Alpin sele

Jag är i farten att köpa en sele, men jag vet inte vad jag ska ha?

Jag ska använda selen till lättare skidbestigning,
och säkringar över glaciärer. söker en relativt lättsele som är lätt att ta på med stegjärn och större skor.

Mvh Finn
 
Black Diamond Alpine Bod

Gillar Black Diamond Alpine Bod, den duger till det mesta. Mycket enkel att ta av och på.
 
Mja, mjo...

Jo, visst är Alpine Bod en fin sele. Är inne på min andra nu. Börjar dock tröttna på den "bylsiga" inknytningsslingan som bara är "smal" på ett ställe. Kan mycket väl tänka mig en ny alpinsele med "vanlig" ögla på. Blir inte så trångt då liksom...
 
Knyt en extra rundslinga på Bodden.

Har själv använt Alpine Bod i många år och tröttnade också till slut på att det inte finns någon inknytningsögla. Detta problem tycker jag dock inte är aktuellt vid själva klättringen, då man är inknuten. Då kan man ju koppla alla karbiner i repöglan som bildas av åttaknuten. Vid firning och repklättring däremot blir det rätt bökigt. Jag löste problemet genom att knyta en 10cm rundslinga av 25mm tubband på benslingan. Midjebältet träs igenom denna rundslinga när selen tas på och vips så har man en traditionell ögla på sin Alpine Bod.
 
Standard Bod

Har använt både Alpine Bod och "standard" Bod:en och diggar dem skarpt. Min Bod har varit med på diverse klättring, både på klippa, is, alpint och en himalayaexpedition. Standardvarianten har några utrustningsslingor och lite bättre stoppning kring midjan.

Hur har man förresten på sig en Bod så att man klämmer klockorna i dalen? Jag har klättrat MYCKET i min och aldrig varit med om det. Hängande standplats, långa jumareringar och andra tillfällen när man hänger mycket i selen och aldrig någonsin...

Men att det är lite mycket att knyta igenom kanske uppvägs att selen är lätt att ta på, även om man har stegjärn eller skidor på fötterna?

Bara ett par tankar.
MVH

/Kotten
 
Allround?

Hur är Alpine Bod att ha som allroundsele? Jag har BD´s budgetsele, lätt billig och vansinnigt obekväm, inte minst i klockspelet och skulle mer än gärna skaffa en ny. Hur är Alpine Bod till klippklättring?

/Björn
 
Insnöat

Jag skulle satsa på Petzl! Tex Pandion för 535 kronor eller om du vill ha en sele som du kan använda till sportklättring så skulle jag ta Corax.
 
Bod går bort...

Satsa på en lätt, smidig och billig sportklättersele, t ex Mammut Wave. En sådan är mer användbar. Den är lika lätt som Alpine Bod men mer funktionell och bekväm. Att som Bod inte ha en "belay loop" är ur säkerhets- och smidighetssynpunkt oförsvarbart. Man behöver inte ställbara benslingor, de gör bara selen tyngre.
Och ja, jag har använt Bod i alldeles för många år.
 
Alpine Bod

Jag har använt Alpine Bod till klippklättring i många år, och jag tycker att det går utmärkt. Det beror väl lite på hur man klättrar också. Jag hänger sällan i repet under mina klätterturer.

MVH

Peter Ask
 
Det hörs på namnet vad den är till för

Hej
Jag använder mig av Alpine Bod på just alpina turer. Självklart finns det många andra selar som är mycket skönare men då väger dom också. På sommaren använder jag mig av Petzl Clyde som jag tycker är superskön men den selen har ju inte ställbara benslingor. Detta tycker jag är ett måste på alpina turer, så att du kan ta av och på selen utan att behöva ta av dig skidor respektive stegjärn. Dessutom kunna variera antal klädesplagg utan att få för lite blod i benen. Jag rekommenderar er att införskaffa två selar, en för sommaren och en för vintern. Boden är inte så där värst dyr heller. Typ 300 kronor om du handlar på rätt ställe. Det är inte mycket att snacka om.

M. Andersson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
Plizken Sele för vuxna. Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...