Angående lösa hundar i naturreservat

Varför skulle hundägare behöva veta 100% att de aldrig kommer misslyckas?
Det vore ju t.ex. orimligt att kräva att alla som kör bil ska veta 100% att de aldrig kommer bryta mot en lag eller skada nån i trafiken.

jag har ett jobb där mina misstag kan leda till att någon skadar sig allvarligt. Jag vet inte 100% att det inte kommer hända. Sånt är livet.
Min hund är lös på lämplig tid och plats men då hon är ett levande djur VET jag inte vad som kan hända. Sånt är livet och det förstår väl alla vuxna människor?


Många inlägg här är extremt osköna!!
 
Skulle någon börja gorma åt mig och vifta med pinnar så har jag inte en aning om vad min hund skulle ta sig till…
Då är det nog bra att du går med hunden kopplad så ofta som möjligt...

Det stämmer att hunden bryr sig om hur människor beter sig. Viktigast av allt är hur ägaren/föraren beter sig. Visst kan andra människors beteende också spela en roll, med min uppfattning är att det påverkar betydligt mindre.

Argumentationen att min hund är aggressiv på grund av hur den andra hundföraren beter sig är ungefär som att hävda att skulden ligger på våldtäktsoffret, eftersom hon bar kort kjol. Det spelar liksom ingen roll.

Min hund var nog otroligt provocerande där han satt snett bakom mig. Jag kan nog också bidragit genom att aggressivt stå helt stilla.

I slutändan var det inte mig hunden i fråga attackerade, det var min sittande hund. Det jag gjorde var att avbryta en attack mot min hund som satt ner.
 
Då är det nog bra att du går med hunden kopplad så ofta som möjligt...

Det stämmer att hunden bryr sig om hur människor beter sig. Viktigast av allt är hur ägaren/föraren beter sig. Visst kan andra människors beteende också spela en roll, med min uppfattning är att det påverkar betydligt mindre.

Argumentationen att min hund är aggressiv på grund av hur den andra hundföraren beter sig är ungefär som att hävda att skulden ligger på våldtäktsoffret, eftersom hon bar kort kjol. Det spelar liksom ingen roll.

Min hund var nog otroligt provocerande där han satt snett bakom mig. Jag kan nog också bidragit genom att aggressivt stå helt stilla.

I slutändan var det inte mig hunden i fråga attackerade, det var min sittande hund. Det jag gjorde var att avbryta en attack mot min hund som satt ner.
Nu kan det kanske vara så att en del människor anser att man kan ställa högre krav på människor än hundar. Om en man ser en kvinna med kort kjol och blir uppeggad av det så bör han ändå kunna behärska sig. Jag ser det inte som att man kan ställa samma krav på en hund.
 
Nu kan det kanske vara så att en del människor anser att man kan ställa högre krav på människor än hundar. Om en man ser en kvinna med kort kjol och blir uppeggad av det så bör han ändå kunna behärska sig. Jag ser det inte som att man kan ställa samma krav på en hund.
Vi har strikt hundägaransvar i Sverige.

Strikt hundägaransvar betyder att du som hundägare alltid är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte
 
Då är det nog bra att du går med hunden kopplad så ofta som möjligt...

Det stämmer att hunden bryr sig om hur människor beter sig. Viktigast av allt är hur ägaren/föraren beter sig. Visst kan andra människors beteende också spela en roll, med min uppfattning är att det påverkar betydligt mindre.

Argumentationen att min hund är aggressiv på grund av hur den andra hundföraren beter sig är ungefär som att hävda att skulden ligger på våldtäktsoffret, eftersom hon bar kort kjol. Det spelar liksom ingen roll.

Min hund var nog otroligt provocerande där han satt snett bakom mig. Jag kan nog också bidragit genom att aggressivt stå helt stilla.

I slutändan var det inte mig hunden i fråga attackerade, det var min sittande hund. Det jag gjorde var att avbryta en attack mot min hund som satt ner.

Känner att jag blev lite missförstådd här, eller kanske inte? Som många nämner så litar jag inte heller fullt på min hund. Med det sagt så har han aldrig agerat aggressivt. Är han lös och vi möter någon så kommer han in till mig för att kolla om han får gå och hälsa eller inte. Men vi har aldrig mött någon som har reagerat aggressivt mot mig eller honom, så jag vet inte hur han skulle reagera. Antagligen fly, han är rätt harig.

