alpin stil

Lång tråd ni har fått ihop, och rätt så spretig också... Nåväl, jag nöjer mig med att fokusera på termen alpin stil. Och det bör kanske påpekas att hela nedanstående resonemang baserar sig på mina erfarenheter, det jag läst, hört och vad jag anser vara en relativ konsensus (möjigen bortsett från detta forum) kring termen.

Termen myntades som ett sätt att definiera en "renare" stil av bestigning (dvs. den syftar på själva klättringen och inte vägen dit) av stora berg. Stilen och begreppet var en reaktion på de stora expeditioner till de större bergskedjorna som med hjälp av en "belägringstaktik" arbetade sig upp för bergen med hjälp av fasta läger och rep på berget som gjorde det möjligt för klättrarna att arbeta högt upp på berget, men att ta sig ned till basläger för att sova och vila inför toppattacker osv. (expeditionsstil).

Reaktionen - alpin stil - som såvitt jag vet föddes någon gång under senare delen av 70-talet, var en "återgång" till en mindre organisatoriskt och logistiskt orienterad stil. Tanken är i korthet att klättrarna, utrustade med den utrustning som behövs för turen ifråga, ger sig av från baslägret, klättrar turen (inklusive eventuella bivacker) och kommer ned. Man sätter alltså inte upp några fasta läger längs vägen, man går inte upp och ned för att fylla på förråd, vila osv. Berget klättras i ett svep "single push".

Att tala om alpin stil i när man klättrar alperna är inte riktigt relevant eftersom motsatsen expeditionsstil inte används där (förvisso kan det kallas någon form av expeditionsstil när man utnyttjar hyttor osv, men det är knappast vad folk i allmänhet menar med expeditionsstil).
 
Ka; sa:
Reaktionen - alpin stil - som såvitt jag vet föddes någon gång under senare delen av 70-talet, var en "återgång" till en mindre organisatoriskt och logistiskt orienterad stil. Tanken är i korthet att klättrarna, utrustade med den utrustning som behövs för turen ifråga, ger sig av från baslägret, klättrar turen (inklusive eventuella bivacker) och kommer ned. Man sätter alltså inte upp några fasta läger längs vägen, man går inte upp och ned för att fylla på förråd, vila osv. Berget klättras i ett svep "single push".

Du har rätt i att termen är en reaktion på den koloniala stilen, massor av dagavlönade bärare, och så belägring av berget medan man bygger en väg upp med stöd av Sherpas. Man ville klättra som man gör i bred bemärkelse i alperna. Det är också i någon mening en återgång. Tidiga everstbestigare, som Mallory, klättrade i tweed kavaj o knickers. Däremot är det, skulle jag vilja hävda, mycket svårare i logistiskt avseende, att bestiga berget i ett svep om det ska göras säkert. Talar vi 8000 metare krävs avsevärd acklimatiseringtid. Det tar en månad att vänja kroppen till 5000 meter.

Samtidigt förblir gränsen flytande. Om jag möter en expedition, som använder mänskliga mulor, på väg upp mot Namche ser den likadan ut oavsett om den är alpin eller kolonial. De har båda sardar, och sannolikt även kock, mat tält och fälttoalett. Möjligen skiljer sig den alpina i det att den kanske bara har 20 mänskliga mulor medan belägringsepeditionen kan ha fler hundra. Den förra är, tycker jag, mer sportslig.

f91jsw; sa:
ipg289h; sa:
f91jsw; sa:
I Alperna tar man bilen/bussen/tåget till berget och börjar klättra.

Det stämmer väl inte riktigt.

Nja, nu menade jag kanske inte att du skulle ta det helt bokstavligt!

Nej, men det är faktiskt ofta så. Man kan ofta åka bil el buss el lift praktiskt taget till insteget. Och tåg om vi talar om Eiger. I Himalaya är det på väg åt det hållet. Hunt hade flera veckors vandring in till Khumbu, idag flyger man in på mindre än en timme.

Per
 
Du har rätt i att termen är en reaktion på den koloniala stilen [...]. Däremot är det, skulle jag vilja hävda, mycket svårare i logistiskt avseende, att bestiga berget i ett svep om det ska göras säkert. Talar vi 8000 metare krävs avsevärd acklimatiseringtid. Det tar en månad att vänja kroppen till 5000 meter.

Samtidigt förblir gränsen flytande. Om jag möter en expedition, som använder mänskliga mulor, på väg upp mot Namche ser den likadan ut oavsett om den är alpin eller kolonial. De har båda sardar, och sannolikt även kock, mat tält och fälttoalett. Möjligen skiljer sig den alpina i det att den kanske bara har 20 mänskliga mulor medan belägringsepeditionen kan ha fler hundra. Den förra är, tycker jag, mer sportslig.

Jag håller med om att en mindre resurskrävande expedition är mer sportslig men, återigen, termen alpin stil syftar på den stil med vilken själva bestigningen görs. Frågan om vilken inverkan en expedition har på omgivningen, vare sig det är Nepal eller något annat land, är i och för sig betydligt viktigare ur ett samhälleligt perspektiv, men nu var det ju just termen alpin stil som den ursprungliga frågan handlade om.

Visst är det också svårare att göra den typen av bestigningar på riktigt hög höjd, men däremot långt ifrån omöjligt (för oss dödliga mest ett ideal att se upp till förvisso). Schauer och Kurtyka visade ju med sin bestigning 1985 av Shining Wall på Gasherbrum IV (7925m) vad som är möjligt i alpin stil på riktigt höga berg, och även på 8000-meters topparna har det gjorts nyturer i alpin stil (en jäkligt inspirerande bok i ämnet är Himalaya Alpine-Style av Fanshawe och Venables)
 
Ka; sa:
nu var det ju just termen alpin stil som den ursprungliga frågan handlade om.

Visst är det också svårare att göra den typen av bestigningar på riktigt hög höjd, men däremot långt ifrån omöjligt

Som jag ser saken är det i hög grad en politisk fråga, en produkt av en helt feltänkt politik. Tänk om man för att klättra Matterhorn vore tvungen, att först antechambrera i Bern, och sedan vara tvungen att ha med sig en fet inkompetent liasionsofficer, som både ska födas och kläs, betala en enorm avgift, och sedan vandra in med guide och trashankar som bär ens bagage. I det fallet skulle Zermatt fortfarande vara totalt underutvecklat. Den Schweiziska staten har lyckligtvis inte gjort klättring till sin sak och tack vare det har alpinismen frodats.

Om staten skulle retirera från klättringen i Nepal, skulle klättringen där utvecklas på ett helt annat sätt. Det finns mängder av berg som är lämpliga. Och det skulle sätta skjuts på den lokala utveckling på ett helt annat sätt. Idag är det i någon mening knappt tillåtet med vad du kallar för alpin stil, för att få klättra krävs en "sardar" etc, etc.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.