Angående lösa hundar i naturreservat

De flesta tränar mest sina hundar till att bli goda ögontjänare som uppför sig då husse är där och ger godis och beröm. Men när ingen ser så är det drifterna som styr ändå.

Du har helt rätt och det är därför man inte släpper iväg sin okopplade hund mer än max 5m framför sej när man är ute på promenad och om man möter en människa så ska ens okopplade hund gå fot, genom ett enkelt kommando.

Det är det som är att ha koll på sin hund.

Att bara släppa iväg sin okopplade hund hejsvejs rakt ut i skogen visar ju bara på dåligt omdöme av ägaren.
 
Finns lagliga skyddssprejer, även för/mot hundar

Visst, men det där är inte pepparspray. Sedan kanske en del lite slarvigt kallar det för pepparspray.
 
En gång i ett naturreservat såg jag en hund som jagade en älgko ( jag säker på att det inte var pågående jakt ). Efter kanske 10 minuter kom hunden tillbaka. Vid koll på kartan såg jag att närmsta hus låg en halv kilometer bort. Ägarna till den hunden hade verkligen ingen koll på jycken.
 
Finns inte en hundägare som skulle erkänna att ens hund inte lyder till 100%. Alla tror att de har full koll på hunden, eller inbillar sig det iaf. Man kan inte träna bort djurets drifter då de ligger nedärvda i generna. Lobotomi kanske funkar men knappast fostran. De flesta tränar mest sina hundar till att bli goda ögontjänare som uppför sig då husse är där och ger godis och beröm. Men när ingen ser så är det drifterna som styr ändå.
Jag skulle nog säga precis tvärtom men jag har ju bara haft 6 hundar hittills ( och hinner nog inte med särskilt många till).

Min åsikt är:
Det finns inte en seriös hundägare som tror (och påstår) att hunden lyder till 100% och att hen har full koll på hunden.

Däremot är det inte så , enligt min uppfattning, att hunden bortser helt från all "dressyr" när den är ensam. Det som hunden lärt sig/dresserats till bromsar i många fall det naturliga beteendet men - dessvärre- inte alltid så. Det är då det inträffar att de naturliga drifterna tar över och det är en risk som man inte skall ta.

En annan sak är att det inte ligger i hundens natur att alltid försöka angripa andra hundar och arten dödar inte obligatoriskt djur av samma art. Skärmytslingar består oftast i att försvara revir eller hävda ledarskap och slutar oftast med att den ena hunden "viker" sig och då blir det nästan alltid lugnt. Det som gör att hundar ibland uppträder aggressivt beror oftast på ett felaktigt beteende från ägaren/ledaren.
 
Har och haft grannar som inte förstått att hunden inte är så from och snäll när husse är på jobbet och är hemma själv i timmar. "Äh, han är snäll och rar och ligger mest och sover hela dagen" får man som svar. Jo, tjena! Sätt upp en filmkamera med mikrofon så får du se när han skäller på brevbäraren, småfåglar, ungar, bilar, katter osv. De är såna ögontjänare! Ha ha :)...de har svårt att motstå att följa en drift när den kommer. De kan inte ställa sig över den, som vi människor kan. De kan inte reflektera och tänka "åh vad gött det vore att skälla lite nu, men jag låter bli för inte störa grannarna". De är djur och lever driftlivet och saknar fri vilja. De kanske kan bromsa den som du säger kjell men de är nog ändå oftast ofria. Förmåga till reflektion skiljer människan från djuren.
 
Skulle egentligen vilja ha en hund eller katt, men det funkar inte med husdjur som inte kan vara ensamma några dar.

Det är bra att du har den insikten för jag anser att det är en form av djurmisshandel att låta sin hund vara ensam hela dagen när ägaren är på jobbet - varför ens ha en hund då?

Åtminstone kan dom väl då ta sitt djurägaransvar och lämna in hunden på hunddagis.

Katter klarar sej bra med sånt men inte i flera dagar och ska man ha katt så måste man ha 2st så att dom har en kompis.
 
Är ganska ny på det här med hund, vi har vår första nu och han är 1 år. Tänker inte ge mig in på någon diskussion om hunduppfostran och lydnad, jag kan helt enkelt för lite om det.

Har min hund kopplad där man ska, men har han gärna lös där det är tillåtet, oftast i områden där det inte rör sig så mycket folk.

Min uppfattning om hundmöten är (lite som någon nämnt tidigare) att min hund reagerar mer på hundföraren än på hunden vi möter. Har mött helt lugna hundar men där den som håller i kopplet blivit tydligt på sin vakt och kanske kortat in kopplet på sin hund. Då reagerar min hund.
Å andra sidan har vi mött lösa hundar som har varit väldigt framfusiga eller hundar som hänger längst ut i kopplet och skäller, men där ägaren lugnt har gått förbi. Då tittar min hund på mig och om jag inte tar notis om situationen så går han lugnt vidare.

Skulle någon börja gorma åt mig och vifta med pinnar så har jag inte en aning om vad min hund skulle ta sig till…
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.