Jag skrev att jag oftast har honom lös där vi inte möter så mycket folk. Det är inte för att jag tror att min hund ska göra något dumt. Det är för att jag inte litar på andra hundägare.

I grund och botten håller jag med om att man ska hålla sin hund kopplad när och där det är bestämt att man ska det. Och även om ens hund har för vana att försvinna utom synhåll/inte komma på inkallning. I övrigt lämnar jag diskussionen nu.
 
Så här säger naturvårdsverket om hund i natur utan koppel, det är ok 1 mars-20 aug utan koppel om hunden håller sig inom någon meter från dem som är ute med hunden:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/tid-pa-aret/hundar-i-naturen/

Men om man har hunden kopplad, hur långt får kopplet vara?
Eller är huvudsaken att man kan korta kopplet och "hämta in" hunden innan man möter andra människor eller djur?

/Patrik, som inte har egen hund men ibland passar en hund, då alltid i koppel utomhus
 
Så här säger naturvårdsverket om hund i natur utan koppel, det är ok 1 mars-20 aug utan koppel om hunden håller sig inom någon meter från dem som är ute med hunden:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/tid-pa-aret/hundar-i-naturen/

Men om man har hunden kopplad, hur långt får kopplet vara?
Eller är huvudsaken att man kan korta kopplet och "hämta in" hunden innan man möter andra människor eller djur?

/Patrik, som inte har egen hund men ibland passar en hund, då alltid i koppel utomhus

Det finns helt enkelt inga tydliga regler om exakt hur man ska hantera sin hund. Hundägaren är alltid ekonomiskt ansvarig för skador på annan och annans egendom. Oavsett koppel, antal meter ifrån ägaren, hemma, borta osv. Jag tycker det är en bra regel och ett bra fokus.

I övrigt gäller, tack och lov, sunt förnuft. Idioter och idiotiskt beteende går ändå inte att reglera bort.

/Kimkim som är glad att pappa staten inte ger sig in i att reglera oss i detalj mer än vad han redan gör.
 
Så här säger naturvårdsverket om hund i natur utan koppel, det är ok 1 mars-20 aug utan koppel om hunden håller sig inom någon meter från dem som är ute med hunden:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/tid-pa-aret/hundar-i-naturen/

Men om man har hunden kopplad, hur långt får kopplet vara?
Eller är huvudsaken att man kan korta kopplet och "hämta in" hunden innan man möter andra människor eller djur?

/Patrik, som inte har egen hund men ibland passar en hund, då alltid i koppel utomhus
Naturvårdsverket gör sin tolkning av lagen men egentligen har det ingen betydelse. Dom skriver så här på ett annat ställe:
Detta framgår av paragraf 16 i Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel.

En sådan tolkning är väldigt svävande, när man använder uttrycket " i de allra flesta fall".

Kimkims inlägg om vem som är ansvarig är helt korrekt och som hundägare vet nog de allra flesta att, oavsett hur "väldresserad" dom anser att deras hund är, kan olyckor hända och då är det bara att ta skulden för det. Det går inte att hänvisa till någon lagstiftning och säga att man följt lagen och därför inte har ansvaret.
 
Naturvårdsverket gör sin tolkning av lagen men egentligen har det ingen betydelse. Dom skriver så här på ett annat ställe:
Detta framgår av paragraf 16 i Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel.

En sådan tolkning är väldigt svävande, när man använder uttrycket " i de allra flesta fall".

Kimkims inlägg om vem som är ansvarig är helt korrekt och som hundägare vet nog de allra flesta att, oavsett hur "väldresserad" dom anser att deras hund är, kan olyckor hända och då är det bara att ta skulden för det. Det går inte att hänvisa till någon lagstiftning och säga att man följt lagen och därför inte har ansvaret.

Samtidigt får nog naturvårdsverket anses vara något av expertmyndighet just vad det gäller djur och natur och därmed har nog deras tolkning ganska stor betydelse, om något fall skulle hamna i domstol.

/Patrik
 
Javisst, men dom har tydligen ingen enhetlig tolkning.

Jag tycker deras tolkning är tydlig, var motsäger de sig själva?

Skåneleden (vars tolkningar om cykling är tillåten som diskuteras i annan tråd) är striktare, även avseende hund i koppel:

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.