Anti fjällvandring!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Filter

Kunde det inte vara något om någon uppfann ett filter som helt enkelt silade bort det man inte vill se... Det skulle vara praktiskt med en ratt där man kan ställa in, för smaken är ju som baken.

Jag har inte uplevt någon fientlighet ifrån ortsbefolkning där jag har varit men det kan ju bero på att jag är fiskare och gillar att fråga de som kan om vart man skall blöta sina flugor. De allra flesta skiner up som en sol och diskussionerna kan bli både långa och trevliga.

Re: Filter

mattiasland; sa:
... gillar att fråga de som kan om vart man skall blöta sina flugor. De allra flesta skiner up som en sol och diskussionerna kan bli både långa och trevliga.

Japp.
Ödmjukhet och snällhet är tyvärr två väldigt underskattade egenskaper här i världen. Det verkar helt enkelt inte ligga för oss, men så fort man testar det så blir resultatet trevligare än "stå på dig - annars gör nån annan det"-mentaliteten som annars råder.

Re: Re: I de lugnaste vatten...

Nordesjö; sa:
Vad jag vill ha sagt, om jag förstår mig själv rätt, är att det ju finns en snobbism åt andra hållet också.

Jag har märkt det. Om jag har min gamla lappade lila och blå Berghausjacka (som jag inte får ha för min flickvän) på mig så får jag genast kontakt med alla tuffa gubbs med glasfiberhjälm och storskor av plast. Har jag min fina nya jacka så sneglar Arcteryxmänniskorna oroligt på mig, ibland tar dom t.o.m kontakt.

I Norge är detta med silvertejpade jackor ännu mer inne, men det är ändå inte lika viktigt vad man har eller gör som på "Keb". Antar att det beror på att folk är ute mer och gör saker för att det är kul, inte för att det är tufft.

I Norge får man oftare frågor om var man varit de senaste dagarna, var det bra snö, laviner osv. Folk vill ha tips på roliga grejor eller helt enkelt ge tips. I "Keb" handlar det mer om "Gillar du den och den prylen" eller "Vi gjore en så jädra tuff och farlig tur idag, vi ska till Acuncagua sen" osv.

Den här tråden verkar ha delat upp sig i två separata:

Sedvanligt skämtande om 08:eek:r...

Den ursprungliga, enligt det skulle finnas någon sorts motvilja mot fjällvandrare från "lokalbefolkningens" sida. Någon som orkat lyssna på programmet och hört vad det egentligen rör sig om. (Själv har jag ju inte gjort det...)

De enda problem med "lokalbefolkning" jag haft har varit vid paddling i sydligare trakter. I fjällen träffar man ju sällan några andra än de som vill sälja något och de har knappast något emot en. Inte så det märks i alla fall.

pery; sa:
Den här tråden verkar ha delat upp sig i två separata:

Sedvanligt skämtande om 08:eek:r...

Den ursprungliga, enligt det skulle finnas någon sorts motvilja mot fjällvandrare från "lokalbefolkningens" sida.
Fast, du missar lite av min poäng:
Poängen är just att "lokalbefolkningen" som jag har något emot, är "fjällvandrarna" (om dessa sedan är nollåttor eller nollnionollor eller nåt annat står sällan skrivet på deras ryggsäckar). Den "andra" lokalbefolkningen (pensionärer, gruvarbetare, skogsägare, långtidssjukskrivna, renskötare etc) har man ju liten eller ingen kontakt med i fjällen. Därav det kanske rätt välfunna "skämtandet" om nollåttorna.

Nej, jag tror inte att jag missat så mycket. Heltids-äventyrar-wannabes och gamla gubbstötar som varit med förr räknar jag inte till "lokalbefolkningen". De andra grupperna som du nämner träffar man som sagt nästan aldrig.

Jag undrar fortfarande vad hela gick ut på. Blir väl tvungen att lyssna på programmet.

pery; sa:
Jag undrar fortfarande vad hela gick ut på. Blir väl tvungen att lyssna på programmet.

Här kommer ett referat:
Programledaren intervjuar en reporter som nyss kommit tillbaka från Björkliden/Riksgränsen. Personen i fråga rapporterar om en ökad fjällvandrarfientlighet i regionen (främst inom fjällvandrartäta områden). Detta har bland annat tagit sig uttryck i att vissa element har organiserat sig i fjällvandrarfientliga grupper. Den huvudsakliga anledningen till motståndet är, enligt reportern, att fjällvandringen ökat dramatiskt de senaste åren och lokalbefolkningen är bland annat orolig för att fjällvandrarna ska ta deras jobb och deras tjejer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips