När vintern ställer till det.

Jag brukar inleda mitt allmänna program med lite burpees, kanske 10 st. och ett superset av kettlebellswing och armhävningar. Jag gör burpees och swing på mina uteplatser, armhävningarna inomhus. och inser problem nu på vintern.

För swing behöver jag vara stadig på foten. Speciellt i det moment när låter stenen sjunka behöver jag ge akt på hållning och fotfäste vilket verkar vanskligt på snö -- jag har hittills inte vågat pröva.

För burpees kan det stora problemet vara framåtskuttet (efter armhävningen). Där är jag beroende av att hamna tilräckligt långt fram med fötterna om jag ska kunna resa mig och hoppa upp. Även om min västra uteplats ligger under en balkong kan det vara svårt att undvika snö- eller isfläckar med det fåniga resultatet att jag halkar bakåt när jag tar sats. I morse klarade jag 9 av 10. Möjligen kan jag hitta platser i närheten med tillräckligt underhållna ytor, eller bara tunt med snö, men jag skulle helst slippa den där extra promenaden. Kanske jag hittar någon ersättning för denna övning.

Kylan är änså länge inget problem. De korta stunderna på uteplatsen hinner jag inte bli kall, och kan avstå från överdragsbrallor (det skulle bli bökigt att ta dem av och på när jag supersettar).
 
Jag brukar ha dubbade löparskor när jag tränar i utegymmet på vintern. De ger mig det fäste jag behöver för att kunna genomföra alla övningar jag vill. Billigare dra-på-broddar på de vanliga skorna funkar säkert för dina swingar, men i burpees är det risk att sådana inte sitter tillräckligt stadigt på skon.
Det borde också kunna funka att rulla ut en träningsmatta ovanpå snön, om det inte är alltför isigt.
 
Tack för konstruktivt svar. Nu utnyttjar jag mest utegymmet rtt oregelbundet till sådana övningar som axelpress med stockar,och en viss rätt krävande bukövning. Utegymmet ligger 900 m hemifrån, och kettlebellen väger 16 kg, så dit går jag inte med den. Men tipset om löparskor med dubbar låter bra, då bör jag kunna köra i nrheen av bostaden. Men jag supersetar ju med arnhävningar som jag helst gör inomhus så det får bli en kort utflykt. Men jag provar nästa gång.

Burpees kan jag numera göra på bara köksgolvet, som jag tror är rätt tåligt. På parkettgolv är nog inte så lämpligt. På mattor, med halkskydd, verkar inte funka så bra,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.