Alpinturer i södra Sverige sökes

Det här kanske låter urkorkat, men min fråga gäller om det är någon som kan rekommendera turer av den alpina sorten söder om Keb-området. Vi har funderat på Sylarna, men tycker att det gärna kunde vara lite mer klättring inblandat.

Norge vore naturligtvis roligast, men tid/penga/erfarenhetsbrist gör att vi vill göra något hyfsat enkelt som går att köra till från Stockholm och Göteborg på en dag. Finns det något mer i stil med Sylarna, men kanske lite brantare? Det gäller alltså en sommartur.

John
 
Det var alpinklättring det gällde...

Häller och Bohuslän är "hemmaklippor" (och fantistiskt fina). Nu tänkte vi försöka komma ut och tillämpa det vi lärde oss på en alpinkurs häromåret. Vi behärskar alltså klippklättring och grundläggande alpint (glaciär, flerrepors, snöankare, osv). Så turen jag efterfrågar får gärna innebära repklättring - men viktigast är vacker omgivning, vildmark och lite höjd. Hör av dig igen om du har några tips med detta som bakgrund!

Förresten: behövs det is/snö-utrustning även på sommaren på Sylarna?

mvh

John
 
Snö på sommaren?

Sveriges sydligaste glaciär ligger vid Helags, på gränsen mellan Jämtland/Härjedalen/Norge (dvs ganska nära Sylarna). Vill ni gå på glaciär i Sverige måste ni altså åka dit, minst. Det ska visst finnas några lösa leder upp ur glaciärgrytan.

Norge kanske vore ett alternativ?
 
Menar du att Slottets sydvägg inte är tillräckligt utmanande?
[Ändrat av dh 2002-05-23 kl 21:16]
 
Håller med Daniel...

Har varit både Helagas och Sylarna och måste hålla med Daniel... vilka utmaningar söker du? Om du inte hittar utmanande klättring där, får man föreslå Dru eller Eiger NW? Nåja, det är i alla fall tillräckligt för mig.:)

Östersunds klätterklubb har förare över båda områdena, jag fick tag på min genom Friluftsmagasinet Östersund. Bor du i Stockholm kan du kontakta mig om du vill låna min.

Annars är som skrivits Norge ett bra alternativ. Men bor du i Gbg är kanske söderut bättre? Saas Fee kan rekommenderas. Kolla Hans Wennerströms alpina sidor här på Utsidan:
http://www3.utsidan.se/hansw/index.htm

Lycka till
/föhl
 
Anledningen till att jag frågade efter lite mer utmanande klättring än Sylarna var att jag fått uppfattningen att traversen i första hand är en vandring med ett par firningar. Men jag läser mellan raderna på era svar och tycker mig ana att det även finns svårare klippklättring i området?

I vilket fall som helst har jag övertalat klätterkompisen att Norge ändå blir roligast. Stora Skagatölstind (eller vad den nu heter) står på önskelistan. Självfallet är jag öppen för tips även för det berget!

Vänliga hälsningar

John
 
Djävulskammen är inte så dum som förstatur i Sylarna. Det är en glaciärbrant (eller om man vill, knölig blockterräng) på några hundra meter och sedan några replängders treaklättring längs Djävulskammen för att sedan avsluta på Storsylens topp.

På Skagastölstind ska Heftyes Rute vara bra. Själv har jag gjort Nordvestveien som fin men det kändes bra att ha några alpinturer i bagaget, så som förstatur efter en kurs kanske den inte är ideal. Om ni prompt vill ha is eller snö på Skagastölstind finns Slingsby's rute, men klättringen (II) kanske är i lättaste laget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.