Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt?

"Så længe det er opbevaret i en lukket flaske, som ikke afgiver stoffer, kan det stå i årevis, uden at det bliver farligt at drikke det,« siger Krogh - og det gælder også, selvom flasken allerede har været åbnet, og du har drukket direkte af den."

Så då är följdfrågan: avger PET.flaskan "stoffer"? Hur länge kan man räkna med att en sådan håller? Jag förstår att glas är bättre (och jag skulle absolut helst använda glas) men det finns praktiska fördelar med PET /plastbehållare.
 
Jag tror nog att de flesta plaster över tid avger sånt där som mjukgörare etc, och åt andra hållet
eftersom PET inte är helt opermeabelt för ämnen i omgivningen - så lär förändringar vara mät-
och/eller smakbara. Men! Eftersom PET-flaskorna är livsmedelsgodkända så är det säkert inte
något vi vanliga dödliga behöver bry oss om.

Jag tittade på en nyligen inköpt 1,5L PET med stilla vatten och den var märkt med bäst före datum
redan om 8 månader, men jag gissar att minst det dubbla ska en PET-flaska hålla sina ev. lösliga
komponenter i schack... Vad gäller det omvända så lär smaker/lukter i omedelbar närhet av den
kvarlämnade vattenflaskan vara ett större "problem" - efter en låång tid... Jag oroar mig inte.
 
*anekdotisk bevisföring*
Jag har druckit vatten från en petflaska som fylldes på inför en bilsemester. Tror den legat i bilen i 1,5 år innan jag drack det (slår vad om att någon hade läppjat på det innan och kontaminerat det, flaskan var i vart fall inte rengjord) och det var tämligen suboptimalt förvarat i en (oftast) fisljummen bil som stått i Carport, dvs ganska ljust men inte direkt solsken.
Jag fick inga men av det vattnet.
 
Min fundering om "... sånt där som mjukgörare etc " var det faktum att PET-flaskor nu-
mera är avsevärt mycket mjukare än vad de var förr - då var de hårda som bara attan
- och jag tror inte det endast beror på insnålad mängd råplast vid flaskformningen...
Och infärgning är väl också ämnen man inte vill ska lösa ut i innehållet sett över lååång tid...?
/Odd
 
Jo, PET-flaskorna har tunnare plast numera. De äldre PET-flaskorna med tjockare plast var returflaskor, de diskades och återfylldes (det fanns en laserskriven streckkod på dem som indikerade hur många gånger de använts).


Nät det gäller färg så undvik bara färgade PET-flaskor om det ska förvaras länge.

En scoutledarkollega har en 1,5-liters PET-flaska som är gul. Det gör den lite extra rolig med tanke på namnet på läsken som varit i den. Den heter nämligen Kiss. (De verkar dock gått över till gröna flaskor numera.)


Hittade den här sidan

Som bland annat säger "PET-flaskorna innehåller däremot varken ftalater eller BPA."
 
Ändå innehåller bröstmjölk ämnen från just PET-flaskor. Och de är inte avsedda att återanvändas. De släpper ifrån sig mer skit ju fler gånger de används. Är man i fertil ålder eller har barn ska man nog se upp lite, då många plastgifter är hormonstörande.

Vi har så mycket plast i våra liv och ihop med vår mat att det inte går att undvika. Skulle man försöka skulle man antagligen bli nipprig. Men man behöver ju inte långtidsförvara mat/dryck i gamla plastkärl när det finns alternativ. Fast det är ju upp till var och en.
 
DoktorGlas har du någon källa för ditt påstående. Jag har nämligen letat och hittar inget vetenskapligt stöd för det du säger.
 
Inte på rak arm. Men har under åren läst diverse artiklar (med referenser)och sett flera dokumentärer som säger så.

Men googlade lite. Den är artikeln ger kanske förklaringen till varför de ansetts säkra. Det är så med många plaster. Innehåller det inte BPA (eller nåt annat ämne man vill ha koll på) så anses de vara safe. Att de sen kanske släpper ifrån sig en massa annan skit funderar man inte så mycket över.

Previous research has focused on plastics containing the chemical bisphenol-a (BPA). During that time regular PET plastic water bottles have maintained a reputation as safe, at least as far as human health is concerned.
But new evidence suggests that PET, or polyethylene terephthalate, may not be so benign after all.
Scientists at Goethe University in Frankfurt found that estrogenic compounds leach from the plastic into the water.


Plasten kommer vi inte ifrån som sagt. Allt handlar väl om var man vill dra gränsen. Visst kan jag ta vatten i en PET-flaska om det kniper, men på mina dagliga cykelturer tar jag rostfritt.
 
Minns ett TV-program där de faktiskt mätte mängden ämnen som läckte från PET-flaskan till innehållet och kunde visa att läckaget ökade ju fler gånger flaskan användes.

Sorry att jag inte kan komma med nåt mer specifikt, men det är inga nya grejer detta, så eventuella bokmärken är förkomna för länge sedan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.