Ammerån och dess natur hotas.

Så nu är sommarstugeägarna välkomna. Då de är kända och har "rätt" åsikter ? Han har köpt en stuga, och jakt/skogsmark. så det är inte out of the blue att han uttalar sig om just detta område.

Jag kan hålla med om de kapitalstarka inom och utom landet som numera (som historiskt) erövrar vår naturs mest åtråvärda ställen. Om det var det du menade.
Men i sammanhanget, finns det något fel i att en turbokänd figur som med hög ekonomi har råd att köpa ställen där låginkomsttagare bara kan drömma om att få bygga? Där har jag kritiska synpunkter men det är ju vår nya sköna värld där pengarna styr. Det motsätter förvisso inte den gemensamma nämnaren naturen och skydd av den från industrietableringar.

Jag måste fråga dig som vad jag förstår seriös friluftslivsvän. Tycker du det är fel med att vara mot vindkraftsetableringar även om det är till priset av skövlande av en natur som både lokalbefolkning och besökare anser har ett stort värde.

Tillspetsad fråga men jag ser här två olika linjer kring vindkraftsindustrin i olika bedömningar.

För övrigt är det trist att vårt land säljs ut till förmån för de rika som har pengar.
Tycker jag, men allemansrätten kommer jag att strida för till jag slagit un en sista tältspiken. 😊
 
 
Jag måste fråga dig som vad jag förstår seriös friluftslivsvän. Tycker du det är fel med att vara mot vindkraftsetableringar även om det är till priset av skövlande av en natur som både lokalbefolkning och besökare anser har ett stort värde.

Allt är inte svart eller vitt. Om vi ska skydda allas bakgårdar blir det inte mycket civilisation kvar tyvärr. '
En del naturområden får stryka på foten ibland, för vindkraft, flygplatser, motorvägar, containerhamnar mm.
 
Allt är inte svart eller vitt. Om vi ska skydda allas bakgårdar blir det inte mycket civilisation kvar tyvärr. '
En del naturområden får stryka på foten ibland, för vindkraft, flygplatser, motorvägar, containerhamnar mm.

Håller med, visst är det så men det som planeras runt om i landet är inte enstaka exploateringar utan betydligt större och omfattande. Om det bara handlade om platser som har mindre värde för friluftslivet men rent allmänt verkar det inte finnas några hämningar eller begränsningar från vindkraftbolagen och deras starka lobbyister.
Tror landets friluftsvänner och naturälskande besökare får en chock om den här utvecklingen rullar på.
Det bör vara en fråga som borde beröra men det har varit tämligen tyst i media. Först nu börjar det uppmärksammas. Inte ens här verkar det vara intressant.
 
Inte ens här verkar det vara intressant.
Kan det vara så att folk undviker diskussionen på grund av frekvent förekommande konfrontativa uttalanden!? Rätt vanligt till exempel med anklagelser i stil med att "storstadsfolk lever i okunskap", "miljöpartister förstår inte orsakssamband", med mera. Listan kan göras lång. Naturligtvis finns det folk som röstar på miljöpartiet här men ibland orkar man liksom inte ens bemöta sådana svepande/generaliserande yttranden. Det fördummar och försvårar en konstruktiv diskussion.

Jag har även en känsla av vissa skribenter implicit verkar utgår ifrån att man inte bryr sig om den aktuella frågan om åsikterna inte speglar den egna hållningen. En sådan hållning öppnar knappast upp för en bred debatt. Naturligtvis kan man tycka och bry sig på olika sätt.

Dessutom känns det som att det mesta redan är sagt i frågan. Tråden startade med att handla om Ammerån men har kommit att handla om allt annat. Varför, jo säkert delvis för att det är vanskligt att uttala sig om ett ställe man inte har varit på. Vi känner inte till detaljerna och då vill i alla fall inte jag uttala mig.
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att folk undviker diskussionen på grund av frekvent förekommande konfrontativa uttalanden!? Rätt vanligt till exempel med anklagelser i stil med att "storstadsfolk lever i okunskap", "miljöpartister förstår inte orsakssamband", med mera. Listan kan göras lång. Naturligtvis finns det folk som röstar på miljöpartiet här men ibland orkar man liksom inte ens bemöta sådana svepande/generaliserande yttranden. Det fördummar och försvårar en konstruktiv diskussion.

