ang Lunndörren

Tjo!

Har just vart på en liten tur i Lunndörren, från Tossåsen via Dörrsjön, till Lunndörrsstugan och genom Lunndörrspasset tillbaka till Tossåsen.

Till den som funderar på att gå i de trakterna på sommarn: gå inte över Dörrsjön !! Vackra vyer, men riktigt svårframkomligt. Bara stenskravel!!

Annars jättefint i Lunndörrspasset, härlig vandring där!

Josfin

Vad?

Om du tycker att det bara är stenskravel vid Dörrsjön skall du nog inte ge dig i kast med Kebnekajseområdet.

Sjön ligger ju jättefint, och om inte jag minns fel så var det mera stenbunden mark än blockterräng. Själv tältade jag på en terass några hundra meter efter 'pasströskeln' efter Dörrsjön. En mycket fin utsikt över Vålådalssänkan och bort mot Åreskutan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej, vid sjön är det ett eget litet paradis! Men den sk pasströskeln är knagglig. Riktigt knagglig. Precis nedanför sjön likadant. Tråkigt nog missade jag Vålådalssänkan och utsikten pga dimma och ösregn..

Jag minns den inte så knagglig. Just i pasströskeln låg iofs snön kvar ca 200 meter för och efter. Ytterligare några hundra meter efter fanns en fin liten hylla med en liten bäck då man kunde tälta.

Om man kommer från sjön hade jag på branten till vänster en stor hängdriva högst upp, och där höll korparna på att lära sina ungar att flyga.

Hur långt är det?

Jag har lite dålig koll på avstånden, hur långt är det mellan Tossåsen och Lunndörrsstugan via Dörrsjön respektive genom passet? Är det två dagar i respektive riktning eller går det fortare genom passet?

Är sugen på att gå den sträckan en lång helg, dvs max 4 dagar inkl resa fram och åter (Sundsvall).

/Björn

Man kan göra resan på en dag i vardera riktningen om man verkligen vill. Om man gör det på två dagar så har man gott om tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips