Alternativ till ryggsäck

Well, it's kinda dunno before.
"Lakota Woman And Dog Travois, Rosebud Reservation"
Travois funkar utan punktering och med de naturmaterial som finns till hands. För att inte behöv ha med hundar, hästar eller renar så kan man koppla allt till ett höftbälte.
Sedan måste det finnas en orsak till varför samerna klövjade sina renar i stället för att använda kärra eller travois?

Förmodligen samma anledning som till att människor oftast bär sin packning i ryggsäck och inte i dragen kärra ;-).

Frågan i början av tråden var ju huruvida det finns något alternativ till ryggsäcken.

/Leif

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har själv funderat på att använda en vagn för att dra packning på. Jag vill få med mig kanoten (hopfällbar) på vandring för att kunna gå fram till en älv eller å och sedan paddla hem. Att bära både packning och kanot blir väldigt tungt och att gå flera gånger är inte alltid ett alternativ.

Skottkärremodellen tror jag på. Den skall var kort för att inte fastna på krokiga stigar. Smal för att inte fastna på smala stigar. Låg tyngdpunkt för packningen för att inte bli för vinglig. Det skall finnas möjlighet att fästa den i en sele vid höften. Sedan måste den vara lätt och tåla att man kör emot eller kasar över stenar. Det vore också bra om man kan fälla ihop den för lätt transport på flyg, tåg eller bil. Dessa krav kanske inte går att kombinera fullt ut.

Att fixa en vagn som fungerar bra jämt går ej, men att få en som underlättar en stor del av vandringen är ett stort steg frammåt. Riktigt svåra partier kanske man kunde bära den som en bår.

Niklas

Guest

Gäst
Nackdelen med det är väll att det blir ett "handikapp". Jag menar, att gå och dra så där är inte bra för varken axlar eller rygg. Att ha en ryggsäck är ändå ett bättre alternativ eftersom du inte placerar all tyngd på en punkt utan fördelar den. Visst, axlarna mår väll inte så bra av att bära jättetunga ryggsäckar men om man tar med det absolut nödvändigaste och inte massa skit som en kaffebryggare (suck..) så funkar det. Det blir naturligare att bära tungt på ryggen med ryggsäck, än att gå snett hela tiden för att armen drar dig bak med "pulkan". Eller?
/ Matilda

En variant jag har funderat på (som väl egentligen inte är så alternativ) är varför vi inte bär lite på magen för att balansera ryggsäcken? Jag menar inte 20+ liters säckar på magen som skymmer sikten och hindrar rörelserna, men kanske lite smarta upphängningar på bröstremmen och avbärarbältet så man kan bära mer än bara kameran och vattenflaskan "fram"? Dels avlastar detta ryggen, dels balanserar det fram tyngdpunkten något.

Jag vet, det var väl inte något särskilt spejsat alternativ till ryggsäck, men kanske ett realistiskt?

Strykarräven; sa:
En variant jag har funderat på (som väl egentligen inte är så alternativ) är varför vi inte bär lite på magen för att balansera ryggsäcken? Jag menar inte 20+ liters säckar på magen som skymmer sikten och hindrar rörelserna, men kanske lite smarta upphängningar på bröstremmen och avbärarbältet så man kan bära mer än bara kameran och vattenflaskan "fram"? Dels avlastar detta ryggen, dels balanserar det fram tyngdpunkten något.

Jag vet, det var väl inte något särskilt spejsat alternativ till ryggsäck, men kanske ett realistiskt?

Det enda realistiska hittills i den här tråden :)

Detta är ett gammalt beprövat sätt bland klättrare, har själv några gånger gått till Kebne med storrygga på ryggen och klättersäck på magen. Funkar bra även om det är j**ligt tungt med is och klipputrustning.

Johnny

Jo, jag har själv gått så kortare sträckor, spec när man bär tungt (>35 kg). Men min undran gäller lättare bördor, t ex att fördela en standard sommarpackning (20 +- 5 kg) på detta sätt, utan att "frontpackningen" blir hindrande.

MatildaRuneskjold; sa:
inte bra för varken axlar eller rygg

Jag har tyvärr aldrig provat att dra pulka på vintern, men att bära 30kg eller mer belastar knäna hårt (åtminstone på mig) och då tror jag att en kärra är en bra kompromiss. Sedan kanske man skippar att fästa vagnen i höftbälte utan drar eller skjuter vagnen som en skottkärra. En skottkärra kan man ju lasta ganska hårt och ändå ta sig fram hyfsat på ett gropigt bygge. Kan man istället göra en slimmad version med surrad packning minskar nog risken att man välter.
Jag skulle vilja bygga en med rör som jag bockar och svetsar. Var köper man bra rör? Hur svetsar man rör?

niklas

Rungá; sa:
Well, it's kinda dunno before.
"Lakota Woman And Dog Travois, Rosebud Reservation"
Travois funkar utan punktering och med de naturmaterial som finns till hands. För att inte behöv ha med hundar, hästar eller renar så kan man koppla allt till ett höftbälte.
Sedan måste det finnas en orsak till varför samerna klövjade sina renar i stället för att använda kärra eller travois?

Mitt ursprungliga förslag bygger på hösläpor eller de Travois som Roland J nämner, det kan ju knappast vara fel att sätta hjul i ändarna på dessa stänger då friktionen mot marken helt klart blir lägre.
Samerna har tydligen för länge sedan insett det onödiga i att bära packningen själv: så varför ska dagens vandrare plåga sig med detta torrtyrredskap kallad ryggsäck?
Nu mera använder Samerna den senaste fordonstekniken för att förflytta sig bland fjällen till skillnad från de totala puritanister som är i legio bland vandrare.
OK, jag förstår att det är många som ser vandringen som ett tillfälle att testa sin fysiska och mentala prestationsförmåga mer än att upptäcka och njuta av den natur de plågsamt vandrar genom.

Roland nämner klövjning, ja varför inte, var hyr man en ren, åsna, ponny, hund som snällt och lydigt följer och bär eller drar på vandrarens packning.
En undring: finns det möjligen svenska bärare "Sherpas" att hyra i fjällvärden? Om inte, varför inte?

Inledningsvis var min undran om "alternativ till ryggsäck" baserad på att det finns de som av en eller annan anledning inte kan bära sin rygga själv av div fysiska orsaker men ändå vill uppleva naturen i Sverige eller varhelst.

Strykarräven; sa:

Host...

http://www.aarnpacks.com/

Det gjordes en liten satsning på dessa i Sverige men det sket sig. Kom över en stor och en liten sådan för nästan inga pengar. Måste dock göra några smärre justeringar på den stora innan jag kan använda den på riktigt. Balansen är det dock inget fel på. T.o.m utan magpåsarna så är den synnerligen välbalanserad eftersom säcken är byggd för att puta ut så lite som möjligt=bred. Magpåsarna står på höftbältet medelst ett stålband som är fästade på baksidan.
[Ändrat av lapetter 2005-09-28 kl 11:47]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips