Rungá; sa:
Well, it's kinda dunno before.
"Lakota Woman And Dog Travois, Rosebud Reservation"
Travois funkar utan punktering och med de naturmaterial som finns till hands. För att inte behöv ha med hundar, hästar eller renar så kan man koppla allt till ett höftbälte.
Sedan måste det finnas en orsak till varför samerna klövjade sina renar i stället för att använda kärra eller travois?
Mitt ursprungliga förslag bygger på hösläpor eller de Travois som Roland J nämner, det kan ju knappast vara fel att sätta hjul i ändarna på dessa stänger då friktionen mot marken helt klart blir lägre.
Samerna har tydligen för länge sedan insett det onödiga i att bära packningen själv: så varför ska dagens vandrare plåga sig med detta torrtyrredskap kallad ryggsäck?
Nu mera använder Samerna den senaste fordonstekniken för att förflytta sig bland fjällen till skillnad från de totala puritanister som är i legio bland vandrare.
OK, jag förstår att det är många som ser vandringen som ett tillfälle att testa sin fysiska och mentala prestationsförmåga mer än att upptäcka och njuta av den natur de plågsamt vandrar genom.
Roland nämner klövjning, ja varför inte, var hyr man en ren, åsna, ponny, hund som snällt och lydigt följer och bär eller drar på vandrarens packning.
En undring: finns det möjligen svenska bärare "Sherpas" att hyra i fjällvärden? Om inte, varför inte?
Inledningsvis var min undran om "alternativ till ryggsäck" baserad på att det finns de som av en eller annan anledning inte kan bära sin rygga själv av div fysiska orsaker men ändå vill uppleva naturen i Sverige eller varhelst.