Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Arcteryx dyra? En myt!
- Trådstartare Martin Fjäderlätt
- Start datum
[Med hänvisning till en lång tråd i vår närhet:]alven; sa:En liten fråga till er som går i Asterix/Tierra/Haglofs-tankar: finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?
Den tekniska/funktionsmässiga "känslan" av säkerhet.
Men där vred jag ju väl friskt på begreppen.
Frågan är bra och fortfarande obesvarad. (Själv är jag fåfäng = Semifunktionsmässigt?)
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
alven; sa:finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?
Definitivt.
I dagens samhälle är det inte ett dugg långsökt att faktiskt se "ge status" som en central funktion hos ett klädesplagg.
På den punkten skiljer sig ju inte friluftsprylar från till exempel bruksföremålet bil - är till exempel en BMW 3-serie en hundratusing bättre än en Opel Astra?
Sen kan man ju fråga sig om det är förnuftigt.
alven; sa:...
En liten fråga till er som går i Asterix/Tierra/Haglofs-tankar: finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?
När jag betalar 5000 SEK för en Asterisk-jacka köper jag mig respekt från mina kamrater. Personligen skulle jag aldrig drömma om att umgås med någon som gick klädd i en lusäten TNF-jacka. De säljs ju på Stadium!
En riktig extremäventyrare lämnar inte hemmet utan sina Arc'teryx-öronmuffar.
Martin hann först :-(
Re: Re: Re: Kina?
[/QUOTE]
Jo, men med "här hemma" menade jag närmast hela västvärlden. Har svårt att tro att jackan på bilden är "värd" 3000+ kr rent material- och arbetsmässigt. Men, det var länge sen man trodde att en varas pris bestämdes av produktionskostnaden...
Märken med stor produktion i staterna, t ex Marmot, verkar man ha hyfsad chans att hitta på div outlets, om man har vägarna förbi USA. Då blir priserna genast mycket rimligare.
Just Arcteryx tillverkas i Canada, så det är Nordamerikanska priser på dessa. Och visst, de är rejält billigare där än här.carvingkimbo; sa:Det råder inget tvivel om att vi betalar fantasipriser för dessa kläder här hemma, men samtidigt är väldigt många av jackorna som säljs billigt i so-asien plagiat med tveksam prestanda. I a f vad gäller The North Face's modeller, vet ej om asterix nått dithän också.
/A.
[/QUOTE]
Jo, men med "här hemma" menade jag närmast hela västvärlden. Har svårt att tro att jackan på bilden är "värd" 3000+ kr rent material- och arbetsmässigt. Men, det var länge sen man trodde att en varas pris bestämdes av produktionskostnaden...
Märken med stor produktion i staterna, t ex Marmot, verkar man ha hyfsad chans att hitta på div outlets, om man har vägarna förbi USA. Då blir priserna genast mycket rimligare.
Och tänk vilka reproduktiva fördelar det ger sen! Rena överlevnadsvinsten för ens gener. Det finns en (dålig) utvecklingsbiologisk förkaring på allting!callespang; sa:alven; sa:...
En liten fråga till er som går i Asterix/Tierra/Haglofs-tankar: finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?
När jag betalar 5000 SEK för en Asterisk-jacka köper jag mig respekt från mina kamrater. Personligen skulle jag aldrig drömma om att umgås med någon som gick klädd i en lusäten TNF-jacka. De säljs ju på Stadium!
En riktig extremäventyrare lämnar inte hemmet utan sina Arc'teryx-öronmuffar.
Coolt! 1299 pund inklusive en 60GB iPod!f91jsw; sa:
Synd att den är så tung bara...
haskell; sa:Coolt! 1299 pund inklusive en 60GB iPod!f91jsw; sa:
Synd att den är så tung bara...![]()
"Combining the latest advances in technical apparel and MP3 technology, this jacket is not lacking in any department."
Går ju inte ens att kommentera.
"Spyder utilises fully sealed Dermizax MP* for waterproofing and breathability"
Ha! Derrrrrmizaxx!
Precis som Everest då. Fast deras jackor kostar max 2000 spänn (utan MP3-spelare, dock).
Ha! Derrrrrmizaxx!
Precis som Everest då. Fast deras jackor kostar max 2000 spänn (utan MP3-spelare, dock).
För att läga på mer ved på elden!
Vill man ha kvalitet så kostar det!
Det är dock dyrt att villja vara vän med naturen och köpa plaggen som är det är "inne" att vara ute i.
Tyvärr så är mina erfarenheter med Dermizax så dårliga att jag hellre rekomenderar en regnponcho från Biltemaän att föreslå ett jackköp av detta fabrikat!
Dermizax går inte att få rent, det läcker och är omöjligt att impregmera, trixet som fabriken föreslår fungerara inte.
Vill man ha kvalitet så kostar det!
Det är dock dyrt att villja vara vän med naturen och köpa plaggen som är det är "inne" att vara ute i.
Tyvärr så är mina erfarenheter med Dermizax så dårliga att jag hellre rekomenderar en regnponcho från Biltemaän att föreslå ett jackköp av detta fabrikat!
Dermizax går inte att få rent, det läcker och är omöjligt att impregmera, trixet som fabriken föreslår fungerara inte.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg