Ansiktsmask?

Re: Förtydligande

Jonathan>> det är klart att om det är riktigt kallt och blåsigt så hjälper väl ingeting mot kalla fingrar, men det får vara rejält bistert om jag skall få problem. Jag hoppas att du gör slag i saken och testar, gör du det så är jag övertygad om att du märker skillnaden.
Visst skulle det kunna funka med halsduk istället för balaclava och du har ju rätt att man ser mindre skrämmande ut i sådan istället, men min erfarenhet är det ofta kan bli knöligt med halsduk och den lossnar, framförallt om man slår sig igenom lite tät skog. I mitt fall så skall ju kläderna funka 8 timmar om dan hela veckan och när man går och ritar får inte kläderna störa koncentrationen. Just när man skall utföra ett arbete och inte bara vara ute gör ju att klädseln måste vara helt optimal och där kommer det in att jag har väldigt svårt att kunna vara 100%:ig utan balaclava på under den kalla delen av året.
Det är alltså att det inte behöver vara speciellt kallt innan den(eller dom) åker på, för en karritare som fryser han kan lika gärna gå hem direkt och då blir det ingen lön.

När det gäller psolarmasken så har jag funderat på en sådan, kanske kan det vara något, nån som vet?
 
Som en parentes kan jag säga att Man på Stadium har tunna balaclavor från Everest i polyster fär ynka 49kr. Jag köpte en och ska testa den kommande vecka.
 
jamo; sa:
Kroppen är smart nog att prioritera huvud och bål för värme. Om dessa är bra uppvärmda kan mer blodflöde släppas ut till händer och fötter.
Min kropp är ännu smartare och prioriterar bort "onödiga" områden som fingrar och tår. Så fort jag kommer ut i kyla fryser fingrar och tår som attan, trots mössa, balaclava, dunjacka, täckbyxor osv, och svettas. Jag tror att min kropp så fort det blir minsta kallt, ställer in sig på att offra periferin för att in i det sista hålla kärnan vid liv. Behöver jag nämna att jag är väldigt "varm" av mig, och sällan fryser. Så det där med att ta på mössa när man fryser om fingrarna är en sanning med modifikation.

Balaclavan kan man väl utmärkt använda som mössa, bara man rullar upp den. Har slutat ha mössa i sommarfjällen, tar en balaclava istället som har bredare användningsområde. En halsduk skulle jag aldrig drömma om att släpa på. bara ivägen, bylsar sig i halsen och doppar ned i grytan när man äter.
 
Re: Motverka imma på glasögonen

thureb; sa:
http://www.psolar.com/ som Olav Hynne föreslog på sidan 1 kanske kan vara ett bra sätt att ta hand om problemet. Någon som har erfarenhet av den masken/värmeväxlaren?
Tyvärr inte, idén är bra.

Jag skulle tro att en "vanlig" balaclava + en vanlig värmeväxlare är ett fullgott alternativ, både mer "multivalent" och kanske billigare i drift (lätt byta filter etc i en Airtrim). Kan man lossa filtret ur en Psolar? Annars skulle det kännas konstigt att lägga den i en fyrtigraderstvätt när powerstretch'en börjar stinka...
 
Re: Motverka imma på glasögonen

thureb; sa:
var ursprungsfrågan.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-25 kl 12:37]
Ja, men detta är väl knappast första gången som en diskussion tillåts utveckla ett sidospår?

Det blir väl många trådar om det ska skapas nya för varje sidospår som dyker upp.
 
Re: Re: Förtydligande

Kartritar´n; sa:
Jonathan>> det är klart att om det är riktigt kallt och blåsigt så hjälper väl ingeting mot kalla fingrar, men det får vara rejält bistert om jag skall få problem. Jag hoppas att du gör slag i saken och testar, gör du det så är jag övertygad om att du märker skillnaden.
Visst skulle det kunna funka med halsduk istället för balaclava och du har ju rätt att man ser mindre skrämmande ut i sådan istället, men min erfarenhet är det ofta kan bli knöligt med halsduk och den lossnar, framförallt om man slår sig igenom lite tät skog. I mitt fall så skall ju kläderna funka 8 timmar om dan hela veckan och när man går och ritar får inte kläderna störa koncentrationen. Just när man skall utföra ett arbete och inte bara vara ute gör ju att klädseln måste vara helt optimal och där kommer det in att jag har väldigt svårt att kunna vara 100%:ig utan balaclava på under den kalla delen av året.
Det är alltså att det inte behöver vara speciellt kallt innan den(eller dom) åker på, för en karritare som fryser han kan lika gärna gå hem direkt och då blir det ingen lön.

När det gäller psolarmasken så har jag funderat på en sådan, kanske kan det vara något, nån som vet?

Jag fryser väldigt lätt om fingrarna i blåst, även om det inte blåser särskilt mycket eller är särskilt kallt. Beror väl på att jag ofta får ganska mycket handsvett, vilket får en väldig köldeffekt i blåsten. Under någorlunda vindstilla förhållanden tror jag dock att jag kan känna skillnad. I blåst är jag inte lika övertygad om funktionen, men å andra sidan måste det funka väldigt mycket bättre då om man inte har några vantar på sig som blivit blöta av handsvetten. Jag kommer absolut att göra slag i saken och prova!

Förstår till fullo att funktion går före allt annat under såna omständigheter. Då måste det här med skrämseleffekten också vara ganska ointressant. Jag tänkte mer på de lägen då skrämseleffekten känns som ett problem värt att beakta. Då borde ändå mössa+halsduk vara ett hyfsat alternativ.
 
Strykarräven; sa:
En halsduk skulle jag aldrig drömma om att släpa på. bara ivägen, bylsar sig i halsen och doppar ned i grytan när man äter.

Inte jag heller. När jag bodde i Luleå var det däremot väldigt skönt att ha balaklava, halsduk och mössa under huvan på skaljackan, under de kallaste vinterkvällspromenaderna med hunden.
 
Re: Re: Re: Förtydligande

JonathanW; sa:
Förstår till fullo att funktion går före allt annat under såna omständigheter. Då måste det här med skrämseleffekten också vara ganska ointressant. Jag tänkte mer på de lägen då skrämseleffekten känns som ett problem värt att beakta. Då borde ändå mössa+halsduk vara ett hyfsat alternativ.
Nä, kombinationen av Airtrim och mörkgrön balaclava som jag kör ser väl inte direkt civil ut... Å andra sidan kör jag den endast i skidspåret eller när jag är ute "på rktigt". För att gå på Konsum och handla skulle jag nog inte ta min värmeväxlare nästan oavsett hur kallt det är, men då snackar vi en annan sorts funktion. Det är (väl?) allom bekant att man fryser mindre om man har något på huvudet och runt halsen, men det finns ju "grader"... I de flesta väder sköter sig mössa + halsduk alldeles utmärkt och täcker för mig in allt urbant bruk, men utanför detta väljer jag balaclava + värmeväxlare + vindtät mössa med nördiga öronlappar + slalomglasögon.

Däremot har jag aldrig haft behov av en tjock (eller flera lager tunna) balaclava/-or. Kragen/huvan på jackan bryter väl den mesta vinden runt halsen, på huvudet har jag en mössa, och en ansiktsmask måste man väl ha ändå om det blåser riktigt kallt för att klara näsan?
 
Tveksam

bollvik; sa:
Jag ska till Denali i maj med kyla o vind, har provat den face mask som getout.se har men där verkar hålet för näsan vara för litet så utandningsluften sipprar uppåt o immar igen glasögonen. Vart kan man få tag i prolines face mask? Vet att OR har en en windstopper balaclava med hål för näsa o nät för munnen ungefär som neoprenmaskerna verkar ha. Är det nåt tror ni?

Jag hade med mig en balaclava med ansiktsmask till Denali när jag var där för 6 år sedan. Den är fortfarande oanvänd. Den behövdes inte, kanske p g a hyfsat väder och svaga vindar under vår expedition.

Jag är dock tveksam till att den hade gått att använda över huvud taget, i alla fall inte i originalskick. På hög höjd flåsar man något kopiöst, och den har bara 16 hål (ca 3 mm i diam) framför munnen. Det hade inte gått att andas genom dessa. Man hade fått klippa upp ett stort hål för hela munnen för att få den användbar på hög höjd, och då hade det inte blivit så mycket kvar av ansiktsskyddet. Mest bara en flik över näsan som skiljer mot en vanlig balaclava.

Peter

PS Min modell heter TurtleFur Maskot, och fanns att köpa i Alaska. DS
 
Blir någon rädd för att man har en balaklava på sig så är det nog ett tecken på att man använder den på fel plats / fel tid. :)
 
Mepps1; sa:
Blir någon rädd för att man har en balaklava på sig så är det nog ett tecken på att man använder den på fel plats / fel tid. :)
Där slog du huvudet på spiken, det är väl till stor del vad denna "urspårade" tråd handlar om. Under vilka omständigheter är det OK att ha balaclava (rånarluva)Hur kallt skall det vara? och på vilka ställen. Är det OK att gå med masken på längs elljusspåret tillbaka till bilen eller längs landsvägen. Är det OK att ha rånarluva när det pissregnar och är +6?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Ansiktsmask. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.