Använda Trangia X2 utan köket

Själv ser jag vätskematning som en nödlösning, för att kunna köra klart det aktuella uppkoket. Är det överlag för kallt för den aktuella gasblandningen, så är det lika bra att köra flytande bränslen (alltså bensin eller fotogen, inte etanol eller metanol).
/Niklas

Å vad skulle detta vara för en kanadensisk supergas då?

Finns annars flera hattbrännare som med en lämplig adapter passar i Trangia, som t.ex. MSR Whisperlite.
/Niklas
Vad jag förstår är det naturgas i en behållare under högre tryck än de vi använder.
I bla Primus manualer har man en specifik siffra för Kanada

Manual Primus Omnifuel:
Introduction :
1.3 Gas consumption: 180 g/h / 8,000 Btu/h (approx.
2.3 kW) at 1 bar pressure. (Canada: Gas: 14000
Btu/h, white gas/kerosene 8000 Btu/h)

Alltså 14000 btu i Kanada och 8000 i resten av världen.
Notera att man noga undvikit att tala om hur många g/h man förbrukar med den Kanadensiska gasen.
Gissningsvis, nära dubbla effekten förbrukar nära dubbla mängden.

/John

Ren 'Naturgas' dvs 95-97% metan har ett energiinnehåll på ca 13,7 kWh/kg
vilket är klart högre än propans ca 12,9 kWh/kg - så jag bedömer din effekt-
kontra-förbrukningsgissning som rätt vettig. Det skiljer ju nästan 1 kWh/kg
till metanets fördel... Och finns det trycksatta metanbehållare i bärbar storlek
borde de (med rätt munstycke!) ge högre effekt i en given brännardesign.
Allt annat lika
/Odd

Men borde inte i så fall metanflaskor kräva rätt tjockt gods och därmed bli alldeles för tunga för vanligt friluftsliv? (Även om det vore praktiskt med en vintergas som alltid är i gasform).
/Niklas

Notera att vikt på flaska och tryck i flaska inte är specade. Inte heller hur åtkomliga gasflaskorna är för konsumenter. Eller vad de kostar. Typiskt marknadsförare att försöka att blåsa upp effektsiffran när det egentligen är det minst intressanta med köket. En tekniker skulle ange vad man i normalfallet kan förvänta sig. Och skulle nöja sig med den enligt standard uppmätta siffran 8000 btu vid 1 bar. Den siffran är dessutom lättare att jämföra med ett annat kök.

När man läser igenom gamla broschyrer och manualer kan man oftast se när kontrollen gick från ingenjörer till marknadsförare. Siffrorna förändras utan att köken förändras.
Man kan koka snabbare och längre, dessutom fylla köket med mer bränsle än vad som rekommenderas.
Max fill för ett kök med 1,5 l kapacitet är tex 1 liter. men koktid med full effekt anges helt plötsligt för 1,5 liter bränsle dvs man har antingen matat brännaren från annan tank eller bara räknat ut en teoretisk siffra.
Man kan till viss del förstå marknadsförarnas desperation. Det fanns ett halvdussin konkurrenter med exakt samma program av kök. Man ville framstå som bättre än konkurrenterna, men ofta var både köken o reservdelarna helt utbytbara.

Man hade en glansperiod med försäljning när konkurrenten var vedspisen.
Varefter stadsgasen och elen kom, blev man tvungen att sälja till nya marknader. Indien, Arabvärlden och med semester-lagen fritids-sektorn. Hela tiden med en sjunkande försäljning.

/John

Är man dessutom van att hantera de små "one pound propane cylinder" i stål som
Coleman m.fl. säljer på andra sidan västerhavet - så är nog en stålflaska för LNG
inget som förvånar. De här rymmer netto 454 gram propan - och till det kommer
säkert minst lika mycket i stål, möjligen mer... De är visst pantfria engångs dessutom,
även om jag vet att det sker ett visst insamlande och tillverkaren återfyller inför för-
nyad försäljning.
Coleman Propane.jpg
De är alltså inte, som våra gamla vallabrännarflaskor, belagda med ett pantvärde
utan avsedda att vara "disposable - for the landfill"... Inte särskilt miljövänligt.
/Odd

Senast ändrad:
Klarläggande tråd med många bra inlägg tack tack.

