Alternativ till fjällen

Jag och några kamrater har planerat att åka upp till Abisko för att vandra i sommar. Med tanke på hur bränslepriserna utvecklar sig och att det inte går att boka tåg de veckor vi är lediga på grund av banarbete så funderar vi nu på en plan B.

Därför vill jag nu ha era bästa tips på alternativ till en fjällresa. Vi utgår från Kalmar, så det bör antingen ligga relativt nära eller vara möjligt att ta sig till med tåg. Egentligen hellre en tågresa bort så att man kommer iväg hemifrån och får semesterkänslan.

Vi har avsatt två veckor till hela resan, det är dock inte ett krav att fylla båda veckorna, och är öppna för förslag i hela Skandinavien dit det går att ta sig till en rimlig kostnad.

Jag ser fram emot att följa upp era tips och drömma om olika resmål.

Skåneleden, där finns olika leder att välja på. Finns en bra webbsida om man vill planera, beställa kartor eller ladda ner gpx filer.

Det är förvisso fjällen, men Grövelsjön är ganska enkelt att ta sig till med tåg och buss och bjuder på många fina vandringsmöjligheter. Grövelsjön till Storlien eller Vålådalen är en fin sträcka och tar uppemot två veckor. Enkelt att ta tåg tillbaka söderut från Storlien och Undersåker.

Höga Kusten-leden är också ett trevligt alternativ, men med en del vägvandring.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ölands alvar är trevligt och mycket folktomt. Jag har vandrat där både sommar, vår och vinter. Alvaret är mycket lättvandrat och Ölandsborna själva vandrar bara, av någon outgrundlig anledning, på alvarets utkanter. En km in på alvaret och sannolikheten för att ni möter någon är mycket ringa.

Tresticklan er fantastisk. https://www.sverigesnationalparker.se/en/parks/tresticklan-national-park
~6 timer i bil fra Kalmar, ~8 timer med tog + Närtrafik.

Området føles større end det er. De få stier er gode, men det bedste er hvis i går væk fra stierne. Udfordrende, og med mere følelse af urskov og vildmark end jeg ellers har oplevet i Sydsverige.
Det er oplagt at fortsætte ind i Norge. Jeg har ikke prøvet det, men det ser ud til at man nemt kan få en større tur ud af det.

Jag och några kamrater har planerat att åka upp till Abisko för att vandra i sommar. Med tanke på hur bränslepriserna utvecklar sig och att det inte går att boka tåg de veckor vi är lediga på grund av banarbete så funderar vi nu på en plan B.

Därför vill jag nu ha era bästa tips på alternativ till en fjällresa. Vi utgår från Kalmar, så det bör antingen ligga relativt nära eller vara möjligt att ta sig till med tåg. Egentligen hellre en tågresa bort så att man kommer iväg hemifrån och får semesterkänslan.

Vi har avsatt två veckor till hela resan, det är dock inte ett krav att fylla båda veckorna, och är öppna för förslag i hela Skandinavien dit det går att ta sig till en rimlig kostnad.

Jag ser fram emot att följa upp era tips och drömma om olika resmål.

Tåg/buss Göteborg-Oslo sen tåg med eventuellt byte i Trondheim till Fauske/Bodö. Där buss till Sulitjelma sen bara vandra upp för grusvägen så är du vi Ny-Sulitelma och på kalfjället. Gå sedan rundtur runt Sulitelmamassivet. Här finns en turberättelse. Jag rekommenderar också att avvika något från leden och beskåda isväggen av Salajiegna.

Ena av mina absoluta favoritvandringar trots både storm och regn när jag gick där.

Varför inte börja titta på serien Monsen och nationalparkerna på SVT play för att få lite inblick av vad Norge har att erbjuda. Söder om Narvik finns ju merparten av Norges fjäll, ex Jotunhemimen, Dovrefjell, Hardangervidda, Trollheimen, Rondane mm. Många av dessa nås bra med Tåg och Buss, bara att börja botanisera:

För tåg rekommenderas att boka via VY tåg direkt från Göteborg som många gånger är billigare än via ex SJ's portal:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.