Årets vinterlöpar-tips?

Ett sätt att få dubbade skor sägs vara att ta med ett par gamla löpardojjor till macken och be dem dubba, på samma vis som man kan dubba om vinterdäck. Har inte provat själv dock, men det känns mer prisvärt än att köpa ett par 900+ kronors skor enbart för hala vinterdagar.
 
Bra skor!

M1100OR.jpg


M 1100 OR : TRAIL. Bæsta vinterskon jag haft hittils! Odubbad och utan Gør-tætt. En muff runt foten gør att snø inte kommer in och tyget ær tætt nog att hålla undan slask, men nog genomslæppligt så att man inte blir dyngsur innifrån.

Ær det isigt drar jag på ett par løsa dubbar från Biltema. Kostar 49:- och håller många mil.

Finns endast på Løplabbet i Uppsala. Rekommenderas!
 
Eftersom sträcktiderna inte alls stämmer vintertid samtidigt som förhållandena varierar rätt mycket, kan det vara en idé att koppla sina sommarkilometertider till pulsintervall (lättast om man har pulsklocka, men det funkar manuellt också). På så vis får man en hum om hur mycket man anstränger sig, och ungefär hur det motsvarar den ordinarie träningsdosen. Klocka dina tider och dina pulsintervall under dina ordinarie träningspass på barmark, och använd sedan pulsklockan vintertid.

Ex:
-Intervaller i tävlingsfart på milen motsv för mig en puls mellan 165-170. På vintern kör jag pulsklocka, på sommaren kilometertider.
-A1-passen ligger runt 5:30-5:45 för min del, vilket motsvarar 135-140 i puls.

etc etc
 
Det finnns bra och smidiga dobbar på apoteket, om det är halkan som stoppar en. Man köper en "sula" som man kan dra på de flesta skorna, jag kör dem på mina löpskor. Tycker de funkar väldigt bra.
 
För att illustrera hur jag menade med att välja sina tillfällen:

I fredags eller lördags 9-10/12 regnade det sgs hela dagen, samtidigt som tempen höll sig kring och under nollan. Den decimeter snö som låg sedan innan smälte ihop med regnet, och resultatet blev en glaserad yta på allting, kort sagt: snorhalt.

Min träning sedan dess (uppvärmning ej inräknad):

10/12 100 min cykel, låg fart pga halkan, dvs puls 135-140.
12/12 33 min stegringslopp till 4.00-tempo, använde en övergiven bilväg där asfalten var bar.
13/12 55 min cykel, puls 145-150, släppte ut luften ur däcken för extra motstånd.
14/12 62 min löpning, puls 155-165 (nu var cykelvägarna ordentligt grusade, höjde tempot ffa i uppförsbackarna)
16/12 66 min löpning varav 32 min fartlek, där krutet lades på uppförsbackarna, -10/-15 i luften gör att isen är lite kärvare än vid nollgradigt = bättre fäste.
 
Vinterlöpning

Har man inte lust att åka skidor vilket är det absoulut bästa att lägga sin tid och kraft på vintertid (såvida inte snö saknas) och vill löpträna har jag fått tipsen och tycker själv det går bäst att bara springa utanför motionsspår och andra upptrampade vägar. Off-road löpning helt enkelt.

Bättre flyt i löpningen och inga spår att halka runt i. Visst kan man halka lite i frånskjutet men det går bättre när man springer utanför stig å väg.
 
Så länge det är snö ute så ser jag inga hinder till varför man inte kan springa. Det är när det regnar och det är ca + 2 grader ute som jag avstår.

Jag brukar inte hålla till i skog och mark så mycket, däremot gärna på landsvägar där det inte förekommer så många bilar. Då brukar det oftast finnas lite packad snö på vägen blandad med grus. Då blir det inte särskilt halt, och dessutom är det relatvit mjukt att springa på. Sen är det bara att njuta, för landskapet tycker jag är betydligt mer vackert vintertid. Själv sprang jag idag en runda på motsvarande vägval i ungefär 1 timma, det var ren meditation.

Sen jagar jag inga tider vintertid. Istället springer jag mestadels distanspass där mängden får stå i fokus snarare än farten. Det är när man börjar springa fort som det blir halt, själv höll jag ungefär 5 min/km idag och det gick utan några som helst bekymmer.

Ut och njut!
/
 
Nyss hemkommen från skidspåret undrar jag: Hur har det gått med trådstartarens vinterlöpning? Blev du klokare på våra tips, eller ställde de mest till oreda? Blev det löpband eller skidor eller snöpulsning. Blir det något maraton med hedern i behåll?
 
Strykarräven; sa:
Nyss hemkommen från skidspåret undrar jag: Hur har det gått med trådstartarens vinterlöpning? Blev du klokare på våra tips, eller ställde de mest till oreda? Blev det löpband eller skidor eller snöpulsning. Blir det något maraton med hedern i behåll?

Tack för omtanken! Som svar på sin fråga så har jag kommit fram till att löpband är det enda vettiga alternativet när vintern ser ut som den gör (halka är en sak, men tvåtimmarspass i ymnigt snöfall är mer än jag står ut med).

Det där med skidåkning är lite intressant, dock. Funkar det bra att byta ut långpassen mot skidåkning? Det är ju i så fall ett betydligt roligare sätt att anpassa sig efter årstiden.
 
...Det där med skidåkning är lite intressant, dock. Funkar det bra att byta ut långpassen mot skidåkning? Det är ju i så fall ett betydligt roligare sätt att anpassa sig efter årstiden.
Ja, enligt min mening är längdskidåkning flera tiopotenser roligare än löpning! Men det är ju en fråga om tycke och smak. Hur som helst, mitt svar på din fråga är - nej, inte om ditt mål är Sthlm Maraton; då är det löpning som gäller. Om du vill träna uthållighet i största allmänhet så - ja. (Eller naturligtvis om du ska köra Vasan, då det omvända gäller). Grenspecifikt mao. Ärligt talat - är inte långpass på löpband mördande tråkigt ? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Årets cykelpendling - lite frågor om mat Träning och hälsa 2
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.