Under våra fjällvandringar pratade vi ofta om att gå tillbaka till Asatron och skaffa fram grisen Särimer igen. Han var perfekt, bara slakta och äta och så återuppstod han igen! Några ville ha en osthyvel och skära ut bacon direkt - men det skulle bli lite ensidig kost tyckte vi andra – och för hög ljudvolym skulle jag tro….
Att förse packningen med hjul funkar inte praktiskt, det har jag sett en del försök med under årens lopp, dock inget lyckat sådant.
Jag har några gånger mött cyklister på Bland annat Kungsleden – både cyklarna och cyklisterna såg väldigt slitna ut…
Samerna försökte med motorcyklar - men Samerna höll inte så länge, motorcyklarna höll.
Hundar orkar inte bära så mycket så det alternativet verkar vara kört.
Hästar kan naturligtvis bära en hel del packning och bete finns även i fjällen så det är en fungerande praktisk lösning – men dom klättrar ganska dåligt i berg och har svårt att ta sig fram i ren blockterräng – men med rätt lagd tur skulle häst fungera utmärkt (rekommenderar att undvika rodd leder)…
Jag har sett en individ som försökte med en Indiansk släpa. Tanken var att det är lättare att dra än att bära, det var det inte sa han senare. Men släpa-idén går säkert att utveckla, eventuellt i kombination med hjul? Nackdelen är att det blir en hel del fula spår efter släpan – men även detta kanske kan utvecklas till en sorts glidskida?
Hyra några bärare skulle fungera mycket bra – men kanske inte för plånboken…Sällskap skulle man ju få på vandringen..
Bra så länge dom inte strejkar..
Jag minns att tidningen SE en gång skrev: ”Det är dags att asfaltera vägar genom Sarek så att även handikappade medborgare får möjlighet att uppleva orörd natur”
Det föll på sin egen orimlighet.
Det verkar vara kört…
Thomas