Jag har även en känsla av vissa skribenter implicit verkar utgår ifrån att man inte bryr sig om den aktuella frågan om åsikterna inte speglar den egna hållningen. En sådan hållning öppnar knappast upp för en bred debatt. Naturligtvis kan man tycka och bry sig på olika sätt.

Dessutom känns det som att det mesta redan är sagt i frågan. Tråden startade med att handla om Ammerån men har kommit att handla om allt annat. Varför, jo säkert delvis för att det är vanskligt att uttala sig om ett ställe man inte har varit på. Vi känner inte till detaljerna och då vill i alla fall inte jag uttala mig.

Det är säkert en delförklaring. En annan är att vindkraft i högre grad ses som något "gott", att kärnkraft är "ont" och att vindkraftutbyggnaden är nödvändigt för att komma tillrätta med utsläppen av växthusgaser. I vissa kretsar är det verkligen inte opportunt att ens yttra något positivt om kärnkraft trots att det de facto är ett av de säkraste energislag som mänskligheten skapat och att då kritisera de stora vindkraftsexploateringarna framstår för många troligen som att man är pro-kärnkraft, "höger" och farlig (det kan måhända stämma på mig, förutom att jag inte är så farlig). Det är lite symptomatiskt att diskussioner om huruvida cykling ger mer slitage än vandring, eller om man är en miljöterrorist om man inte bär med sig bajspappret hem, flyger helikopter till Kebnekaise eller kör skoter för nöjes skull verkar vara mer upprörande än de enorma exploateringarna som man nu genomför i känsliga naturområden. Det går kanske att se utifrån någon distinktion som GAL-TAN, anywheres-somewheres eller liknande.

Sen ska man inte förneka att det finns en påtaglig stad-land/centrum-periferikonflikt. Många är helt enkelt trötta på ständiga nedskärningar i kommunal service i kombination med exploateringar som man uppfattar inte ger så mycket tillbaka. Uttalandet av Beowulfs förre VD Kurt Budge, när han fick frågan om hur en gruvbrytning i Gállok kommer mottas av lokalbefolkningen; -"What local people!?" symboliserar den känsla som många lokalbor i Norrbotten har. Jokkmokks kommun går på knäna ekonomiskt och kommunalskatten är hög. Samtidigt förser man Sverige med omkring 10% av den totala elenergin från de 11 vattenkraftverken. Med en regionalpolitik likt Norge där kommunerna får avkastning från ex vattenkraftsutbyggnaderna, hade Jokkmokk varit en av landets rikaste kommuner. Det vi ser är ju också en effekt av en långvarig främst socialdemokratisk centraliseringspolitik.

Sen tycker jag att det också finns en ganska stor okunskap om de lokala förhållandena som ofta skiner igenom i diskussioner. Det har nog till viss del att göra med att många som bor i våra storstadsområden kanske aldrig varit norr om dalälven, och som jag uppfattar det ibland, har en ganska vag och stereotyp bild av förhållandena i de nordligaste länen. Nu börjar ju norra Sverige bli lite av Europas Klondyke och då är det än viktigare att också diskutera de enorma exploateringar som genomförs och planeras, samt de konsekvenser de ger upphov till. Lokalt är det ju också så att det uppstår konflikter till andra näringar som renskötsel och besöksnäring. Omsättningen i besöksnäringen inom regionen Swedish Lapland har ökat med över 100% det senaste decenniet och vi ser en rad etableringar och fler arbetstillfällen; bara för Jokkmokks del genererar det närmare 200 årsarbeten; tillsammans med renskötseln genererar det ett väldigt viktigt underlag för den nätverksekonomi som finns runt om, samt viktiga skatteintäkter.
 
Det är säkert en delförklaring. En annan är att vindkraft i högre grad ses som något "gott", att kärnkraft är "ont" och att vindkraftutbyggnaden är nödvändigt för att komma tillrätta med utsläppen av växthusgaser. I vissa kretsar är det verkligen inte opportunt att ens yttra något positivt om kärnkraft trots att det de facto är ett av de säkraste energislag som mänskligheten skapat och att då kritisera de stora vindkraftsexploateringarna framstår för många troligen som att man är pro-kärnkraft, "höger" och farlig (det kan måhända stämma på mig, förutom att jag inte är så farlig). Det är lite symptomatiskt att diskussioner om huruvida cykling ger mer slitage än vandring, eller om man är en miljöterrorist om man inte bär med sig bajspappret hem, flyger helikopter till Kebnekaise eller kör skoter för nöjes skull verkar vara mer upprörande än de enorma exploateringarna som man nu genomför i känsliga naturområden. Det går kanske att se utifrån någon distinktion som GAL-TAN, anywheres-somewheres eller liknande.

Sen ska man inte förneka att det finns en påtaglig stad-land/centrum-periferikonflikt. Många är helt enkelt trötta på ständiga nedskärningar i kommunal service i kombination med exploateringar som man uppfattar inte ger så mycket tillbaka. Uttalandet av Beowulfs förre VD Kurt Budge, när han fick frågan om hur en gruvbrytning i Gállok kommer mottas av lokalbefolkningen; -"What local people!?" symboliserar den känsla som många lokalbor i Norrbotten har. Jokkmokks kommun går på knäna ekonomiskt och kommunalskatten är hög. Samtidigt förser man Sverige med omkring 10% av den totala elenergin från de 11 vattenkraftverken. Med en regionalpolitik likt Norge där kommunerna får avkastning från ex vattenkraftsutbyggnaderna, hade Jokkmokk varit en av landets rikaste kommuner. Det vi ser är ju också en effekt av en långvarig främst socialdemokratisk centraliseringspolitik.

Sen tycker jag att det också finns en ganska stor okunskap om de lokala förhållandena som ofta skiner igenom i diskussioner. Det har nog till viss del att göra med att många som bor i våra storstadsområden kanske aldrig varit norr om dalälven, och som jag uppfattar det ibland, har en ganska vag och stereotyp bild av förhållandena i de nordligaste länen. Nu börjar ju norra Sverige bli lite av Europas Klondyke och då är det än viktigare att också diskutera de enorma exploateringar som genomförs och planeras, samt de konsekvenser de ger upphov till. Lokalt är det ju också så att det uppstår konflikter till andra näringar som renskötsel och besöksnäring. Omsättningen i besöksnäringen inom regionen Swedish Lapland har ökat med över 100% det senaste decenniet och vi ser en rad etableringar och fler arbetstillfällen; bara för Jokkmokks del genererar det närmare 200 årsarbeten; tillsammans med renskötseln genererar det ett väldigt viktigt underlag för den nätverksekonomi som finns runt om, samt viktiga skatteintäkter.
Bra, utvecklad analys! Tror att det mesta i den stämmer. Visst finns det i debatten ett tydligt och faktiskt "underdog-" perspektiv där storstaden står för makt, ekonomi, osv. Glesbygd och framförallt norra delen av Sverige för något exotiskt i bästa fall och bakåtsträvan, "obildning", förutfattade meningar och så vidare när det är som värst. Här spelar säkert GAL-TAN-värderingar och konservatism kontra liberalism en roll. Olyckligt att det eldas på så pass flitigt i ett friluftsforum bara. Men det finns säkert de som tycker att det är både roligt och givande. Vad vet jag.
 
Det är säkert en delförklaring. En annan är att vindkraft i högre grad ses som något "gott", att kärnkraft är "ont" och att vindkraftutbyggnaden är nödvändigt för att komma tillrätta med utsläppen av växthusgaser. I vissa kretsar är det verkligen inte opportunt att ens yttra något positivt om kärnkraft trots att det de facto är ett av de säkraste energislag som mänskligheten skapat och att då kritisera de stora vindkraftsexploateringarna framstår för många troligen som att man är pro-kärnkraft, "höger" och farlig (det kan måhända stämma på mig, förutom att jag inte är så farlig). Det är lite symptomatiskt att diskussioner om huruvida cykling ger mer slitage än vandring, eller om man är en miljöterrorist om man inte bär med sig bajspappret hem, flyger helikopter till Kebnekaise eller kör skoter för nöjes skull verkar vara mer upprörande än de enorma exploateringarna som man nu genomför i känsliga naturområden. Det går kanske att se utifrån någon distinktion som GAL-TAN, anywheres-somewheres eller liknande.

Sen ska man inte förneka att det finns en påtaglig stad-land/centrum-periferikonflikt. Många är helt enkelt trötta på ständiga nedskärningar i kommunal service i kombination med exploateringar som man uppfattar inte ger så mycket tillbaka. Uttalandet av Beowulfs förre VD Kurt Budge, när han fick frågan om hur en gruvbrytning i Gállok kommer mottas av lokalbefolkningen; -"What local people!?" symboliserar den känsla som många lokalbor i Norrbotten har. Jokkmokks kommun går på knäna ekonomiskt och kommunalskatten är hög. Samtidigt förser man Sverige med omkring 10% av den totala elenergin från de 11 vattenkraftverken. Med en regionalpolitik likt Norge där kommunerna får avkastning från ex vattenkraftsutbyggnaderna, hade Jokkmokk varit en av landets rikaste kommuner. Det vi ser är ju också en effekt av en långvarig främst socialdemokratisk centraliseringspolitik.

