Åskväder och säkerhetsbedömningar

Förra helgen vandrade jag i belgiska Ardennerna tillsammans med 11 andra personer. Många var långdistanslöpare, så inte jag. Just när vi skulle vända och gå tillbaka nedför till startplatsen började det ösregna, En stund senare var åskvädret väldigt nära. Då gick vi på en bilväg, rätt smal men ändå med körfält i bägge körriktningar.På bägge sidor om vägen fanns tät skog. Ledaren blev väldigt stressad och ville ha oss alla in i skogen i stället för att stå på öppen väg, detta för att minska risken för blixtnedslag. Vi fortsatte gå i skogen tills åskvädret avlägsnade sig lite. Då gick vi återigen på vägen.

Fundering 1: Hade vi inte kunnat fortsätta på vägen hela tiden? Eftersom vägen var smal och slingrig upplevde inte jag det som en öppen plats, som man ju skall undvika.

En stund senare ökade åskvädret på nytt i intensitet. En av långdistanslöparna tyckte det vore bättre att springa i stället för att gå, detta för att snabbare komma undan ovädret och ner till samhället igen. En rätt stor grupp sprang i förväg, fyra av oss plus ledaren fortsatte gå i rask takt.

När alla samlats på restaurangen i byn diskuterade vi åskvädret. Han som tog initiativ till löpningen tyckte att man egentligen borde stoppat bilar och skickat iväg oss fyra långsamma personer i den för att vi skulle komma undan ovädret snabbare och därmed minska risken.

Jag blev väldigt förvånad över detta. Jag är som sagt ingen långdistanslöpare, men jag upplevde inte heller att jag var speciellt långsam. Valet att fortsätta gå gjorde jag dels för att jag var rädd att få slut på krafter eftersom jag inte är van löpare, dels för att jag bedömde att olycksrisken i nedförsbackarna och det kraftigt rinnande vattnet hade ökat för min egen del om jag sprungit i stället för gått. Jag hade inga problem med att orka gå, inte heller med kyla. De andra tre hade inte heller några problem med att klara gåendet.

Fundering 2. Hur skall man tänka i detta fall? Ledaren lyssnade på vår diskussion utan att säga så mycket själv. Vandringen uppåt tills vi vände tog ca 1 h 45 min, ner 1 h 15 min.Jag vet inte hur mycket tidigare löparna kom fram, men tidsskillnaden kan inte ha varit så stor, kanske 20 minuter kortare exponeringstid för åskväder? Var åskvädret så farligt att man borde ha avbrutit vandringen och stoppat bilar åt oss "långsamma"? Borde alla 12 ha försökt liftat eller var det ändå relativt ofarligt eftersom vi inte gick i speciellt öppen terräng?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det där lät väldigt konstigt på gränsen till komiskt det där om att ni skulle springa eller lifta med bil också :) Oddsen att få en blixt i skallen på en väg i skogen känns ju förvinnande liten.

Det som kan bli farligt är att det blir stor potencialskillnad i marken vid ett blixtnedslag. Därför kan löpning vara bättre eftersom man per definition bara har en fot i backen.

Potentialskillnaden kräver att du står inom några meter från nedslagsplatsen så i praktiken spelar det ingen större roll.

Inte speciellt farligt

Jag har blivit träffad av blixten 2 ggr, görsta gången när blixten träffade en byggkran, tog vägen genom mig och sen till jord. Jag skulle svänga kranen ur vind och frikoppla svängningen och kranen stod uppallad på trävirke så jag blev enklaste vägen. Jag tänkte "jävlars, nu gick vajern mot elstaketet iallafall", men det var ett annat "elaggregat" som var påkopplat. Jaja, det blev nya dojjor för dom gamla blev brännskadade men det var enda skadorna och, nej, varför skulle jag åka till nån läkare, jag var ju fortfarande fungerande,,,,,,,,,,och fungerar än.

Andra gången höll jag på att koppla el och tele i en källare och hörde inte åskan förrän blixten pulvriserade universalinstrumentet jag höll i och fortsatte genom mig till elfläkten jag satt på och därifrån till jord. Det ringde lite i öronen av smällen, annars, inga problem, bara att leta reda på reservinstrumentet, ta en fika medan ovädret ebbade ut och sen, fortsätta där jag slutade.

Jag undrar när blixten och jag ska mötas igen, åskan verkar gilla mig. :)

Nötkreatur

har sämre odds just för att de har sina ben mera utspridda och därför större potentialskillnader uppstår mellan klövarna. Jag har sett ett par patienter med brännskador av blixten, ingen direktträff (nån sån överlever man knappast).

Håller med tidigare inlägg om att en väg i skog knappast är en farlig plats i dessa sammanhang.

Thure

Haha, att springa ut ur ett åskväder måste ja vara den mest marginella ökningen av överlevnadsodds jag hört talas om. Typiskt att som långdistansare komma på just den lösningen på problemet, som man själv är tränad för och känner sig trygg med. Lite som om ett gäng unixanvändare på promenad skulle kommit fram till att programmera sig ut ur åskvädret...

Vill minnas att tipset brukar vara att sitta ner för att minska risken för träff (om man befinner sig på en öppen plats utan möjlighet att ta sig därifrån, vill säga) är att sitta ned, gärna på något som isolerar lite. Man minskar risken för direktträff, och riskerar inte att en nära miss sabbar pumpen, vilket det finns risk för om man ligger ned. (enligt resonemanget om kor i tidigare inlägg.)

Har för mig att när väl blixten "bestämt" sig för att slå ned, så kommer den så att säga "söka" minsta motståndets väg mot jord inom en radie på marken av 50m eller nått sånt. Tänker man så kan man ju bedöma om man är i stor risk eller inte.

I skogsterräng som du beskriver hade jag bara tagit på regnkläder och knallat vidare. Men visst om det är en bred gata i skogen som vägen går i, kan det ju kännas säkrare att röra sig nere i själva skogen. Om det smäller väldigt i träden omkring en, kan man ju hålla för öronen för att slippa hörselskador. Största risken i sammanhanget enligt mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips