Jonathan>> det är klart att om det är riktigt kallt och blåsigt så hjälper väl ingeting mot kalla fingrar, men det får vara rejält bistert om jag skall få problem. Jag hoppas att du gör slag i saken och testar, gör du det så är jag övertygad om att du märker skillnaden.
Visst skulle det kunna funka med halsduk istället för balaclava och du har ju rätt att man ser mindre skrämmande ut i sådan istället, men min erfarenhet är det ofta kan bli knöligt med halsduk och den lossnar, framförallt om man slår sig igenom lite tät skog. I mitt fall så skall ju kläderna funka 8 timmar om dan hela veckan och när man går och ritar får inte kläderna störa koncentrationen. Just när man skall utföra ett arbete och inte bara vara ute gör ju att klädseln måste vara helt optimal och där kommer det in att jag har väldigt svårt att kunna vara 100%:ig utan balaclava på under den kalla delen av året.
Det är alltså att det inte behöver vara speciellt kallt innan den(eller dom) åker på, för en karritare som fryser han kan lika gärna gå hem direkt och då blir det ingen lön.
När det gäller psolarmasken så har jag funderat på en sådan, kanske kan det vara något, nån som vet?