Alpinism, god stil, sponsorer

ExWeb

Jag tycker att ExWeb gor en enorm insatts nar det galler att uppmarksamma lite mindr medialt intressanta expeditioner och nationer. Titta bara pa alla Spanska, Rysska, Slovenska och sa alla Kazaker dom portratterar.

Jag tror vidare att fa vill synsas i media. Att gora en hard tur i HImalaya ar inget man gor for att Svensson ska tycka det ar coolt. Man gor det av andra skal som varit uppe tidigare. Jag tror att uppmarksamhet i de kretsar som ar rellevanta for sponsorer till den typ av expeditioner vi talar om uppnas genom ExWeb, Alpinist och manga andra klatter rellaterade mediakanaler.
 
Alpenism, sponsorer

Kan slå ett slag för Tierras TES
Ett stipendium där man 2 gg om året kan ansöka om att få en del utrustning samt en del pengar
ca 15 tusen vardera för att förverkliga någon alpin dröm.

Finns ytterliggare en risk med sponsorer man sällan diskuterar, att man pressar sig lite över gränsen för att man måste prestera något resultat!
Svårt att få nya sponsorer om man backat, svårt att klättra nya berg om man gått hädan för att man kände pressen!
Själv föredrar jag att stå på egna ben då man både måste sälja sig själv samt att man riskerar att göra mindre väl genomtänkta val (egen erfarenhet i svunnen tid ) men samtidigt är pengafrågan ständigt närvarande!
 
Fast dod klattrare ar aldrig bra PR och det kanns som en nyborjar tabbe att klattra for nagon annan. Jag skulle saga att gor man en jakla insatts for sin sponsor nar man kommer hem trotts att man floppa sa ar man alltid valkommen ater. Prolemet ar att klattrare ar sa malinriktade sa dom gar igang pa att starta upp projektet, genomfora expeditionen och sedan ar dom trotta och dessutom sa ar dom mentalt redan pavag pa nasta expedition sa det har med efterarbete blir bara en trist borda. Trotts att det ar dar man lagger grunden for att finansiera nasta expedition.

Med det format vi tycks gilla bast har sa kan man ju ganska enkelt dela upp kostnaderna och da ser man att utrustning ar en stor del och dar ar det ganska latt att fa hjalp om man har en vettig game plan. Sedan ar det ju resor och ev tillstand som kostar men det ar bara bra att betala sjalv for det visar att man har ett starkt intresse i projektet.





Kan slå ett slag för Tierras TES
Ett stipendium där man 2 gg om året kan ansöka om att få en del utrustning samt en del pengar
ca 15 tusen vardera för att förverkliga någon alpin dröm.

Finns ytterliggare en risk med sponsorer man sällan diskuterar, att man pressar sig lite över gränsen för att man måste prestera något resultat!
Svårt att få nya sponsorer om man backat, svårt att klättra nya berg om man gått hädan för att man kände pressen!
Själv föredrar jag att stå på egna ben då man både måste sälja sig själv samt att man riskerar att göra mindre väl genomtänkta val (egen erfarenhet i svunnen tid ) men samtidigt är pengafrågan ständigt närvarande!
 
Jag tror vidare att fa vill synsas i media. Att gora en hard tur i HImalaya ar inget man gor for att Svensson ska tycka det ar coolt. Man gor det av andra skal som varit uppe tidigare. Jag tror att uppmarksamhet i de kretsar som ar rellevanta for sponsorer till den typ av expeditioner vi talar om uppnas genom ExWeb, Alpinist och manga andra klatter rellaterade mediakanaler.

Hoppas du har rätt. Och nej jag tror inte att någon gör hårda turer i himalaya bara för att synas i expressen. Däremot tror jag att sponsorer (iallafall de större drakarna, typ north face, marmot, BD etc) gärna vill ha en twist på expeditionen så att den märks utanför ExWeb mm. Det är ju nämligen svensson de drar in stålarna på.
 
Klättra en tekniskt svår 7000m topp i alpin stil utan syrgas är en långt större bedrift, dock kommer den aldrig få samma uppmärksamhet i media vilket betyder färre eller inga sponsorer.
Alpin klättring kräver ibland att man får med sig sponsorer om man inte är ekonomiskt oberoende vilket inte är alltför vanligt bland klättrare, så hur långt är det ok att gå för att profilera sig och jaga sponsorer???

Jag jobbar pâ ett företag som bl.a tillverkar utrustning för just alpinister, och nár vi ska besluta om vem eller vilka vi vill samarbeta med sà föredrar vi i allmänhet de som â ena sidan är de mest spánnande och tekniskt skickliga personerna med mest spännande och banbrytande projekten, samt à andra sidan även de mest trevliga, ödmjuka och till viss grad omediala.

Varför?

1: Dessa personer ár ofta de som är mest givande att arbeta med, bàde pà det personliga planet, och fr.a vad gáller feedback pà produkter, intresse att dela med sig av sina erfarenheter samt att samarbete i produktutvecklingen.

2: Att vara logga nummer 20 pâ de mediala sk. äventyrarnas full-loggade kláder är inte sárskilt sexigt eller givande, hur kánd och uppmárksammad personen i frâga án är. Med dessa damer och herrar har man ofta lámnat den intresanta och personliga delen av sponsring och samarbete, och det hela har enbart blivit business.

3: Sedan är det naturligtvis ocksà sà att vàr màlgrupp är smarta nog att inse att om en tekniskt driven kláttrare anvánder vàra produkter sâ ger det mer förtroende án om det är en profesionell och super-sponsrad sk. áventyrare.

Detta är reflektioner fràn ett mindre och ganska specialiserat företag. Vissa större fóretag med större marknafsföringsbudget och mer krass ekonomisk inställning till sin verksamhet án vi resonerar ibland sákert annorlunda.
 
Jag tror att foretag som Marmot, Nort Face etc ocksa ser en poang i att riktiga klattrare anvander deras saker for da vet dom att de duger till aventyrare och svensson. De har dessutom rad att sponsra skidakare och allt mojligt for att na alla sina grupper.
 
TNF är nu mitt inne i ett allmänt byte av sitt team, och de har numera en bestämd policy att samarbeta med fr.a teknist drivna unga, och medialt inte sà överexponerade klättrare och andra atleter (ski, trail-running etc). Denna nya policy har som bakgrund att de vill âtererövra platsen som Image-Leader även bland nya gtenerationer av drivna alpinister. Under senare âr är ju deras image varit mer atraktiv bland sk. Svensons, vilket gjort att de fàtt ett mindre bra rykte bland image-medvetna alpinister.
 
Senast ändrad:
Under senare âr är ju deras image varit mer atraktiv bland sk. Svensons, vilket gjort att de fàtt ett mindre bra rykte bland image-medvetna alpinister.

Nu höll jag på att ramla av stolen i skratt! Det var ett nytt och finare sätt att beskriva en intressant grupp av människor som man oftast kan spana in i någon bar, tex i Champonix, under högsäsongen......

För sponsring och ett intressant koncept så har man ju satt igång detta under året:

http://blog.mountainhardwear.com/themountainacademy/

Flest prylar vid ålderdomshemmet vinner!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
Crimper Alpturism - en god idé? Alpin / Bigwall 14
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.