göra. Gruppen har varit grundläggande förutsättning för en individs överlevnad och är inprogrammerad i nervsystemet. En individ kommer att förändra och anpassa sitt beteende och beslutsfattande beroende till gruppens dynamik. Och kommer bete sig på olika sätt i gruppen kontra ensam.
Det finns mycket forskning på området

Detta berör Johanna i avsnittet 3.3. Men det verkar ganska rörigt. Nedan ett par exempel från hennes litteratursammanfattning.

En intressant aspekt är att hierakisk ledning hävdas vara mindre riskbenägen för gruppen än en mer informell grupporganisation.

En annan teori är att gruppen blir mera riskbenägen därför att de som framför uppfattningar är mer risktagande.

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Detta berör Johanna i avsnittet 3.3. Men det verkar ganska rörigt. Nedan ett par exempel från hennes litteratursammanfattning.

En intressant aspekt är att hierakisk ledning hävdas vara mindre riskbenägen för gruppen än en mer informell grupporganisation.

En annan teori är att gruppen blir mera riskbenägen därför att de som framför uppfattningar är mer risktagande.

Thure
Hur gruppen beter sig beror helt och hållet på gruppens sammansättning. Men drivkraften det som gäller individens beteende är att vara godkänd av gruppen dvs överlevnadsinstinkten
 
Bara 19 dödsolyckor ingår i Johannas sammanställning. Möjligen kan man se att de som dog ensamma inte utsattes för lika stort våld som t ex vid klätterolyckor men en av de som dog på ensamtur hamnade i en lavin vid offpiståkning och en ensam som försvann vid toppbestigning på sommaren har inte hittats.

Tabell ur uppsatsen nedan.

En egen reflexion är att tävlingar i bergsmiljö typ bergsmaraton har stora risker. En sådan dödsolycka var det även i somras vid BAMM https://bjorkliden.com/information-om-handelse-bamm-2024/

Thure

Screenshot_20241116_203711_Adobe Acrobat.jpg
 
Senast ändrad:
Bara 19 dödsolyckor ingår i Johannas sammanställning. Möjligen kan man se att de som dog ensamma inte utsattes för lika stort våld som t ex vid klätterolyckor men en av de som dog på ensamtur hamnade i en lavin vid offpiståkning och en ensam som försvann vid toppbestigning på sommaren har inte hittats.

Tabell ur uppsatsen nedan.

En egen reflexion är att tävlingar i bergsmiljö typ bergsmaraton har stora risker. En sådan dödsolycka var det även i somras vid BAMM https://bjorkliden.com/information-om-handelse-bamm-2024/

Thure

Visa bilaga 45579
I september 2001: fjällvandrare avliden pga "strypning"? Det fattar jag inte.
Vad i hela världen är det för olycka hen råkat utför?
 
I september 2001: fjällvandrare avliden pga "strypning"? Det fattar jag inte.
Vad i hela världen är det för olycka hen råkat utför?
Det var en olycka under en glaciärkurs som STF anordnade. Det sitter en minnesplatta vid Kebnepakteglaciären. Olyckan föranledde en diskussion om vilken kompetens kursledare ska ha och vilket ansvar kursanordnaren har.

 
Bilden visar hur det såg ut när jag var på väg till Bårddetjåhkkå. Kamvandring, och bra väder. Hade det varit blött och halt hade jag inte gått upp. Jag hade en bra dag och besökte observatoriet också.
Med bra riskbedömning så hanterades allt bra och jag reviderade inte min plan efter det att jag bestämt mig för att gå upp på toppen. Väl uppe så stannade jag så länge som möjligt och gick ner när jag insåg att det troligen skulle vara mörkt (mörkare i alla fall) när jag var tillbaka till tältet. Det var en härlig dag…och jag tog det lugnt och stilla på väg nedåt på alla stenarna.
 

Bilagor

  • IMG_6829.jpeg
    IMG_6829.jpeg
    6.2 MB · Visningar: 133

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.