Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En 3-åring är kortare -> mycket kortare hävarm.
En 3-åring har kortare armar -> närmare golvet och därför lättare.
En 3-åring väger mycket mindre jämfört med längd och armlängd och alltså är det mycket lättare för en 3-åring att göra en armhävning.
Alltså är resultatet en 3-åring preseterat ganska ointressant.
...skulle snarare säga att det är svårare för en treåring då de har betydligt större huvud i proportion till resten av kroppen än en vuxen har medan de parametrar du nämner så vitt jag kan se skalas linjärt.
Frågan är dock hur i hl-vt man får en treåring att göra armhävningar i flera timmar.
Hur man än ser på det så räcker nog inte 60 så långt...
Rekordet i antal armhävningar på 24 timmar innehar britten Paddy Doyle. Han gjorde 1989 37350 armhävningar. Rekordet på en arm är 7683 stycken. Detta gjorde engelsmannen John Decker 1991.
Rekordet i armhävningar i barr med båda händerna utan avbrott är 718 stycken på 30,40 minuter, utfört at amerikanen Roger Perez 1962.
Rekordet i handstående armhävningar på en timma är 1985 stycken, utfört av 8 åriga asiaten Chung Kwung Ying. Den något yngre Chung Man Wah, bara fyra år, gjorde 1987 33000 stycken mot en vägg.
Vikten ökar med kuben om längden ökar med kvadraten. Detta gäller om man är uppbyggd av en homogen substans. Man ökar alltså proportionellt sett mycket mer i vikt i förhållande till en ökning i längd. Nu råkar det dessutom vara så att när man växer får man ett tjockare och tyngre skelett så viktökningen blir ännu större i förhållande till en konstant längökning.
Det gör att det blir jobbigare att göra armhävningar när man är ungefär vuxen.
Jag skulle tro att du presterat något slags rekord med dina 17 benböj. Att lyckas med benböj decenniet innan man är född kan inte vara för enkelt. Grattis!
För övrigt håller jag med om att viss censur kunde vara motiverad.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer