Alpin skidåkning utan skidskola, nybörjare

Tänkte börja med att jag aldrig stått i ett par slalomskidor. Det enda jag åkt är längdskidor, som jag har utrustning till.

Det är ganska avlägset till de skidorter som tycks erbjuda "skidskolor" så tänker, hur svårt är det att börja lära sig alpin åkning utan instruktör?
 
Det är klart det går, jag har åkt i många år och aldrig gått i någon skidskola. Men det kan kanske vara trögt och jobbigt ett bra tag i början innan man blir lite bättre, och det kanske går fortare med tips från någon. Det finns säkert youtube-instruktioner och övningar man kan följa... Skaffa sköna pjäxor som sitter bra och inte gör ont någonstans, det är det viktigaste.
 
Jag tog med min syster till backen för ett par år sedan. Då hade hon haft ett uppehåll på nästan 25 år. Vi åkte i tre dagar - första dagen plogade hon sig igenom barnbacken, andra dagen gick från plog till sladdsväng i gröna och blåa backar, sista dagen carvade hon nedför både blåa och enstaka röda backar.

Hon hade nog inte lärt sig helt på egen hand, men en tillräckligt pedagogiskt skidåkare att åka med räcker långt. Sen är det ju en fråga om vad du vill ha ut av åkningen. Om målet är att bli en fena på carving så är det nog bra med lite instruktion på plats i backen. Om målet är att åka för att det är kul och det inledningsvis inte spelar så stor roll om det är sladdsväng eller carving som tar dig nedför backen, då tror jag att du kan lära dig själv.
 
Har man åkt längdskidor så har man i alla fall skidkänsla och balans, vilket underlättar när man börjar med utförsåkning.
Så det är bara att börja i barnbacken (inte på toppen av brantaste backen -då kan karriären ta slut snabbt) och sen gå vidare i takt med att man känner sig säkrare.
 
...men en tillräckligt pedagogiskt skidåkare att åka med räcker långt.
Är det inte det som är en "instruktör"? ;)

Naturligtvis går det att lära sig själv. Det finns diverse filmer på youtube etc. Med en viss skidvana lär sig de flesta rätt snabbt att ta sig ned för en inte alltför brant backe.

Det går däremot betydligt fortare att lära sig om du får hjälp. Om det är en kompis som kan åka skidor, och vill hjälpa till eller en betald instruktör spelar mindre roll. Förhoppningsvis är en betald instruktör bättre, men så är inte alltid fallet.

Alpin skidåkning är som vilken annan aktivitet som helst. Om du vill bli bra på det så behöver du öva. Att få hjälp och stöd gör att det går fortare att lära sig. Vilket också gäller i princip alla andra aktiviteter.
 
Rent spontant vill jag nog inte ha för mycket folk runt omkring mig när jag ska köra igång. Rädd att tära på självförtroendet om det står typ 10 ungar och skrattar när en vuxen nybörjare ramlar var annan meter :) Ser lite Lasse Åberg framför mig.

Men måste naturligtvis som vanligt tacka för era svar :) Gillar verkligen den trevliga stämningen här på forumet.

Lite spontant, alpin-skidorna är väl i regel något kortare och bredare än längdskidor har jag fått för mig. Ni som åkt både längd och alpint, upplevde ni det som lättare att åka nerför backar med längd (utanför spåren) än i alpina backar?

Jag tog med min syster till backen för ett par år sedan. Då hade hon haft ett uppehåll på nästan 25 år. Vi åkte i tre dagar - första dagen plogade hon sig igenom barnbacken, andra dagen gick från plog till sladdsväng i gröna och blåa backar, sista dagen carvade hon nedför både blåa och enstaka röda backar.

Hon hade nog inte lärt sig helt på egen hand, men en tillräckligt pedagogiskt skidåkare att åka med räcker långt. Sen är det ju en fråga om vad du vill ha ut av åkningen. Om målet är att bli en fena på carving så är det nog bra med lite instruktion på plats i backen. Om målet är att åka för att det är kul och det inledningsvis inte spelar så stor roll om det är sladdsväng eller carving som tar dig nedför backen, då tror jag att du kan lära dig själv.
Det viktigaste känner jag är att ha kul. Nu har man ju blivit lite varm i kläderna och skidsugen när snön kom tillslut efter så lång väntan. Har ju tyvärr inga bekanta som åker annat än längd och de kommer jag aldrig få upp i en alpin skidbacke.

Jag dejtade en tjej en gång som bodde i närheten av Sälen. På den tiden hade jag aldrig satt foten på ett par skidor, men tyckte snölandskapet var otroligt vackert, och såhär i efterhand inser jag hur avundsjuk man var på de som stod på skidorna och for nerför berget, och hur uttittad man såg ut som inte hade någon utrustning öht på sig.
 
I ett tidigare liv jobbade jag som skidinstruktor for framst nyborjare. Jag tycker precis Malmstroem att det gar alldeles utmarkt att lara sig sjalv, men att stora skillanden ar att det kommer att ga snabbare om du gar i skidskola. For mig, och manga av mina kollegier, tog den ungefar sex timmar att lara nagon fran att aldrig ha statt pa skidor till att aka tillrackligt bra att kunna svanga med hjalp av nagot mellanting av plog- och parallelsvang och framfor allt kontrollera sin fart.

Hur som helst, prova! Det viktigaste ar att du kommer ut och aker, oavsett om du du gor det sjalv eller skidskola. Och ge inte upp! Det kommer att ga galant!
 
Privatlektion är utmärkt investering i tid och pengar samt åkglädje. Kanske har du nån i din bekantskapskrets eller nån lokal klubb du kan kontakta t ex Friluftsfrämjandet.

Thure
 
Någon som kan lära dir påskyndar din utveckling. En bekant som är bra på att åka är inte nödvändigtvis detsamma som en som kan lära ut åkning på ett bra sätt. Att kunna och kunna lära ut är inte alltid samma sak.
En bra instruktör ser dina ev fel och har övningar för att rätta till felaktigheter.

Sen vill jag slå ett slag för modern utrustning. Det är enligt mej lättare att lära sig åka på ett par moderna carving-skidor jämfört med ett par gamla "fullängds-slalomskidor". Så börja med att hyra/låna carvingskidor istället för att ta något gammalt som råkar stå i garaget/förrådet. Pjäxor som sitter bra gör att du kan åka en hel dag, om kondisen medger - det är synd om pjäxorna ska vara begränsningen.

/Patrik
 
Asch. Prova lite, känn efter om det kan vara kul. Titta på youtube, ge dig ut i den flackaste backe du hittar och försök. När du fått lite ordning på svängandet så ser du till att åka bakom duktigare åkare, följa deras linje, härma deras rörelser. Min man vägrade skidskola och min teknik är usel så han lärde sig genom att skugga andra, duktigare åkare i backen. Har man inte större ambitioner än att ha kul o ta sig säkert ner så duger det.

Angående jämförelsen längd/alpint så går det inte att jämföra! Du har enooormt mycket mer stabilitet och kontroll utför med alpin utrustning och på platten/uppför är du hopplöst efter. Sen ska du lyssna på Tango om utrustning, carvingskidor är bra.
 
Det är en enorm skillnad på längd och alpin-skidor när det gäller att åka i nerförsbackar. Min dotter har vissa "bambi på hal is" associationer när det gäller längdåkning i nerförsbackar i längdåkningsspåren -- och hon åker obehindrat nerför svarta pister i alperna med korrekt alpin utrustning. I en hastighet som jag har problem att hinna med henne i...

Kan du ploga och ta dig ned för en backe med längdskidor kommer du att upptäcka att det är väldigt mycket lättare med alpin utrustning.

Köp inte några för dyra/fina carvingskidor om du aldrig åkt tidigare. De torde vara för hårda för en nybörjare. Hyr carvingskidor i början. De bör gå till hakan på dig, eventuellt ännu kortare i början. Standardskidor från uthyrning brukar vara alldeles utmärkt att lära sig åka på. När du åkt ett tag kan det vara värt att uppgradera -- om du inte fortsätter hyra, men hyr bättre skidor.

Pjäxor är viktiga. Att skaffa pjäxor som passar är för mig klart värt investeringen. Resten går precis lika bra att hyra. Uthyrningspjäxor tenderar att inte ha den bästa passformen, vilken inte gör det enklare att åka.
 
Tänkte börja med att jag aldrig stått i ett par slalomskidor. Det enda jag åkt är längdskidor, som jag har utrustning till.

Det är ganska avlägset till de skidorter som tycks erbjuda "skidskolor" så tänker, hur svårt är det att börja lära sig alpin åkning utan instruktör?
Alla skidorter erbjuder skidskola. Däremot är det kanske inte så vanligt i anläggningar som drivs av kommuner m.m. utanför skidorterna.

Tycker det är en bra investering med skidlektioner men det är klart att du kan testa utan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...