Har man gått ifrån helt delbara selar?

Min sele börjar blir lite gammal och jag funderar på en ny. Min är helt delbar och det var avsikligt vid köpet då för att kunna ta på den med slalompjäxor eller stegjärn (eller både och) påtagna utan problem.

Men de flesta selar jag såg nu verkade inte gå att öppna helt, varken livremmen eller benslingorna.
Har man gått ifrån denna modellen nuförtiden?
Eller använder jag fel söktermer och vad heter då det jag söker?
Är det kanske alpinsele, skidsele, delad sele och inte klättersele jag ska söka efter?

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns många "delbara" selar, t ex denna som är just mer dedikerad alpinsele, eller denna som ändå är mer allround. Kanske rätt att söka på "alpine harness", med viss risk att det främst är de lättaste och inte de mest komfortabla som kommer upp.

Varför inte använda fortsatt lite gammal sele?
Jag vill minnas att tyget åldras och att om man ska vara var riktigt säkerhetsmedvetn och följa tillverkares råd så bör tygdelar i utrustningen bytas ut efter ett visst antal år även om det inte har synliga defekter.
Livet händer ju inte på en skör tråd, men väl på några remsor tyg i värsta fall och att vara snåldum med livet som insats känns dumt. Även om det säkert finns viss marginal och företagen som gör selar både vill sälja nya selar och undvika att bli stämda.

/Patrik

D
Det finns många "delbara" selar, t ex denna som är just mer dedikerad alpinsele, eller denna som ändå är mer allround. Kanske rätt att söka på "alpine harness", med viss risk att det främst är de lättaste och inte de mest komfortabla som kommer upp.
Den första bekrivs ju som delbar men är den andra verkligen delbar? Det står om benslingorna som öppningsbara men är livremen också helt delbar?
I så fall kanske flera jag tittat på är delbara men jag trodde delbara alltid har delningen mitt fram men här är ju delningen lite sidoförskjutet till höger på livremen.

/Patrik

Senast ändrad:
"Alpinsele" är helt klart söktermen du... söker.
Klassikern Black Diamond Bod säljs fortfarande, är helt delbar och förvånadsvärt bekväm.
Annars känns det väl som rätt ovanligt att kombinera hängande standplatser och slslomkängor, så komforten är inte högsta prio? Själv har jag en BD couloir för tillfällen när selen är en extra försäkring, inte ett arbetsredskap.

Den första bekrivs ju som delbar men är den andra verkligen delbar? Det står om benslingorna som öppningsbara men är livremen också helt delbar?
I så fall kanske flera jag tittat på är delbara men jag trodde delbara alltid har delningen mitt fram men här är ju delningen lite sidoförskjutet till höger på livremen.

/Patrik
Nu råkar jag veta IRL att den är det, men det står också i beskrivningen:
Black Diamond sa:
the adjustable leg loops have buckles that are easy to undo completely if you need to put it on while wearing crampons.

Nu råkar jag veta IRL att den är det, men det står också i beskrivningen:
Just meningen du refererar till läste jag också " the adjustable leg loops have buckles that are easy to undo completely if you need to put it on while wearing crampons. "

Men min tolkning av meningen är att benslingorna är delbara (för att underlätta påtagning med stegjärn) men inget sagt om liveremen, i min tolkning, och därför jag frågade. Men tack för att du bekräftat att även livremen är delbar.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips