Argumentet att det är för varmt med torrdräkt?

syftet med det jag skrev var att, de som är vana torrdräktsanvändare men som inte gärna plockar fram den ur garderoben för att de inte gillar att svettas nu har möjligheten att omvärdera sin hållnig till torrdräkter, med de nya produkterna i den högre prisklassen kan man hålla sig torr utan att svettas så mycket tack vare att de nya produkterna har en andning som är helt ok.

Ok, du har en av de nya produkterna. Vilken? Vilket membran?

Jag har en Musto i Gore-Tex. För varm för högintensiva aktiviteter, i min bok, för min kropp.
Kort sagt: har du en "bättre dräkt" eller andra krav och förväntningar?
 
Ja, vilken textil/tillverkare pratar du om? Goretex har väl inte förbättrat andningsförmågan på sina textiler/membran nämnvärt de senaste åren?
 
dräkt

Palm stinkie heter dräkten, materialet kallar de xp 200 vad det innehåller eller vad det har för uppbyggnad vet jag inte bara att jag tycker den är väldigt funktionell.
 
En googlingssession senare.

XP200 verkar anses (länk o info nedan) ha andning kring 5000g/m2/24hrs.
Då jag, snäppet slarvigare och snabbare, söker vidare kring Goretex och Event etc så får jag indikationer på att 5000 är typ standard... Det finns också högre (=bättre) siffror.

Min halvgrundade slutsats:
Bäste herr Vidmo har "krav och förväntningar" som inte matchar mina. Inget fel i det. Bara att gratulera. (Och beklaga att de "nya produkterna" kanske inte var fullt så nya som jag vågade hoppas på ett kort tag.)

----------------------------------------------------
http://www.kayakproshop.com/Palm_Adult_sizechart.html
XP200 - breathable 4-Ply Laminate
Face Fabric: Mini-ripstop Tactel nylon (115g/m2)
Membrane: Porelle microporous polyurethane (30micron)
Backing Fabric: Tricot locknit polyester (50g/m2)
Lamination Method: 'Hot Dot' adhesive matrix (11% screen)
Special Finishes: water repellent fluorocarbon coating on the face fabric
Watertightness H2O: >20,000mm hydrostatic head
Breathability: Moisture vapor permeability = 5000g/m2/24hrs
 
Palm stinkie heter dräkten, materialet kallar de xp 200 vad det innehåller eller vad det har för uppbyggnad vet jag inte bara att jag tycker den är väldigt funktionell.

Verkar den vettig i övrigt? Smidigt material? Osv..? Inte onödigt tjockt eller klumpigt?

Annars tror jag att torrdräkt i någorlunda vettigt tyg (GoreTex eller liknande) funkar för de flesta "normala" paddlare ;-) Sen finns det givetvis undantag som t.ex. ren motionspaddling, för varmt ute, för varmt klädd under, extra lätt för att svettas och att alla dessutom är olika på alla möjliga sätt och vis.

Och med "normala" ovan så menar jag de som till största delen är ute och paddlar, och vad jag förstått så är det turpaddlare som plaskar runt i ganska långsamt tempo. Tror jag alltså.

Men ull under är skönt och luktfritt (på mig).

/erik
 
De är inte begagnade

XP200 verkar anses (länk o info nedan) ha andning kring 5000g/m2/24hrs.
Då jag, snäppet slarvigare och snabbare, söker vidare kring Goretex och Event etc så får jag indikationer på att 5000 är typ standard... Det finns också högre (=bättre) siffror.

Min halvgrundade slutsats:
Bäste herr Vidmo har "krav och förväntningar" som inte matchar mina. Inget fel i det. Bara att gratulera. (Och beklaga att de "nya produkterna" kanske inte var fullt så nya som jag vågade hoppas på ett kort tag.)

----------------------------------------------------
http://www.kayakproshop.com/Palm_Adult_sizechart.html
XP200 - breathable 4-Ply Laminate
Face Fabric: Mini-ripstop Tactel nylon (115g/m2)
Membrane: Porelle microporous polyurethane (30micron)
Backing Fabric: Tricot locknit polyester (50g/m2)
Lamination Method: 'Hot Dot' adhesive matrix (11% screen)
Special Finishes: water repellent fluorocarbon coating on the face fabric
Watertightness H2O: >20,000mm hydrostatic head
Breathability: Moisture vapor permeability = 5000g/m2/24hrs


Dräkterna är nya och skulle jämföras med äldre modeller samt lägre prisklasser inte nyare modeller i samma prisklass dvs de skulle inte jämföras med sig själva, det var inte just palm stikine som jag skrev om utan nyare modeller i det övre prisortimentet, att det finns ännu bättre värden understryker väl det hela snarare.

Vi är alla olika, jag kan väl säga att jag trodde att variationen var lägre än vad som verkar vara fallet å andra sidan tvivlar jag på att jag skulle vara unik. Jag kanske behöver röra på mig mer än genomsnittspersonen innan jag börjar svettas ? Jag kanske är ovanligt frusen av mig ? Men det som jag tycker är intressant är den relativa skillnaden jämfört med kläder som inte är vattentäta, jag upplever nämligen inte att den är så stor. Detta betyder för mig att dräkten går att använda vid långfärdskridskor vilket för mig är revlotionerande med tanke på de fördelar som därmed finns.

Mikael
 
Kan rekomenderas

Verkar den vettig i övrigt? Smidigt material? Osv..? Inte onödigt tjockt eller klumpigt?

/erik


En positiv sak med palm är att den går ihop vid midjan vilket gör att man blir mer rörlig, en negativ bieffekt är dock att det blir lite kallare just runt midjan då det varmaluftlagret som skyddar mot vattnet minskar, jag upplevde det inte som så stort iof. Den sitter bra.
Dragkedjan är på ryggen jag klarar av att öppna stänga själv men det krävs att man är lite rörlig (vig). Tack vare kedjans position är det lätt att röra sig, Jag tycker den känns som en vanlig tunn overall, dock något styvare.
Gummitätnigarna är behagliga, jag testade några andra, där jag fick känslan av att bli strypt samt att blodtillförseln till händer hämmades så det kan vara bra att testa.
Materialet ger verkligen känslan av hög kvalite den är även förstärkt på utsatta ställen som skydd.
Den torkar fort, när man stiger upp ur vattnet finns det mest runda vattendroppar utanpå tyget, liksom inte så myket vatten i tyget .
Något jag saknar är en huva.

Mikael
 
Vi är alla olika,
---
Mikael

Notera, jag är glad åt min torrdräkt vid stillsam paddling i rätt väder. Jag ville bara "gå till botten" :) med resonemanget kring nya produkter. För egen del tvivlar jag starkt på torrdräkt vid skridsko. Kul dock; vi är alla olika! :)
(Sen har jag ju en liten liten öm tå för blandade svepande rekommendationer... Av typen: "Något är det allra bästa för alla". Den tån får jag försöka leva lite bättre med kanske... :) Lessen om jag verkat väl dryg...)
 
Har tidigare paddlat i vettiga kläder på vintern i torrdräkt el. 2-delat men allt efter farten å tjusningen för våran underbara sport ökat så sitter jag nu i mina löpartajts tunn ylletröja å lätt skalljacka!
Men fick som många andra en tankeställare efter den tragiska olycka i Vänern att det kunde faktiskt även hända mig!
Så finns det nån lösning som skulle kunna ge mig en chans utan att behöva sitta i klumpiga svettiga paddelkläder?
Har aldrig provat neopren kläder(menar inte våtdräkt) Men finns det tunna vettiga neopren tröjor/byxor som kan funka för mig?
Hur heltäckande ska dom vara? Hur tunna tex 0.5-2mm! Räcker det att bara ha dom på eller behöver man fortfarande nån skaljacka över!
Mycket tacksam för svar!

/Janne
 
Hej Janne

För att någon ska kunna svara på om 2 mm funkar för dig, så bör du kanske tala om vad du tycker du ska klara. Vill du kunna simma 3 km i vatten som är 4 grader? Eller vill du bara klara dig 5 min i vattnet så du har lite tid till en kamraträddning? Eller vill du kunna ligga i typ tills sjöräddningen kommer och räddar dig?....

/Niklas

PS Mitt råd är att inte ge sig ut för långt om man inte tycker man har för mycket kläder på sig ;-)
 
Mycket tacksam för svar!
Jag har för mig att både Siven och Wildenstam har gett svar på varsin favorituppsättning. Jag tror att man hittar Sivens på hans hemssida. Jag tror att du bör kunna hitta Wildenstams här på Utsidan med en sökning... Eller så kommer de snart hit och berättar. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
Stuvarn Varmt om händerna! Paddling allmänt 19
Hutt Varmt och gott Paddling allmänt 14
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.