Borde inte förbränning av metan behöva mera luft via insuget före hattbrännaren än propan/butanblandningen? Eller är detta självreglerande?

Finns det risk för underburn vid gasolförbränning?

Thure

Proveldade det nya Storm-Vega ute på min altan ikväll:
Med gasformig matning och vredet på maxpådrag så konsumerades motsvarande 186 gram/timme Biltema-blandning ur en 450g 17-977-kanister ... Ska göra om provet imorgon kväll om vädret är vettigt - och då kolla uppkokstider för en liter vatten. Om det t.ex. skiljer mycket mellan gasformigt full-gas-pådrag resp. vätskeformigt 'lagom-pådrag'...
Jag hann göra ett (gasformigt) uppkok - sedan började det blåsa mycket hårdare ute, utetempen rasade från 21° till 16° på bara några få minuter och åska började höras från vindens håll. Då fick det vara nog för idag...

Jag fick ihop följande data:

Utetemp 21°C / Ljudtryck före teststart 50dB(A) / Vindtryck mot Trangiat ~2,7m/s / Vattentemp 14°C / Vattenmängd 1000mL

Temphöjningen 14°→98° tog 8 minuter 25 sekunder med pådragsvredet på max och med IR-termometern kunde jag mäta över 250-260°C på övre vindskyddets sida (intill min etsade signatur) så det eldades friskt för kråkorna.
Ljudtrycket steg till ~61dB(A) under eldandet men en del av den ökningen var vinden som ökade uppe i trädkronorna. Det hördes bättre än eldandet...
Gasåtgången mättes till 31 gram under de 8,42 minuterna - vilket blir 221 gram per timme vilket är högre än igår, sannolikt på grund av vinden (igår var det vindstilla) som kylde och lekte korsdrag genom Trangiat hela tiden.
Så inte speciellt representativt imho - jag får flytta testandet inomhus om det inte är lugnt vindstilla väder

2025-06-29 17;55;28_BILD0445_DxO+Odd_small.jpg 2025-06-29 18;10;30_BILD0446_DxO+Odd_small.jpg
Instrumenteringen uppställd; termometrar, vindmätare & fläkt, timer, protraktor, bullermätare mm
/Odd

Senast ändrad:
Borde inte förbränning av metan behöva mera luft via insuget före hattbrännaren än propan/butanblandningen? Eller är detta självreglerande?
Nytt bränsle - nytt munstycke. Ska man köra naturgas/metan, eller "stadsgas" rent av (där detta fortfarande finns), i sin gasolspis i köket måste man byta till rätt munstycke. Och "stadsgas" kan ha olika sammansättning i olika städer! Det är likadant med våra campingkök, ska de köras på annat än campinggasolblandning måste normalt ett nytt munstycke till för att få optimal förbränning.
Finns det risk för underburn vid gasolförbränning?
Ja, naturligtvis. Fenomenet i sig är inte avhängigt av 'vilken' gasformig kolväteström som passerar igenom brännaren. Det är enbart avhängigt av var gasströmmen tar eld...
Kör du med lock Odd? Trodde du skulle köra utan?
Ja, jag fick tag i en bra silikongummibussning i Kina som gjorde att det var motiverat att borra ett hål i centrum av en T25 stekpanna. Men jag ville inte offra min gamla trogna DuoSSAL eller min moderna svarta nonstick - så det fick bli ett inköp av billigaste versionen (UL) från Trångsviken... Det blir enhetligare mätt på det här viset.

Parentetiskt: Den röda lacken på vindskyddets överhalva mörknar snabbt med den överdrivna värmen vid sånt här testeldande. Den kommer nog snart att vara lika svart som insidan - som är just svart...
/Odd

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
pi.r om att bygga, elda och använda ved-kök... Kök och brännare 73
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
sachsaren Använda bensinbrännare i tältet. Kök och brännare 31
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
lottaje RitniGrid grillkonvertare för Trangia Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogen i X2 Trangia Kök och brännare 177
mikva Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion? Kök och brännare 25
niking Trangia lägger ner sin multifuel X2-brännare Kök och brännare 17
AfSio Annan kaffepanna till Trangia? Kök och brännare 19
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 10
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 16
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg