Vilken jacka skulle du köpa?

Ingen av de tre. Tycker pac-lite är extremt dyrt i förhållande till specen, vill man ha en lätt regnjacka kan man få likvärdig 'prestanda' för färre sekiner.

Dessutom var alla ganska fula.

Ytterligare en snarlik jacka är väl Haglöfs Titan.

Köpte själv en kampanjmodell, Haglöfs ***, som till modellen är som Titan men som är sydd i trelagers istället för Paclitevarianten. Lite kraftigare, vilket jag bara tyckte var bra. Priset på denna var 1 000:- på Jober Max (Intersport) i Södertälje.
Vikten stör mig inte alls.

***har glömt modellnamnet

Kollade nu, jackan heter Fiction.
Det är alltså en lite kraftigare variant av ovanstående, jag har inte en viktangivelse, men om den inte ska vara nedpackad som ett rent förstärkningplagg tycker jag den känns tillräckligt lätt och lättpackad - samt lite tåligare.

Jag köpte Tierra-jackan, pacwoman varianten kvinna som jag är, eftersom det var den enda skaljacka jag hittade som passade. Är mycket nöjd med köpet, men priset var högt. Än så länge håller den vad den lovar, troligen skulle den bli alldeles för tät om det inte vore för öppningarna under armarna, men ser ut som att alla jackorna har det.
Kan inte se alltför stora skillnader mellan jackorna, ta den som passar dig bäst.

Isc Misso

Jag köpte i våras en jacka av ett nytt märke, ISC, som används mycket i södra europa.
Misso shelljacket som är gjord i materialet Diaplex. Den är den skönaste jackan jag haft. Lite tyngre än packlite-jackorna men så mycket mer slitstark och härlig.
Hittade den på northsport.se
Haft den på fyra turer i sommar varav en i storm/regn.
Så checka denna
http://www.northsport.se/product.html?product_id=35&category_id=13&search_page=

Går och funderar på vilken jacka jag ska ha och har tittat på dessa tre som passar både till funktion, utseende och prislapp. Alla tre ligger omkring 3000 kr och sitter lika bra när man provar dem.

Arcteryx Alpha SL

The North Face Prophecy

Tierra Pacman

Vilken skulle ni ha valt? Motivera gärna

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips