Andningsförmågan hos olika material

Jag har sökt efter information om vilket materiel som "andas", eller som igentligen jag vill säga transportera fukt, bäst men som fortfarande står imot regn under längre tid. Det finns många materiel på marknaden; Goretex ( i olika varianter), Pertex, Airway, MPC, Hele-tec, Cutan mm.
Finns det någon som har egna erfarenheter eller vet några tester ?
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag har testat tre

Jag har testat Gore-tex, Cutan och MPC (Tenson). Allihopa funkar bra, men det har kännts som om Goretexen var bäst.


En liten detalj: Det finns bara EN sorts Gore-tex som står emot vatten! Två eller trelagers har ingen betydelse för "andnings" funktionen eller vattentätheten. Trelagers prasslar mer, men är något rivstarkare, dessutom slipper man att fodret tittar ut i ärmar och ben när man drar på sig grejorna. Tvålagers prasslar mindre och är riktigt starkt det också, jag har haft min jacka (Berghaus)i 5 år , den är fortfarande fin. Goretexplagg har livstids garanti (bra om man köper begagnat).
Tunnare yttertyg (ripstop o liknande) torkar snabbare och passar bättre för åretruntbruk. Dyngsurt yttertyg stoppar "andningen".


Cutan är smidigt och tyst. Ventilationen känns lite sämmre än Goretex, men OK.


MPC har jag bara testat i regnställ, det funkar utmärkt. Bättre än Goretex i Dyngsurt tillstånd.


En viktig detalj för ventilationen är att grejorna går att öppna: Hellånga dragkedjor i benen och gärna öppningar under armarna (dessa ska vara rejält tilltagna för att funka).


Allt detta är högst personliga åsikter, fråga fler! (Men tro inte blint på Utemagasinet)
 

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Livslång garanti !?

Hej !


Tänkte bara komentera problemet med livslång garanti och vid köp av begangnade kläder.


Jag är av den uppfatningen att många företag brukar skriva in i sina garanti avtal att det bara är den första inehavaren som kan dra nytta av garantin då den andra ägaren ej kan veta hur den föregående ägaren tex har följt tvätt hänvisningarna.


Har aldrig testa detta men man kan ha detta i åtanke vid inköp av äldre gore-tex plagg och inte lita blint på garantin. Ta gärna en rejäl dusch med plagget innan du bestämer dig !
 

Lina

Gäst
Livstid är tio år

När jag köpte min Tierrajacka upplyste man på direkt fråga att livstid är tio år.
Men jag vet inget om vad som gäller om jackan skulle säljas vidare.
MVH Lina
 

kent.pira@telia.com (Kent)

Gäst
Var? Köpa metervara av Malden Mills polarfleece

Har sökt efter tyger i Sverige på metervara hos flera grossister utan att finna det. Materialen jag söker är polarfleece, goretex, windstopper.
Vet du var någon grossist/affär så tackar jag på förhand om du mailar.
K.P
 

Lars.weiner@ulricehamn.frilufts.se (Lars)

Gäst
tyg från England

Någon tipsade om "Point North"(England), som säljer friluftstyger på postorder.
Jag kollade på deras hemsida och de verkar ha det mesta man kan önska sig
för att sy egna friluftskläder och annan utrustning. Och tygprover skickade de gratis på begäran.
Kolla in http://www.pointnorth.co.uk om se om du kan hitta vad du söker.


lars
 

hanna.ulrik@hem.utfors.se (Hanna)

Gäst
Malden Mills fleece, goretex mm på nätet

Hos textile outfitters www.justmakeit.com kan man köpa både Malden Mills olika fleecetyger, goretextyger, mfl. Dessutom kan man köpa alla tillbehör man kan behöva: dragkedjor, tejp till sömmar mm. Malden mills fleecetyger kan man också köpa från www.polartec.com
 

Urban

Gäst
Butik i Örebro

Det finns en butik i Örebro som drivs av en driftig kvinna. Hon satsar på kvalitetstyger till funktionsplagg från de ledande tillverkarna, bland annat Malden Mills. Minns inte namnet nu, men jag undrar om inte Utemagasinet skrev en notis om det för ett par nummer sedan.
 

Thomas J

Gäst
Alldeles riktigt

Precis som Urban påpekar finns det ett företag i Örebro som säljer alla möjliga tyger, bl a Bretex och Malden fleece. Företaget heter BJM's tygkilometer och har tel: 019 - 611 79 82. Numret går het till en privatbostad så bli inte förvånad när dom svarar något annat än man väntat sig.


/Thomas J
 

gunnarh@telia.com (Gunnar H)

Gäst
Butik i Borås?

Jag är ute efter lite olika vävar av friluftskaraktär bl.a. till tält och bivacksäckar och kläder. Jag har hört att det finns en butik i Borås som säljer dylikt. Är det någon som vet något mer?


/Gunnar
 
tyger

Klättermusen har haft tygen och dyligt men man får beställa separat katalog med tygprover.
iallafall då.
Dom finns på www.klattermusen.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.