Arctic Alpine Veloce

Veloce vs Akto.
Absiden är faktist markant mindre i Veloce....men man får plats två pers :)
Akto:t är svårare att pitch:a snyggt, men känns tryggare eftersom det är mer beprövat.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    60.6 KB · Visningar: 1,384
Nu när så många fler är ägare till Veloce så lär det väl bli mer beprövat och vad gäller absidens storlek så tar jag personligen den något mindre till förmån för innervolymen, det är ju där jag sover...
 
jag maila dom förra veckan men fick inget svar så jag gjorde som du skrev,slog dom en pling,så nu är dom på väg hem i ett brev;):)

kanon bra service :)

/P

Härligt att höra att det funkade bra... Har inte samma erfarenhet precis, köpet av detta tält har varit det absolut krångligaste köp jag någonsin gjort på nätet.

I mitten av mars beställde jag tältet, i fredags kunde jag sätta upp det...

Jag beställde ett orange tält, men fick ett grönt. Jag hade valt orange av flera anledningar så jag ville inte ha kvar det gröna. Fel kan det alltid bli så jag tyckte inte det var så stor grej, jag mailade Northstar och fick svar någon dag senare med texten "Där måste något ha gått snett, får be om ursäkt för detta". Inga instruktioner om hur jag skulle gå vidare.

Skickade upp tältet med posten och la i kvitto för frakten, ringde även Northstar för att kolla så att de skulle hämta ut paketet när det kom upp. Inga problem.
Kunde följa mitt paket och såg när det kom fram, men det hämtades inte ut. Mailade och frågade varför, inget svar alls. Ringde och frågade varför, fick ett slött och ointresserat svar och löfte att de skulle hämta ut det.
En påminnelseavi skickades ut till dem ett tag senare och jag ringde dem igen för att de skulle hämta ut paketet innan det skickades ner till mig igen. "Visst, det gör vi".
Det gjorde de inte.

Tiden gick och jag var vid detta laget ganska irriterad. Paketet kom i retur och under tiden hade priset sänkts på tältet. Jag hade mailat igen om att jag ville lämna tillbaka mitt tält för att köpa ett nytt till det lägre priset. Inget svar alls. Ringde och pratade med samma nonchalanta person igen, samma ointresserade bemötande och inget som helst svar på varför man inte svarat på mail. Personen kom dock ihåg mailet och kunde berätta om vad jag skrivit i mailet!! Hade det inte bara gått snabbare och blivit bättre om de SVARAT på mailet då...? Men jag skulle i alla fall få tältet till det lägre priset. Nytt skulle skickas samma dag och jag skulle skicka upp det första paketet igen på samma vis (och betala dyr frakt, som de i och för sig skulle stå för sedan).

Var inte särskilt imponerad över hur de skött detta och det var synd att jag gärna ville ha tältet eftersom jag egentligen inte var så sugen på att gynna dem med ett köp...

Hämtar ut det nya tältet och är nöjd över att det äntligen blivit rätt. Hemma öppnar jag sedan paketet och vet inte riktigt hur jag ska reagera när jag tar upp ytterligare ett grönt tält.... Hur är det möjligt?

Ringer dem igen och får nu prata med en väldigt trevlig person som ska skicka ett nytt tält och en retursedel för frakten av det gröna tältet nr 2... (varför skickades ingen sådan fraktsedel någon av de andra gångerna?)

Och så, äääääääntligen, kunde jag hämta ut ett orange tält i veckan! Öppnade paketet redan vid uthämtningsstället för att se att det var rätt färg, och det var det.
Lämnade in det gröna tältet för retur och gick hem. Väl hemma packar jag upp tältet. Då upptäcker jag att det inte finns några linsträckare och "flärpar" till dragkedjorna med i detta tält... Orkar inte ringa Northstar igen för att de ska skicka ner detta, utan går ner till utlämningsstället igen för att öppna returpaketet och behålla linsträckarna från det tältet som skickades tillbaka...

Nu jäklar om jag inte blir nöjd med tältet!!! ;)

Har för mig att jag hört att man får med en extra sektion till stången, men det låg ingen i mitt tält. Har ni fått det? (Har dock fått med ett rör som kan sättas runt ett stångbrott)
 
Trist att höra vilket strul med tältköpet men det var ju bra att det löste sig till sist och man får ju verkligen hoppas att tältet blir till belåtenhet..!
Till mitt Veloce och WBT2 så följde det bara med en liten rörstump för att sätta över ett ev. stångbrott så på den punkten så har det nog blivit rätt i alla fall.
 
Härligt att höra att det funkade bra... Har inte samma erfarenhet precis, köpet av detta tält har varit det absolut krångligaste köp jag någonsin gjort på nätet.

Helt oacceptabelt..! dåligt hanterat av Northstar...

Jag fick också bara en skarvhylsa till stångbrott (ej extra sektion) så det ska nog vara så.

