Arjeplog

Jag kommer att arbeta några veckor i trakterna runt Arjeplog och tänker att vandra runt lite när jag är ledig. Är det någon som har tips på trevliga ställen. Blir både fjäll och skogsturer med tält och hund.
 
Lätt upp på fjället

Åk till vuoggatjålme, ta stigen (ca 60 min) direkt upp på fjället och går runt berget (som jag inte kommer ihåg namnet på) eller kör en bit till då kommer du upp på kalfjället strax innan gränsen, bara att vandra norrut eller söderut om vägen.

God tur
 
Rundtur

Vi gick i augusti en rundtur från Camp Polcirkeln ( busshållplatsen närmas Vougatjålme) via Guijaure, väg 95, Jurun, Vouggatjålme som var fin ( även skogsvandringen parallellt med väg 95 hade mycket fjällkänsla), eftersom man korsar väg 95 kan man korta den och ta bussen tillbaka från en hållplats cirka 5 km från gränsen mot Norge. Dock får man räkna med att lederna är ganska diskret markerade och det bara är en synlig stig på de ställen det lätt skapas stig, eftersom det verkar vara ganska få som går lederna.
 
Bor i Arjeplog

Hej. jag bor i Arjeplog och har vistats en hel del i vår del av fjällen. Du är välkommen att höra av dig så ska jag ge dig tips på turer, både korta och långa.

Hälsningar
Rikard Hedman
 
Sparesa

Jag o några tjejkompisar (har man passerat 40 kanske man ska skriva väninnor:)) hyrde stugan i Guijaure över en helg i slutet av sept förra året. En fantastisk resa med iskalla nätter, frosttäckt mark i gryningen och vindstilla dagar med strålande solsken. Vi tog en dagstur upp på Vaulatjårro o gick ner till Smuolevagge vid den tredje jokken räknat från stugan. Vide i dalgången men håller man bara fjällkanten så är det inga problem. Lita inte på att stigen är synlig hela tiden. Extremt lättgånget uppe på Vaulatjårro. Vägen till o från Guijaure är också lättgången och bjuder på en trivsam nätt15-16 km vandring, vi brukar kalla den typen av natur för bullig,ullig o mullig;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Till Arjeplog - Hur då? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.