Ammerån och dess natur hotas.

Det här var intressant.

Hur förklarar men för dom boende i till exempel Luleå att dom ska ha en vindkraftpark som utsikt med "hjälp" av slopad kommunal vetorätt för att dom i Stockholm ska slippa se dom trots att det är i södra landsänden strömmen saknas mest på ett trovärdigt sätt ?

Vet inte om sådant agerande mest kvalar in som hyckleri eller översitteri ?

Tror denna fråga kommer att bli en rejäl spelplan för polarisering och ostämja i framtiden.

Din kommentar till min kommentar är väl värd att fundera över.
Tja Stordrulen som sagt väl värt att fundera över.
 
Lika roligt varje gång någon talar om för mig vad jag ska rösta på!
Eller var det6 bara de fulaste ord du hittade?

/John

Mja, jag kan nog komma på åtskilliga fulare ord om jag lägger manken till. Men vi sparar det. Däremot kan du se det som ett visst mått av raljerande, måhända utifrån anekdotiska erfarenheter, men påfallande ofta förs ekonomiargumentet upp av personer som i andra sammanhang tycker det är helt okej att andra stora infrastruktursatsningar, skola och omsorg helt ska ske under statens regi. Min poäng är att dels är det svårt att värdera eftersom investeringsviljan i projekt (rent generellt, och då inte bara när det gäller kärnkraft) beror på väldigt många faktorer där också den politiska spelplanen spelar in; med den politiskt våta filt som legat över kärnkraften under ett antal decennier så är det ju självklart att investeringsviljan är låg och de ekonomiska riskerna höga. Sen råder det inte konsensus om vad som är billigast om man ser till energisystemet som helhet (vilket också den sista länken indikerar). Marknadskrafter i all ära, men de är ju inte rationella i den meningen att det finns inneboende egenskaper i att de väljer "det bästa", eller mest hållbara utan påverkas förstås av hur marknaden ser ut, och den är i hög grad också beroende av hur politiken ser ut och vilka styrmedel som pålagts marknaden - av den anledningen strävar vi ju också inom andra områden - skola, sjukvård, rättsväsende et cetera, att fördela våra gemensamma resurser på ett sätt som i varje fall i någon mån skapar likartade förutsättningar över landet. Historiskt vi ju också agerat så när det gäller större och för landet betydelsefulla industri- och infrastruktursatsningar med allt från gruvetableringar, den stora vattenkraftsutbyggnaden, kärnkraften, järnvägsutbyggnaden, telefon, bredband.
Detta är ju till viss del OT, men har ju i grunden stor relevans eftersom de stora vindkraftsutbyggnaderna sker inom ramen för en marknad påverkad av både ekonomiska styrmedel, som en utpekad plan där avveckling av kärnkraft finns med. Det är förstås svårt att sia om framtiden, men jag befarar att vi kommer göra oss och klimatarbetet en björntjänst. Och som argument tycker jag det är intressant att jämföra dels Frankrike - som satsat på kärnkraft, dels Tyskland som satsar på "förnybart" och där Frankrikes elsystem är billigare, producerar mer och är avsevärt renare än Tyskland.

Och någonstans i detta finns förstås första vågen av förlorare, i form av förstörda naturvärden och människor som får sin närmiljö och möjligheter till utkomster i hög grad påverkade. Och med detta är vi nu tillbaka någonstans i trådstartens riktning.

Glad Påsk från ett vårvintrigt Jokkmokk
 
Just.
Kärnkraftens "kostnader" är ju i mångt och mycket en politiskt skapad kostnad här i Sverige.

Sen måste man ha med i kalkylen vad vindkraft och solkraft kostar i form av produktionsproblem under en kall vinter med lite blåst, ett instabilt elsystem som fungerar som sämst när det behövs som mest kan bli stor samhällskostnad.

Men det är klart, vi kan ju lägga vårt hela samhällsbygge i förhoppningarna på att Tysk kolkraft och i framtiden Rysk energiproduktion vill och kan levereras till rimliga kostnader när våran egen produktion inte fixar vår egen försörjning för det fungerar ju i dag när vår del av välden är relativt stabil och infrastruktur som elproduktion och distribution är ju inget som man måste bygga stabilt, långsiktigt och oberoende. ;)

Ett maktskifte eller Texit i Tyskland...ska vi köpa in Dansk Vatten
kraft-el då eller någon som har några andra förslag ? :)
 
Senast ändrad:
Det börjar röra på sig i media...
Äntligen!


Ja, det var på tiden! Jag har själv läst artikeln och dom 2 tidigare.:)
Direktörerna och politiker ska vara likställda med oss andra ute på landsbygden och respektera att dom har vindkraftverk utanför husknuten el. ute i skärgården vid stugan. :)
 
Väldigt ljust eller rött kring storstadborna.

Syns ju tydligt vilka som fått offra/kommer få offra sina naturvärden för att klimatångestdrabbade ska kunna tanka sina el-bilar med vindkraftsel som dom kraxar om nedstängning av kärnkraft.
 
Senast ändrad:
Väldigt ljust eller rött kring storstadborna.

Syns ju tydligt vilka som fått offra/kommer få offra sina naturvärden för att klimatångestdrabbade ska kunna tanka sina el-bilar med vindkraftsel som dom kraxar om nedstängning av kärnkraft.

Ja för vi har verkligen massor med vild natur runt Stockholm, eller hur? Räkna på antal kvadratmeter med höga naturvärden per invånare kanske ?
 
Ja för vi har verkligen massor med vild natur runt Stockholm, eller hur? Räkna på antal kvadratmeter med höga naturvärden per invånare kanske ?
.

Fast ni har ju hela Stockholms skärgård att bygga vindkraftverk i, då ligger dom ju dessutom relativt nära förbrukarna som förespråkar dom. :)

Fast det kanske inte skulle vara bra för opinionen angående vindkraft som elproducent ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.