ASIVIK Lavvu Light 3

Någon som vet något om "Asivik-lavvu-light-3"
Jag har ingen som helst erfarenheter av tältkåtor. Den verkar ju väldig prisvärd, men Någon som ser några direkta dåliga grejorna med tältet ?
Länk nedan:

Vad jag reagerar på är att det inte finns någon "stove jack" eller något för att kunna köra kamin i tältet? Jag tycker också att 2,8kg verkar rätt tungt för ett tält av lavvu-typ.

Inget av dessa är ett skäl till att inte köpa tältet, men jag skulle kolla lite vidare på om det fanns något annat på marknaden för liknande pengar med t.ex. stove jack för att öka användningsområdet på tältet. (Såg att det finns en lite större lavvu - med över 2 meter i höjd vid tältkäppen, med stove jack - och verkar det som lättare - 2,2 kg, till lägre pris (1000kr lägre, lite drygt) - på Röda Stjärnan, bl.a.)

Själv känner jag inte till Asivik alls, men jag har själv två lavvu, och jag är jättenöjd med den tältformen, och gillar höjden och rymden i lavvu.

Så... Mitt råd är - kolla vidare. Se var du får "mest tält för pengarna". Men jag vill ha stove jack (eller annan skorstensgenomföring) i mina lavvu-tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips