Ytterplagg för Vinterpaddling?

Vill förlänga havskajak säsongen men har svårt att hitta utförliga råd och tester på lämpliga ytterplagg!
Ser att en del kanotister gör som jag och använder en GTX-jacka medans andra bestämt hävdar att man skall ha heltäckande torrdräkter. Vissa resonerar som så att man måste klä sig för vatten temperaturen medans andra tycker att det då blir alldeles för varmt och obekvämt.

Har inte paddlat på vintern men tycker att en GTX-jacka fungerar bra för vår och höstturer.
Funderar nu på om jag behöver införskaffa paddeljacka/neopren byxor alt. torrdräckt? Finns några vana vinterpaddlare som kan ge råd?
Vad för andra plagg rekommenderar ni?
[Ändrat av theDude 2006-01-02 kl 21:02]
 
Resonemanget att klä sig för vattentemperaturen är oklanderligt.

Om det sedan innebär att det bli odrägligt att paddla är en annan sak. Man får ju liksom välja; antingen klär man sig så att man kan överleva ett oplanerat (och troligen mycket osannolikt) dopp eller så klär man sig med utgångspunkt från att detta dopp inte inträffar och istället bästa komfort vid paddlingen.
I det läget får man ju acceptera att man riskerar döden om man, förr eller senare gör ett misstag.

Misstaget kan ju vara ett rent handhavandefel, en grundstötning, att man paddlar in i en gammal bryggpåle eller att det kommer en båt med en berusad skeppare. Med andra ord är det inte bara den egna förmågan och balansen som bör vara avgörande.
(Själv har jag bara blivit rammad och överkörd av en motorbåt med berusad skeppare vid kappsegling och i vårvatten. Utan flytväst och torrdräkt gick det bra och slutade på akuten med en mindre fraktur - vilket var tur i oturen. Man klarar sig ju oftast.
Sensmoralen är dock att man inte råder över tingen, jag hade tur i oturen, men inser att jag inte kunde förutse det som hände.)

Nåja, själv har jag paddlat i en tunn 2-lagersskalanorak och lite annan anpassad klädsel, och senare med en "anorak" och "tights" från Chillcheater.

Detta funkar med hyfsat komfort vid paddling och ger viss marginal vid plurrning - tror jag. Jag brukar vid paddling i havet under "riktig" vinter ha en vattentät "balaclava" neddragen till halsen så att jag lätt kan dra upp den om jag råkar ut för sämre väder eller ska göra en överfart, kamraträdda eller nåt annat där risken är lite högre.

Min erfarenhet är att vid aktivitet på den intensitetsnivå som paddling innebär finns ingen torr och komfortabel klädsel. En andande torrjacka eller annan skaljacka går i stort sett på ett ut. Det viktigaste kanske är att hals och ärmslut är rejält tajta, om inte med täta muddar så åtminstone med muddar som göra att vatten omsättningen blir låg.

Att ha ordentligt öppet i halsen och ärmarna kanske är lit bekvämare men defintivt sämre vid plurr.
 
Klädsel vid vinter paddling

Jag paddlar klädd i underställ (craft eller liknande)
träningsoverallsbyxor flecetröja och en vindtät jacka
samt mössa och paddelvantar (nylon eller neopren) beroende
på temperatur. Har testat att paddla i min våtdräkt men
tycker den stramar vid armhålorna när man paddlar, sen är det ju bökigt om man tex skall kissa med våtdräkt (stängning på ryggen).Något som jag tycker är absolut
nödvändigt är att man har ombyteskläder med sig om man skulle bli våt.
 
Re: Klädsel vid vinter paddling

Micke U; sa:
Jag paddlar klädd i underställ (craft eller liknande)
träningsoverallsbyxor flecetröja och en vindtät jacka
samt mössa och paddelvantar (nylon eller neopren) beroende på temperatur.

Det var sannerligen inte mycket kläder för vinterväder. Fryser du inte?
 
Vinterklädsel

Nej, jag fryser inte så länge jag paddlar.
Vid pauser, strandhugg och dyl tar jag på mig
mer kläder för att inte frysa.
 
Re: Klädsel vid vinter paddling

Micke U; sa:
Jag paddlar klädd i underställ (craft eller liknande)
träningsoverallsbyxor flecetröja och en vindtät jacka
samt mössa och paddelvantar (nylon eller neopren) beroende på temperatur.
Nä det var inte mycket... Har du provbadat?

Det är annars en rekommendation till alla som undrar hur mycket kläder jag vill ha på mig OM jag skulle råka välta. Jag paddlar förhållandevis lättklädd (tar torrdräkt då jag är helt ensam i stökigt väder eller vid större upplevd risk).

Jag fick möjlighet att klättra upp i kajaken och simma en tur i kallt vatten under kontrollerade former när jag var med i en motionspaddlingsklubb... Jag är rimligt nöjd med mitt klädval men jag hoppas verkligen att jag kommer i kajaken på första eller andra försöket OM jag skulle bli blöt.

Ett annat sätt att resonera är att man aldrig välter med havskajak... Och många gör ju faktiskt aldrig det...

Något som jag tycker är absolut nödvändigt är att man har ombyteskläder med sig om man skulle bli våt.
Ombyteskläder, en kompis och termos med varm vätska är bra/nödvändigt att ha med sig. Det och gott omdöme.
 
Beror på..

Tycker helt det beror var och hur man paddlar..

Är man ute och träningskör så måste det ju vara lite lättare klädsel, men då är man ju förhoppningsvis så nära land att man bara kan traska upp på stranden och raka vägen hem om det sk-ter sig..
Alltså, jag kör med löpartights, enkelt underställ och en tunn paddeljacka, på händerna antingen tunna neoprenhandskar eller poogies - om det är mycket kallt - både och. Blåser det så har jag mössa, annars är det skönt att kunna "ventilera" där lite. Fryser i stort sett aldrig (då går det för långsamt..) när jag paddlar men när man bär upp kajaken efteråt kan det bli lite kyligt.
Tilläggas bör väl också att vi motionspaddlar mest runt Malmö kanal och alltid har nära till bastun på klubben..

Ute på havet däremot så skulle jag nog köra med våt/torrdräkt och kompisar, termos & ombyte. Men det är mer en "komfortfråga" för mig - det funkar även med "öppnare" klädsel även här om man är medveten om att det blir väldigt kallt när man badar.
Men som sagt, prova ett dopp nära land så ser du hur det funkar och hur kroppen reagerar. Och testa även att ta dig upp i kajaken - inte helt enkelt när fingrarna börja stelna..

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats L Kortare vinterpaddling Säkerhet och räddning 1

Liknande trådar