Vilken jacka skulle du köpa?

Ingen av de tre. Tycker pac-lite är extremt dyrt i förhållande till specen, vill man ha en lätt regnjacka kan man få likvärdig 'prestanda' för färre sekiner.

Dessutom var alla ganska fula.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ytterligare en snarlik jacka är väl Haglöfs Titan.

Köpte själv en kampanjmodell, Haglöfs ***, som till modellen är som Titan men som är sydd i trelagers istället för Paclitevarianten. Lite kraftigare, vilket jag bara tyckte var bra. Priset på denna var 1 000:- på Jober Max (Intersport) i Södertälje.
Vikten stör mig inte alls.

***har glömt modellnamnet

Kollade nu, jackan heter Fiction.
Det är alltså en lite kraftigare variant av ovanstående, jag har inte en viktangivelse, men om den inte ska vara nedpackad som ett rent förstärkningplagg tycker jag den känns tillräckligt lätt och lättpackad - samt lite tåligare.

Jag köpte Tierra-jackan, pacwoman varianten kvinna som jag är, eftersom det var den enda skaljacka jag hittade som passade. Är mycket nöjd med köpet, men priset var högt. Än så länge håller den vad den lovar, troligen skulle den bli alldeles för tät om det inte vore för öppningarna under armarna, men ser ut som att alla jackorna har det.
Kan inte se alltför stora skillnader mellan jackorna, ta den som passar dig bäst.

Isc Misso

Jag köpte i våras en jacka av ett nytt märke, ISC, som används mycket i södra europa.
Misso shelljacket som är gjord i materialet Diaplex. Den är den skönaste jackan jag haft. Lite tyngre än packlite-jackorna men så mycket mer slitstark och härlig.
Hittade den på northsport.se
Haft den på fyra turer i sommar varav en i storm/regn.
Så checka denna
http://www.northsport.se/product.html?product_id=35&category_id=13&search_page=

Går och funderar på vilken jacka jag ska ha och har tittat på dessa tre som passar både till funktion, utseende och prislapp. Alla tre ligger omkring 3000 kr och sitter lika bra när man provar dem.

Arcteryx Alpha SL

The North Face Prophecy

Tierra Pacman

Vilken skulle ni ha valt? Motivera gärna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips