Alternativ till ryggsäck

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Under våra fjällvandringar pratade vi ofta om att gå tillbaka till Asatron och skaffa fram grisen Särimer igen. Han var perfekt, bara slakta och äta och så återuppstod han igen! Några ville ha en osthyvel och skära ut bacon direkt - men det skulle bli lite ensidig kost tyckte vi andra – och för hög ljudvolym skulle jag tro….

Att förse packningen med hjul funkar inte praktiskt, det har jag sett en del försök med under årens lopp, dock inget lyckat sådant.

Jag har några gånger mött cyklister på Bland annat Kungsleden – både cyklarna och cyklisterna såg väldigt slitna ut…

Samerna försökte med motorcyklar - men Samerna höll inte så länge, motorcyklarna höll.

Hundar orkar inte bära så mycket så det alternativet verkar vara kört.

Hästar kan naturligtvis bära en hel del packning och bete finns även i fjällen så det är en fungerande praktisk lösning – men dom klättrar ganska dåligt i berg och har svårt att ta sig fram i ren blockterräng – men med rätt lagd tur skulle häst fungera utmärkt (rekommenderar att undvika rodd leder)…

Jag har sett en individ som försökte med en Indiansk släpa. Tanken var att det är lättare att dra än att bära, det var det inte sa han senare. Men släpa-idén går säkert att utveckla, eventuellt i kombination med hjul? Nackdelen är att det blir en hel del fula spår efter släpan – men även detta kanske kan utvecklas till en sorts glidskida?

Hyra några bärare skulle fungera mycket bra – men kanske inte för plånboken…Sällskap skulle man ju få på vandringen..
Bra så länge dom inte strejkar..

Jag minns att tidningen SE en gång skrev: ”Det är dags att asfaltera vägar genom Sarek så att även handikappade medborgare får möjlighet att uppleva orörd natur”
Det föll på sin egen orimlighet.

Det verkar vara kört…

Thomas

Under våra fjällvandringar pratade vi ofta om att gå tillbaka till Asatron och skaffa fram grisen Särimer igen. Han var perfekt, bara slakta och äta och så återuppstod han igen! Några ville ha en osthyvel och skära ut bacon direkt - men det skulle bli lite ensidig kost tyckte vi andra – och för hög ljudvolym skulle jag tro….

Att förse packningen med hjul funkar inte praktiskt, det har jag sett en del försök med under årens lopp, dock inget lyckat sådant.

Jag har några gånger mött cyklister på Bland annat Kungsleden – både cyklarna och cyklisterna såg väldigt slitna ut…

Samerna försökte med motorcyklar - men Samerna höll inte så länge, motorcyklarna höll.

Hundar orkar inte bära så mycket så det alternativet verkar vara kört.

Hästar kan naturligtvis bära en hel del packning och bete finns även i fjällen så det är en fungerande praktisk lösning – men dom klättrar ganska dåligt i berg och har svårt att ta sig fram i ren blockterräng – men med rätt lagd tur skulle häst fungera utmärkt (rekommenderar att undvika rodd leder)…

Jag har sett en individ som försökte med en Indiansk släpa. Tanken var att det är lättare att dra än att bära, det var det inte sa han senare. Men släpa-idén går säkert att utveckla, eventuellt i kombination med hjul? Nackdelen är att det blir en hel del fula spår efter släpan – men även detta kanske kan utvecklas till en sorts glidskida?

Hyra några bärare skulle fungera mycket bra – men kanske inte för plånboken…Sällskap skulle man ju få på vandringen..
Bra så länge dom inte strejkar..

Jag minns att tidningen SE en gång skrev: ”Det är dags att asfaltera vägar genom Sarek så att även handikappade medborgare får möjlighet att uppleva orörd natur”
Det föll på sin egen orimlighet.

Det verkar vara kört…

Thomas

Det där om Särimner och att Samer skulle gå sönder om de åker motorcykel lämnar jag okommenterat. ;)

Du har mött cyklister på fjället som såg slitna ut? Jag har mött desto fler vandrare med ryggor som såg slitna ut. Klart att det kan vara slitsamt att gå i fjällen, men om det beror på utrustning, dålig kondition eller tuff terräng är ju svårt att säga bara med ett ögonkast.

Att låta någon annan bära åt en, må det vara kreatur eller människor, är säkert ett alternativ för en del, men jag tror att huvudsyftet med tråden var att spana på alternativ till att ha packningen på ryggen. Om jag har missuppfattat så ber jag om ursäkt.

Det kanske är så att ryggsäcken är höjdpunkten i utveckligen av transportmetoder för personlig utrustning i terräng. Själv tror jag att det kanske kan vara möjligt att ha lite alternativ att välja från, allt utifrån planerad rutt och terrängegenskaper. För självklart ska man välja utrustning efter rutt. Att göra annat vore dumt.

Satt och lekte lite i 3DStudioMax och gjorde en liten enkel modell över hur mina tankar har gått hittills för en kärra att dra med midjebälte eller sele. Inga detaljer än, bara huvuddragen.

Dubbla hjul där bak för ökad sidostabilitet. Att ha hjulen där bak innebär att man bär upp en del av vikten själv men att sätta hjulen på sidorna i mitten skulle göra den för bred för att kunna ta sig fram obehindrat. Så resonerade jag iaf.

20" hjul, låda 100x50cm, skaklar i nåt rör.

Bilagor

• packvagn.jpg
    packvagn.jpg
    106.3 KB · Visningar: 576
Funkar säkert bra på landsväg men:
Hjulbasen tillräckligt smal för spångade leder?
Hur blir det med frigång, fjällen är inte direkt tillrättalagda när det gäller stenmoras, kanter, nedskurna jokkar osv?

Det känns som att ifall det fanns något passande alternativ till ryggsäcken i fjällmiljö hade det redan varit uppfunnet, men lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips