Alpinism, god stil, sponsorer

Mina tankar om alpin och big wall klättring

Till att börja med så kan skilja på den individuella upplevelsen och vad som är en prestation klättermässigt.
Den individuella upplevelsen kan aldrig kritiseras eller nervärderas det är min upplevelse och den kan inte sättas i relation till någon annans prestation.

Prestationen kan delas upp i att överträffa sig själv eller andra, vilket som är intressantas kan diskuteras.

Däremot så är det i min värld alltid så att en klättring i alpin stil alltid måste vara en större bedrift en expeditions klättring.

Om man köper in sig i en expedition och blir guidad upp på en 8000m topp så kan det vara en fantastisk upplevelse för den person som får chansen att göra detta.
Men om man sedan går ut och profilerar sig som en stor klättrare så är man ute på djupt vatten.

Klättra en tekniskt svår 7000m topp i alpin stil utan syrgas är en långt större bedrift, dock kommer den aldrig få samma uppmärksamhet i media vilket betyder färre eller inga sponsorer.
Alpin klättring kräver ibland att man får med sig sponsorer om man inte är ekonomiskt oberoende vilket inte är alltför vanligt bland klättrare, så hur långt är det ok att gå för att profilera sig och jaga sponsorer???

En annan missuppfattning som verkar råda är att om man klättrar 7c inomhus eller på en 15 meters bultad linje i perfekt väder, så skulle man sätta vilken alpin eller storväggslinje som helst då det sällan är svårare än grad 7.(hur svårt kan det vara) ???

Medan dom som klättrat en stor vägg i dåliga förhållanden vet att det oftast är den där på pappret lätta kaminen grad 5 på repa 20 som är den jäv…. på hela turen då det forsar iskallt vatten nedför den och alla formationer är för stora för att kunna placera någon säkring. Man är dessutom nu både trött och hungrig efter en eller ett par dagar på väggen tålamodet på repkamraten tryter och man undrar om det verkligen var min tur att leda.

Någon som vill diskutera detta ??????

”Att klättra en stor bergvägg är att leva sitt liv för en kort stund i ett mycket komprimerat tillstånd. Alla känslor blir väldigt stora, man är glad, trött och rädd som aldrig annars. Att sedan komma ner och vrida på en kran for att ta sig ett glas vatten eller att få krypa ner i en varm säng är en fantastisk kontrast”.
 
Senast ändrad:
”Att klättra en stor bergvägg är att leva sitt liv för en kort stund i ett mycket komprimerat tillstånd. Alla känslor blir väldigt stora, man är glad, trött och rädd som aldrig annars. Att sedan komma ner och vrida på en kran for att ta sig ett glas vatten eller att få krypa ner i en varm säng är en fantastisk kontrast”.

Jag låter nog andra uttala sig om dina olika jämförelser. Det blir förhoppningsvis en intressant diskussion. Det jag fastnade för var slutcitatet som verkligen sammanfattar klättring på ett bra sätt. Är det ditt eget citat, eller varifrån har du fått det?

Mvh /Joel
 
Mycket bra skrivet! Håller med dig helt och hållet.

Det är självklart att uppmärksamhet i media bör stå i relation till prestationen. Men i dagens samhälle så känns det som om det finns en stor andel människor som gärna köper att det de läser/ser är fake (dokusåpastilen??).

Samtidigt så är det trist att läsa "oödmjuka" inlägg från duktiga alpinister som mer eller mindre dissar allt annat än ED/EX... Det måste få vara stort och omvälvande för nybörjare att nöta sig upp till 3700möh på en PD+!

Självklart har du rätt när du skriver att utmaningen för individen är större på ett riktigt berg än i ett varmt klättergym. Det är helt enkelt många fler avvägningar, bedömningar och utmaningar som man utsätts för parallellt!
 
QUOTE=trolltind;379054]Mina tankar om alpin och big wall klättring

Till att börja med så kan skilja på den individuella upplevelsen och vad som är en prestation klättermässigt.
Den individuella upplevelsen kan aldrig kritiseras eller nervärderas det är min upplevelse och den kan inte sättas i relation till någon annans prestation.

Prestationen kan delas upp i att överträffa sig själv eller andra, vilket som är intressantas kan diskuteras.


Forst och framst tycker jag alpinism handlar om upplevelser som man delara med dom man klattrar med. Sedan kan det handla om att overtraffa sig sjalv, men alla som ar alpinister vet hur svart det ar att overtraffa sig sjalv. Det ar mycket som ska stamma for att man ska kunna fa till det dar extra som behovs for att overtraffa sig sjalv. Vader, partner, forhallande pa leden, lavin forhallanden. Darfor blir tillfredstallelsen extremt stor nar man lyckas overtraffa sig sjalv. Om man utover detta ocksa kan overtraffa andra sa adderar det bara till en bra helhet. Men jag tror valdigt fa alpinister klattrar for att overtraffa andra.


Nar det galler det har med att overtraffa andra sa tycker jag det basta sattet att overtraffa andra pa ar att genomfora en bestigning i battre stil. Battre stil kan betyda snabbatre eller med en renare stil. Eller i svarare forhallanden.


Däremot så är det i min värld alltid så att en klättring i alpin stil alltid måste vara en större bedrift en expeditions klättring.


Verkligen och jag tycker alpinister som Babanov, Moro, Dumarest, Profit, Laffaille, Cave, Fowler, Benegas samt otaliga andra har visat att det gar att gora extremt harda turer pa bade 7000 och 8000 metare med sma resurser. Expedition style ar alltid den samre stilen och de tva kan aldrig matas i samma liga.


Om man köper in sig i en expedition och blir guidad upp på en 8000m topp så kan det vara en fantastisk upplevelse för den person som får chansen att göra detta.
Men om man sedan går ut och profilerar sig som en stor klättrare så är man ute på djupt vatten.



Jag ett tydligt exempel pa hur det kan sluta har vi ju i K2 traden... Seriost dessa aventyrare ar inge klattrare och fan inga alpinister. Det visar dom varje gang dom aker till ett berg eller varre uttalar sig i media.


Klättra en tekniskt svår 7000m topp i alpin stil utan syrgas är en långt större bedrift, dock kommer den aldrig få samma uppmärksamhet i media vilket betyder färre eller inga sponsorer.
Alpin klättring kräver ibland att man får med sig sponsorer om man inte är ekonomiskt oberoende vilket inte är alltför vanligt bland klättrare, så hur långt är det ok att gå för att profilera sig och jaga sponsorer???


Alpinism ar inget for den breda massan och det kommer aldrig att locka media. Sponsorer gar det att fa men det kraver mycket arbete fore expeditionen men framforallt efter expeditionen. Fordelen med riktig alpinism ar det inte kraver sa mycket pengar som stora lojliga expeditioner. Jag tycker det fins goda exempel pa manga som lyckats bar pa den fronten. Tex manga av de jag namt ovan.


En annan missuppfattning som verkar råda är att om man klättrar 7c inomhus eller på en 15 meters bultad linje i perfekt väder, så skulle man sätta vilken alpin eller storväggslinje som helst då det sällan är svårare än grad 7.(hur svårt kan det vara) ???


Detta forvanar mig. Jag fick en syrlig kommentar i K2 traden om detta da nagon tyckte det va konstigt att jag sa att klippklattringen pa K2 inte ska underskattas eftrsom jag klattrar 7c. Jag har pa www.8a.nu och pa bloggen www.thebrunoshow.blogspot.com debatterat det har med Onsight. Jag havdar att ingen ar en battre klattrare an vad den kan prestera onsight. Jag har tex klattrat ca 80 leder 7a eller hardare i ar och det kan jag saga var en bra uppbyggnad for Brandler Hasse som har 3 repor 7a/7a+. Ju storre berg ju storre marginal maste man ha till de svarigheter man kommer traffa pa. Det samma pa is och mixt. Man maste "cragga" pa is och mixt sa man e i form for M5/M6 pa hojd i daligt vader. Att klattra en slab 5a med 30cm sockersno pa vintrrn (pa Cecchinel Nomine hade vi sadana forhallanden) kan var sjukt hart. Och da e man glad att man har god marginal.


Medan dom som klättrat en stor vägg i dåliga förhållanden vet att det oftast är den där på pappret lätta kaminen grad 5 på repa 20 som är den jäv…. på hela turen då det forsar iskallt vatten nedför den och alla formationer är för stora för att kunna placera någon säkring. Man är dessutom nu både trött och hungrig efter en eller ett par dagar på väggen tålamodet på repkamraten tryter och man undrar om det verkligen var min tur att leda.

Någon som vill diskutera detta ??????

”Att klättra en stor bergvägg är att leva sitt liv för en kort stund i ett mycket komprimerat tillstånd. Alla känslor blir väldigt stora, man är glad, trött och rädd som aldrig annars. Att sedan komma ner och vrida på en kran for att ta sig ett glas vatten eller att få krypa ner i en varm säng är en fantastisk kontrast”.[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
Jag raljerar lite onodigt hart ibland sorry om jag forolampat dig. Sannt att alla ska borja nagonstans och jag har ocksa varit noborjare. Fast jag maste forsvara mig lite med tanke pa hur bar utrustningen ar sa kanns det som att allt unde D passar bast som nedstigning eller skidak. Fast det ar min asikt jag fordomer ingen som gillar inbunden snopulsning. Alla ska ha kul pa sitt satt och pa sin niva.


Mycket bra skrivet! Håller med dig helt och hållet.

Det är självklart att uppmärksamhet i media bör stå i relation till prestationen. Men i dagens samhälle så känns det som om det finns en stor andel människor som gärna köper att det de läser/ser är fake (dokusåpastilen??).

Samtidigt så är det trist att läsa "oödmjuka" inlägg från duktiga alpinister som mer eller mindre dissar allt annat än ED/EX... Det måste få vara stort och omvälvande för nybörjare att nöta sig upp till 3700möh på en PD+!

Självklart har du rätt när du skriver att utmaningen för individen är större på ett riktigt berg än i ett varmt klättergym. Det är helt enkelt många fler avvägningar, bedömningar och utmaningar som man utsätts för parallellt!
 
Jag raljerar lite onodigt hart ibland sorry om jag forolampat dig. Sannt att alla ska borja nagonstans och jag har ocksa varit noborjare. Fast jag maste forsvara mig lite med tanke pa hur bar utrustningen ar sa kanns det som att allt unde D passar bast som nedstigning eller skidak. Fast det ar min asikt jag fordomer ingen som gillar inbunden snopulsning. Alla ska ha kul pa sitt satt och pa sin niva.

Ingen fara. Perceptivt av dig att förstå vem jag avsåg ;-)
 
BÄST!!! Alpenism och etik

Hmm.. måste man skriva bäst för att få till en välbesökt tråd, här trodde man att det kunde bli lite diskution om vad som är alpenism, god stil och etik utan att behöva dra fram och dissa enskilda personer
 
Jag ar forvanad att inge forfasats over vad jag skre.

Varför skulle någon bli förfasad? Både du och Trolltind har ju väldigt vettiga åsikter i det ni skriver och mycket av de principer ni talar om är ju generellt tillämpligt inom all idrott/sport, leverne, etc.

Sista stycket i Trolltinds inledande post är något jag känner igen från en del av de tävlingar där det gick riktigt bra och jag nådde "the zone": det är samma känsla jag hade i vissa minnesvärda matcher...

Hur som, thumbs up för er båda för att ni delar med er på detta sätt!:)
 
Den individuella upplevelsen kan aldrig kritiseras eller nervärderas det är min upplevelse och den kan inte sättas i relation till någon annans prestation.

Exakt och tycker det är inte så mycket att diskutera!

Prestationen kan delas upp i att överträffa sig själv eller andra, vilket som är intressantas kan diskuteras.

Detta är ju den eviga frågan..... ;) Jag tror att många lever i en trevlig bubbla där man försöker överträffa sig själv fast egentligen bara andra.

Alpin klättring kräver ibland att man får med sig sponsorer om man inte är ekonomiskt oberoende vilket inte är alltför vanligt bland klättrare, så hur långt är det ok att gå för att profilera sig och jaga sponsorer???

Det är ju i princip bara ditt eget samvete som sätter käpparna i hjulet för hur långt man kan gå? Men allting brukar ju slå tillbaka mot dig själv vid någo tillfälle om man har korsat någon gräns (den gränsen kan ju vara intressant att veta?).

En annan missuppfattning som verkar råda är att om man klättrar 7c inomhus eller på en 15 meters bultad linje i perfekt väder, så skulle man sätta vilken alpin eller storväggslinje som helst då det sällan är svårare än grad 7.(hur svårt kan det vara) ???

En annan trevlig missuppfattning verkar ju vara att grader inomhus inte existerar ;)
 
Saken är väl den att sponsorer sällan sponsrar för att vara snälla, utan för att de vill ha något tillbaka. Därför sätter de hellre sin logga på killen som hamnar på förstasidan i expressen än på killen som får en notis i en branchtidning.

Och för att hamna i expressen måste det till något speciellt. Du måste (rent krasst) vara först, sätta rekord, hamna i en olycka eller redan vara känd.
Det är (sedan Tenzing och Hillary) för sent att vara först på toppar som räknas. Tiden har för länge sedan gått ut även för att vara förste svensk på någon topp som expressenläsaren känner till. Vill du sätta rekord ska det vara begripligt. Subjektiva klättergrader och stilpoäng räcker inte. Äldst, yngst eller snabbast ska du vara. Att hamna i en olycka på beställning är inte så lätt (fast oddsen är ju bra på vissa berg) Återstår att vara ett namn redan innan expeditionen.

Så jag förutspår en framtid då expeditioner mer liknar dokusåpor (med discoveryserien är vi ju nästan där) medan de som verkligen flyttar gränserna för en alltmer anonym tillvaro.

Jag är inte helt säker på att det sistnamnda bara är av ondo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
Crimper Alpturism - en god idé? Alpin / Bigwall 14
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.