Arctic Alpine Veloce

Efter kommit hem från en fyradagarstur i uppland kan jag ge tältet följande betyg: Väl godkänt!

Men hur ni som sover två i ett sådant tält går tillväga är för mig en gåta. Med all utrustning så fyller man snabbt upp absid och tält.

Jag passar på och bifoga en något rökig bild på mitt tält.

Hur får ni andra tillräcklig spänning på duken från bågen och fram mot fotändan? Hur än jag försöker så är duken lite slapp, som framgår på min bifogade bild.
 

Bilagor

  • SANY1365.jpg
    SANY1365.jpg
    159.6 KB · Visningar: 1,365
Ja, ska man vara två så förutsätter det lättpackar strategi :)
Jag har sovit två ett par ggr men vi har då haft superväder och helt enkelt ställt/hängt ryggsäckarna vid en tall. En av mina säckar är vattentät också, och man skulle kunna tänka sig att använda regnskydd på en ryggsäck som står ute. Jag har också haft tarp vid ngt tillfälle.
Men med lite god vilja kan man säkert lägga två 35-40 liters säckar på varandra i absiden och kängor/fottøy bredvid/ på toppen.
Det är ju inte sämre än Akto i vart fall. Man har samma problem med alla mindre tält.

Duken från tältbågen ner mot fotändan har jag inte haft problem att få spänd...Jag har det berömda dubbel v (W) konfigurationen och ser till att spänna de två andra (lite tjockare gult repsnöre) linorna som fäster vid den vertikala fotändspinnen snett ut ca 45 grader och sen också sträcka i andra änden av tältet, nere vid tältspiken där man kan strama åt remmen (och också remmen nere vid tältbågen). Se till att alla tältspik sitter bra och inte sakta ger efter...
Sen expanderar/krymper duken/allt efter temperatur och fuktighet...På morgonen ser det inte alltid vackert ut när det har "slappat" till sig. För att senare på dagen då solen steker så är det trumskinns-effekt på duken...
 

Bilagor

  • IMG_1915.jpg
    IMG_1915.jpg
    75.2 KB · Visningar: 1,274
  • IMG_1916.jpg
    IMG_1916.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,158
Däremot så har jag satt dit några nyckelringar vid infästningen till stormlinorna, så att de skulle glida bättre. 19,50kr hos Clas var en mycket väl värd investering!

Och så märker jag att jag är 'Kärringen mot strömmen' här, för jag gillar verkligen de smala tältpinnarna, och jag tycker att v-pinnarna bara är klumpiga och jobbiga. IMHO ;)

Jag hade knutit in linorna direkt i öglorna på tältet som avsett, dvs undvikit myckelringar eller dylikt då det är stor risk du får korrosionsfläckar (och ändå värre skador) av dem på tältduken om du packar ihop tältet fuktigt. Veloce verkar levereras med samma typ av linsträckare som ex Hilleberg vilka är mycket bra, så kolla ex hur HB knutit in sina linor.

Vad jag däremot saknar på Veloce är en stormlina vinkelrätt mot bågkanalen från huvudändan (fäst i toppen av bågkanalen för att staga upp den vid kraftig blåst) på samma sätt som Helsport gjort på ex Ringstind light (se bild).
Vid kraftig vind är det naturligt att placera huvudändan mot vinden, och möjligen kan de två linorna som är insydda i flärpar på yttertältets tyg i huvudändan hjälpa till att hålla isär inner och yttertält vid horisontellt regn. Däremot litar jag inte på dem för kraftig vind, utan skulla vilja avlasta bågen i den riktningen.

De tunna runda markspikarna hade jag bytt mot V eller Y modell (Y-ger bäst grepp i marken). Enda gången som runda pinnar inte riskerar att ge efter i kraftig blåst är om man kan kila den mellan stenar i marken.
 

Bilagor

  • Ringstind light.jpg
    Ringstind light.jpg
    9.5 KB · Visningar: 1,231
Senast ändrad:
Jag hade knutit in linorna direkt i öglorna på tältet som avsett

Ja, ska linan knytas in i fästpunkten så behövs ingen ring. Men om den ska löpa så blir det en viss sågeffekt som på sikt eller under en storm kommer att kunna skada fästet. Se bilden här ovan, w-konfigurationen, när man sträcker linan med linsträckarna närmst i bild så löper det trögt genom fästpunkten och är helt stopp på mitten. Den bortersta punkten är linan inknuten. En ring av något slag i mittenpunkten och den närmsta punkten hade gjort det hela bättre. Liknande behov på ett par andra punkter. HB knyter inte in sina linor (i vart fall inte till bågarna) de löper fritt och är inknutna i linsträckarna. Men deras fästpunkter är kraftigare.
Håller med om risk för rost dok...Kanske kan man byta ut dem en gång per säsong eller kanske finns det annan typ i material av bättre kvalitet. Det finns andra delar på tältet (och också på HB tält) som är i metall...
 
Håller med om risk för rost dok...Kanske kan man byta ut dem en gång per säsong eller kanske finns det annan typ i material av bättre kvalitet. Det finns andra delar på tältet (och också på HB tält) som är i metall...

Sportfiskebutiker säljer "nyckelringar" i rostfritt stål (kallas ofta fjäderringar) i olika storlekar;)

Du har rätt vad gäller HB's infästning till bågkanalerna, där stormlinan löper i en kraftig nylonrem som är infäst till bågkanalen på dubbla punkter.
 
Sportfiskebutiker säljer "nyckelringar" i rostfritt stål (kallas ofta fjäderringar) i olika storlekar;)

Du har rätt vad gäller HB's infästning till bågkanalerna, där stormlinan löper i en kraftig nylonrem som är infäst till bågkanalen på dubbla punkter.