Till min sambos stor förtjusning (inte) så pitchade jag alla mina nuvarande tält häromdagen. Behövde kolla en del grejor, byta ut någon för kort stormlina etc. Passade på att filma en snutt när tälten stod uppe.
För er som vill se Veloce vs Akto i filmformat så bifogar jag en liten video jag lagt ut på tuben .

https://www.youtube.com/watch?v=oELoERHtnbM
 
Lämnade in det gröna tältet för retur och gick hem. Väl hemma packar jag upp tältet. Då upptäcker jag att det inte finns några linsträckare och "flärpar" till dragkedjorna med i detta tält... Orkar inte ringa Northstar igen för att de ska skicka ner detta, utan går ner till utlämningsstället igen för att öppna returpaketet och behålla linsträckarna från det tältet som skickades tillbaka...

Nu jäklar om jag inte blir nöjd med tältet!!! ;)

Har för mig att jag hört att man får med en extra sektion till stången, men det låg ingen i mitt tält. Har ni fått det? (Har dock fått med ett rör som kan sättas runt ett stångbrott)

tråkigt att det strulla så jäkla mycket,riktigt dåligt av dom tycker jag.

vad är det för flärp till dragkedjorna man ska få med?? jag fick då inte med något sådant.
och ingen extra stång bara röret som dom andra oxå fått.

/P
 
Tack för era sympatier efter mitt gnäll ;)

Då verkar det ju åtminstone stämma med tältstången, att man får med ett rör och inte extra segment. Känns rätt bra att slippa krångla mer med detta!

Pelka - flärparna är självlysande grejer som jag antar (?) ska fästas i dragkedjorna så man lättare ska hitta dem i mörker.

Håller för övrigt med om det där med vita märken på golvet. Har bara haft tältet uppe en liten stund på hyfsad jämn gräsmatta (brukar vara tältplats men just nu rätt högt gräs) och det är redan några vita märken på golvet. Har beställt en sån där mulitmatta så jag inväntar nog den innan jag släpper in hunden i tältet... Å andra sidan skulle jag vilja undvika de vita märkena så då kanske jag ska ha mattan under tältet istället?
 
Tack för era sympatier efter mitt gnäll ;)

Då verkar det ju åtminstone stämma med tältstången, att man får med ett rör och inte extra segment. Känns rätt bra att slippa krångla mer med detta!

Pelka - flärparna är självlysande grejer som jag antar (?) ska fästas i dragkedjorna så man lättare ska hitta dem i mörker.

Håller för övrigt med om det där med vita märken på golvet. Har bara haft tältet uppe en liten stund på hyfsad jämn gräsmatta (brukar vara tältplats men just nu rätt högt gräs) och det är redan några vita märken på golvet. Har beställt en sån där mulitmatta så jag inväntar nog den innan jag släpper in hunden i tältet... Å andra sidan skulle jag vilja undvika de vita märkena så då kanske jag ska ha mattan under tältet istället?

okej,dom flärparna klarar jag nog mig utan;)

jag köpte en presenning från jula för 45kr o klippte till som jag ska ha under tältet ,iställe för en footprint för 310kr .köper kanske det till tältet längre fram.
 
okej,dom flärparna klarar jag nog mig utan;)

jag köpte en presenning från jula för 45kr o klippte till som jag ska ha under tältet ,iställe för en footprint för 310kr .köper kanske det till tältet längre fram.

Ja det gör du säkert! Vet själv inte om jag kommer använda dem.

Får kanske bli presenning för mig med, riktigt footprint känns överkurs för min del just nu.
 
veloce verkar ju som ett trevligt tält helt klart,
bra rymd, akto gav mig lite klaustrofobi när jag hade det,

några erfarenheter av veloce i lite tuffare förhållanden?
borde väl tåla en del tycker man, det finns ju fästen för stormlinor i alla fall,

verkar vara mesh i hela dörren ända ner till golvet?
men går det att täcka för mesh-delen som i Akto?
 
Luckan i innertältets fotända är väl mest till för att lätt kunna öppna ventilationen i yttertältet.
Jag har haft med mig tältet på en handfull vandringar och har inte upplevt problem med kondens med inre luckan stängd eftersom i princip hela ena långsidan på innertältet är av mesh.

I övrigt tycker jag att tältet är kanon med gott om plats för mig och min packning, har även sovit med ett av barnen utan att det varit trångt.
 
Jag provade att tälta med Veloce Tältgolv/Fotprint.
Krafitigare material än innertältets golv. Lätt att montera med krokarna i resårband.
Tecker den kunde fylla ut marken lite mer i absiden.
Jag tänkte att den kunde sitta kvar när jag packade ihop men då släpper krokarna.
Så en vanlig pressening duger tror jag efter lite anpassning.

255dc946b61f26adffa3f152fa3e37e3.jpg


Ser ut som jag spänt ner bågen ordentligt eller vad tycker ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.