Alpin skidåkning utan skidskola, nybörjare

Rent spontant vill jag nog inte ha för mycket folk runt omkring mig när jag ska köra igång. Rädd att tära på självförtroendet om det står typ 10 ungar och skrattar när en vuxen nybörjare ramlar var annan meter :) Ser lite Lasse Åberg framför mig.

Jag dejtade en tjej en gång som bodde i närheten av Sälen. På den tiden hade jag aldrig satt foten på ett par skidor, men tyckte snölandskapet var otroligt vackert, och såhär i efterhand inser jag hur avundsjuk man var på de som stod på skidorna och for nerför berget, och hur uttittad man såg ut som inte hade någon utrustning öht på sig.

Fast är det inte bättre att vara Lasse Åberg i några timmar istället för i några år?

Vi är många som med varierande resultat lärt oss åka skidor mer eller mindre på egen hand så det går givetvis att göra men det är definitivt inte det snabbaste sättet att lära sig. Som vuxen hade jag definitivt prioriterat att lära mig fort, ju snabbare du lär dig, ju tidigare kan du hålla samma tempo som andra åkare och åka i hela skidsystemet istället för att vara fast i barnbacken. Du kanske inte behöver ta en lektion det första du gör men jag skulle absolut rekommendera det för framtiden. För egen del tycker jag att det både är roligt och nyttigt att åka med en instruktör och sedan ta med några saker att jobba på när jag åker på egen hand.

För övrigt tror jag att vi alla skulle må bra av att bli utskrattade av en grupp barn med jämna mellanrum.
 
Senast ändrad:
Ja vad jag kommer ihåg så var det inte så kul i början när man var kass och pjäxorna gjorde ont och man ramlade hela tiden. Det gäller att komma förbi detta, tills det blir kul och man kan åka med lite fart och få in känslan för carvingsvängar. Det kan ta ett tag.
 
Textilbromsen är din vän.

Men försök lär känna kompisen hockeystopp så fort du kan. En flyktig mellanvän kan vara hård-plogen.
Den som aldrig ramlar fegåker och kommer inte att utvecklas.
Sen finns dumma ställen att ramla på, så utmana dig lagom på ställen där fall inte är farliga.

/Patrik
 
Ta upp frågan med dina kompisar eller arbetskamrater om ni inte ska ta 3 timmars kvällsåkning i den lokala skidbacken. Ganska lagom med en mindre backe de första gångerna man åker. Finns garanterat någon i din bekantskapskrets som hjälper till och stöttar dig med tips.

Min lokala skidbacke tar ett åk 6 minuter inklusive liften så med ett par polare så innebär det att komissarna kan åka ett par åk samtidigt som du försöker att göra ditt första åk. Då får man prova på egen hand men ändå ha möjlighet till tips och stöd.
 
Lyssna till Jennys råd - det är bara att testa :). Har du åkt längdskidor i lite backigare terräng, och inte bara "på plattan" i spår, så kommer du att tycka att det är otroligt mycket enklare att få styrsel på skidorna, när hela foten sitter fast. Och precis som Patrik skriver, så är allt väldigt mycket lättare med moderna skidor, som i princip svänger av sig själva. Det finns förlåtande nybörjarskidor; hyr sådana de få första gångerna, men byt upp dig till lite spänstigare, så fort du tycker det går framåt. De kommer att kräva lite mer precision, men blir avgjort roligare och mer utvecklande att åka på. Ofta stannar man kvar med alltför mjuka/menlösa nybörjarskidor alldeles för länge.

Sen är det väldigt personligt, om man bäst lär sig genom att titta och härma, eller genom att ta muntlig instruktion, framför allt i en gruppundervisningssituation. En lyhörd kompis kan funka bättre än en instruktör som går på rutin. Jag har lärt sambo, barn, deras kusiner och kompisar åka skidor, och det har funkat olika för alla. Vissa får omedelbart rätt feedback från kroppen och blir på något sätt självinstruerande, medan andra behöver hjälp med det som kan kännas kontraintuitivt - framför allt detta att inte reflexmässigt luta/rotera med kroppen in mot bergssidan, när man svänger. Det mesta sitter alltså i hjärnan. Sambon, en skåning med höjdskräck som aldrig stått ens på ett par turskidor, åkte i röda backar på andra dagen. En av döttrarna hade stora problem med att lyssna på mamma, så vi testade med skidskola - det blev en totalkatastrof. Hon blev sedermera snowboardproffs...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...