Sen tycker jag att det också finns en ganska stor okunskap om de lokala förhållandena som ofta skiner igenom i diskussioner. Det har nog till viss del att göra med att många som bor i våra storstadsområden kanske aldrig varit norr om dalälven, och som jag uppfattar det ibland, har en ganska vag och stereotyp bild av förhållandena i de nordligaste länen. Nu börjar ju norra Sverige bli lite av Europas Klondyke och då är det än viktigare att också diskutera de enorma exploateringar som genomförs och planeras, samt de konsekvenser de ger upphov till. Lokalt är det ju också så att det uppstår konflikter till andra näringar som renskötsel och besöksnäring. Omsättningen i besöksnäringen inom regionen Swedish Lapland har ökat med över 100% det senaste decenniet och vi ser en rad etableringar och fler arbetstillfällen; bara för Jokkmokks del genererar det närmare 200 årsarbeten; tillsammans med renskötseln genererar det ett väldigt viktigt underlag för den nätverksekonomi som finns runt om, samt viktiga skatteintäkter.

Det var klokt skrivet.
Det är svårt att hålla en diskussion i en fråga som denna helt utan vissa övertramp men det vore det bästa.
Jag ser också den här trista vreden och polariseringen mellan stad och land men givetvis beror det på något. Samma sak när det gäller den ökande negativa synen på Mp, det har antagligen samma beröringspunkter som ovan.
Jag känner också det vara svårt att ha en ståndpunkt (som jag antagligen har) mittemellan. För vindkraft där den borde höra hemma. Mot vindkraft där den inte borde vara. Just det är ju inte lätt att veta för det finns ju ingen vidare vetenskap att luta sig mot. Men om man kokar ner det, ja till etablering i redan exploaterade områden, nej om det betyder kraftiga ingrepp där lokalbefolkningen är mot etablering. Just där finns ju ett exempel där Mp vill ändra på kommunernas veto och det har skapat just den här kritiken vi ser en hel del av.
Men att titta bort och tycka det är en överspelad fråga även här på Utsidan det håller jag inte med om. Tvärtom, försöka väcka till en större och vidare debatt hos landets friluftsorganisationer och människor.
 
Problemet med just kärnkraften är att den är olönsam. De som förespråkar kärnkraft, vill alltså att staten skall driva den med förlust. Eller så hoppas de att någon ny teknik skall göra den lönsam.

De försäkrade att den skulle vara en ren energiform.
De försäkrade att den skulle vara lönsam.
De försäkrade att den var helt säker. Three Mile Island, Tjernobyl, Fukushima.
De försäkrade att slutförvaringsfrågan var löst.

Är det bara jag som inte längre tror på vad förespråkarna säger?

Som läget är idag är vindsnurror betydligt lönsammare än kärnkraft och byggs även om staten inte stöttar dom.
Samma sak gäller solpaneler.
Båda dessa teknologier skrattade jasidan åt vid folkomröstningen om kärnkraften.
Skrattar bäst som skrattar sist!

/John
Solceller täcker knappt upp kostnaden för produktion och montage under sin livscykel. Det duger på sin höjd för sommarstugeägare.
Att tillföra eventuell överskottsel till elnätet är så dyrt(150kr) att det blir en minusaffär dessutom för det blir inte ens 150kr värt med överskottsel per år av en vanlig anläggning.
Samma med vindkraften. Glädjekalkyler baserade på dubbel livslängd och hård vind, nu står vi med facit att kraftverken inte håller mer än 10-15 år innan dom måste byggas om helt och ger mycket mindre el än beräknat.

Om vi ska ersätta kärnkraften med vinkraft och solceller så kommer hela landet att behöva täckas med skräpet och på vintern när vi behöver elen som mest så fungerar vind och sol som sämst, på gränsen till inte alls.
 
Ammerån som är ett känt eldorado för speciellt flugfiskare hotas av vår nya sköna världs moderna form av miljöförstöring.

Lilla byn Överammers innevånare protesterar desperat. Deras grannar i Ragunda kommun protesterar på sitt håll. Den mäktiga Indalsälven som vindlar fram längs de höga bergen som inramar det vackra natursceneriet hotas också.
Runt om i vårt land protesteras det ute på landsbygden men tystnaden är nästintill total i mediaSverige eftersom det utgår från ett storstadsperspektiv som så vanligt. Och det man inte ser eller hör finns tydligen inte.

Ni som minns Tv-programmet Mitt i Naturen och på den tid man spelade programmen från Vättabergets topp med Indalsälven och bergen i bakgrunden kommer nog ihåg hur det ser ut. Vackert och så trolskt. Den kände konstnären Rolf Lidberg som var en internationellt erkänd botaniker kom härifrån. Hans bilder av troll, blommor, träd, svampar och allt som han förmedlade visade på naturens storslagenhet.

Den här delen av landet, Medelpad och Jämtland, har betydelsefulla sjöar, tjärnar, bäckar, åar och älvar för fisket, för friluftslivet och turismen och lokalbefolkningen. Nu hotas det.

En sida som denna, Utsidan här borde ett vettigt samt samtal kunna föras om hur vi ser på framtiden och friluftslivet i skuggan av vad som sker och kommer att ske med gigantiska mått.
Har inte en susning om vad du talar om.
Bor i Överammer, aktiv flugfiskare sen 40 år tillbaka i tiden.
Och Överammer ligger i Ragunda Kommun.

Kanske du va med på en av hans bilder? Ett trolskt troll? ;)
 
Har inte en susning om vad du talar om.
Bor i Överammer, aktiv flugfiskare sen 40 år tillbaka i tiden.
Och Överammer ligger i Ragunda Kommun.

Kanske du va med på en av hans bilder? Ett trolskt troll? ;)

Helt rätt, Överammer där du är aktiv flugfiskare sedan 40 år och därtill bor ligger i Ragunda kommun. Helt rätt.
Sorry.

Hurvida jag är ett troll? Nej! ?

Vet inte om du är motståndare till den lokala aktiva gruppen som motsätter sig vindkraftetableringar i dessa trakter?
 
Jag anser att man bör bygga vindkraftverk där det bor folk i landet efter i havet också så de känner ett ansvar att spara el även där. Det är större områden i norra delen av Sverige men de är också exploaterade av gruvor, skidanläggningar gigantiska vattenkraftdammar och nu vindkraftverken. Skogen är i stort sett nedsågad överallt. Inom ett par år kommer norrlandslänen ligga i tio i topp på antalet vindkraftverk. De har stora skador på naturen Malmberget/Gällivare och Kiruna för ex de har flera nedlagda gruvor och nya gruvor men även förstörd mark för flytt av städerna. Om vi ska ha vindkraftverk så måste vi satsa på bygga de i havet när där 90% av svenskarna bor för då får de plats och det blir mindre el-förluster i transporten av elen på nätet, eftersom avstånden blir kortare. Det är idag många som lever på naturen i olika former i den nordliga delen av Sverige. Så om det byggs fler vindkraftverk så förstör de för en basnäring som ger mer jobb än Volvo och mer pengar för Sverige och den näringen kommer växa mest i den norra delen eftersom det är den mest unika delen av Sverige. Jag som har paddlat Kajak i skärgården i mellan Sveriges skärgårdar i havet och i de stora sjöarna och upplever inte att vindkraftverken förstör lika mycket där för de har inte grusat mil av väg till verken. Jag tycker även vi kan bygga vindkraftverk på redan förstörda områden som nedlagda gruvor, soptippar kalkbrott förgiftade områden och runt Kärnkraftverken osv. Jag kan tänka mig att man i norra Sverige skulle kunna bygga vindkraftverk i havet en bit ut men då ska de ske efter hela Sveriges kust i demokratisk anda. Så många i norr kan fråga sig "Vad fan får jag för pengarna" för pengarna från alla naturresurser stannar inte där som elen, skogen, arbetskraften och malmen. Som ett ex så får Malmö mer bidrag än hela Norrland trots att de ligger nära kontinenten har yngst befolkning i landet mot Norrland som har äldst. Jag har bott i Norra Norrland, Mellan Sverige och södra Sverige så jag har ganska bra koll på vad jag pratar om för det är snart bara Gotland som jag inte varit på annars på nästa varje område el 5 mil därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.