Ha fantastiskt! Var på Northstar igår när de har rea, hittade en påse av dessa för 1 kr!

Ikväll ska vi ut på tältning igen, i varsitt Veloce och varsin hund! Ska försöka få ihop nån bild, ett grönt o ett oranget.
 
Såja en natt till avklarad i tältet.
Här är en bild på ett av varje färg.
nJrGw5


Och här är en på Veloce och Vaude Powerlizard
nJhMsU
 
Såja en natt till avklarad i tältet.
Här är en bild på ett av varje färg.
nJrGw5


Och här är en på Veloce och Vaude Powerlizard
nJhMsU
----------------------------------------------------------------------------------------------

Okej, vi provar igen. Dessa förb.... prylar som förstör, får dra fram datorn för att få nåt gjort..

Bild på vårt kära Veloce, i både grönt och oranget, som lovat.
Fick till pitchen ganska bra även om marken var lite ojämn o lutade en del. Ingen kondens denna gång, men bara 1 hund i tältet plus att det runt nollan och blåste en del hela natten.
14263799064_5a885dd9c1_z.jpg


Och från förra helgen, bredvid ett Vaude Powerlizard 1-2 UL.
14262059692_69dedc1189_z.jpg


Kan berätta om några skillnaderna jag märkte mellan Vaude PL och AA Veloce. Veloce är bra mycket enklare att sätta upp, stort tack vare bågkanalen. Att hålla på och knäppa fast tältet i bågen var inte det smidigaste och lättaste måste jag säga. Än värre om det är kallt och man är lite stressad/kall eller liknande.
Kanske är en rutinfråga också, första gången farbrorn satte upp det och han lyckades böja bågen för att klippa fast duken.

Däremot är det ju nästan 1 kg lättare och bra mycket mindre packvolym. Man märkte att duken var tunnare men det var också sämre dragkedjor. Färre fästpunkter, bara 2 stormlinor. Mycket dåliga alu-pinnar, den raka typen.
Annars var Vaude tältet ganska rymligt, något lägre än Veloce, men kändes ändå ganska rymligt. Inte riktigt lika stort förstås men inte dumt. Liknande absid också.
Största nackdelen med PL, de 2 småpinnarna på varje kortsida, väldigt pilligt att få igenom en liten ögla och sen fast uppe o nere. Bra mycket svårare att få en fin, tight pitch än Veloce.

Nåja, lite lång post men jag hade ju lovat... :)
 
Fick precis hem "Fiskeboka Oslomarka" (med kartor) och fick då veta att det finns 600 fiskevatten, de flesta med Ørret. Så vi "exilsvenskar" har ett par sjöar att beta av nu... Fantastiskt att ha allt så nära! Fina tältplatser överallt .
Ja visst är det härligt! I helgen fick jag också tips om Romeriksåsen, någon mil till utanför Oslo... där är det en hel del öringsjöar som ligger bakom bommar = få som orkar dra dit och fiska -> mycket bra fiske! Ska försöka utforska det området lite i sommar.
Kan hålla med om att jag inte heller var riktigt nöjd med w-konfigurationen när jag satte upp tältet på prov här hemma på gårdsplanen. Men jag trodde att det berodde på det hårda underlaget då spikarna inte satt så bra fast att det gick att spänna ordentligt. Ev. kan det dock krävas en annan lösning...
Som sagt, jag kände att det funkade bättre med 3 separata fästpunkter.
Ska vi byta; dina v-pinnar mot mina smala...?
Gärna! :)
Sportfiskebutiker säljer "nyckelringar" i rostfritt stål (kallas ofta fjäderringar) i olika storlekar
Strålande!
Men hur ni som sover två i ett sådant tält går tillväga är för mig en gåta. Med all utrustning så fyller man snabbt upp absid och tält.
Det är inga problem att sova två personer där inne. Men ryggsäckarna gömde vi under 3:e kompisens tarp ;) Men när jag är ute själv så tycker jag og att jag har plats till både min Osprey Talon 44 och kängorna i absiden, utan att det känns trångt.
Hur får ni andra tillräcklig spänning på duken från bågen och fram mot fotändan? Hur än jag försöker så är duken lite slapp, som framgår på min bifogade bild.
Ja som jag har nämnt en del nu (och som du kan se på mina sista bilder) så blev det genast mycket bättre bara jag fick tre separata fästpunkter. Jag tyckte att det blev bra med att spänna de två yttre närmast vinkelrätt (ok, ca 75° då) ut ifrån längdriktningen.
Aha, sportfiskebutiker, tack för tipset!
Om du befinner dig nära Lilleström så kan jag rekommendera Gero vid Åråsen Stadion - mycket kunnig och innehållsrik fiskeaffär. :)
 
Kan berätta om några skillnaderna jag märkte mellan Vaude PL och AA Veloce. Veloce är bra mycket enklare att sätta upp, stort tack vare bågkanalen. Att hålla på och knäppa fast tältet i bågen var inte det smidigaste och lättaste måste jag säga. Än värre om det är kallt och man är lite stressad/kall eller liknande.
Kanske är en rutinfråga också, första gången farbrorn satte upp det och han lyckades böja bågen för att klippa fast duken.
...
Helt klart en vanesak. Har ett HB Staika också (med krokar) och tycker att det är snabbare och smidigare att sätta upp än Veloce. Men jag är ju i.o.f.s. lång med lång räckvidd. Ett tips om man inte når ända upp är attt öppna dörren och stå i absiden när man krokar i de översta krokarna.
 
Det är ingen här som har två linsträckare över att sälja;)?

tänkte beställa från northstar men portot m.m. blir mycket dyrare än linsträckarna tyvärr:(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.