Alperna maj/juni

Jag tänkte vandra en vecka i Österikiska eller Schweiziska eller Alperna v22. Skulle bli jätteglad om någon kunde komma med förslag på nåt lämpligt ställe att åka till vid den tiden på året.
Är det lämpligt med vandring mellan stugor eller göra dagsvandringar?
Eller är det för tidigt på året att åka dit pga ev snö/ blött?
Flyger från Göteborg. Lämplig ställe att komma till med flyg/tåg/buss?
Tack på förhand

Dagsvandringar är bra grundtips så kan du välja höjd med tanke på väder och snöläge.

Åka med interrail är också smart för att kunna göra A till B turer mellan tågstationer. Finns massor av lämpliga områden. Arosa och Davos är fina platser att bo på.

Kolla på Sydtyrolen, Graubünden, Berner Oberland. Bra val är utmed smalspåriga järnvägar med stor höjdskillnad.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Schladming är fint, och lätt att åka tåg till småorterna runt omkring. Om det är snö kvar högt uppe i bergen kan man säkert vandra lite längre ner. Österrike är oxå mkt billigare än Schweiz.

Tack för förslagen. Ska kolla upp dom👍.
Har även funderat på Bad Gastein. Funkar det v22? Eller är det troligt att det är för tidigt på året?

Jag tänkte vandra en vecka i Österikiska eller Schweiziska eller Alperna v22. Skulle bli jätteglad om någon kunde komma med förslag på nåt lämpligt ställe att åka till vid den tiden på året.
Är det lämpligt med vandring mellan stugor eller göra dagsvandringar?
Eller är det för tidigt på året att åka dit pga ev snö/ blött?
Flyger från Göteborg. Lämplig ställe att komma till med flyg/tåg/buss?
Tack på förhand
Jag måtte vara ensam om att inte kunna alla veckonummer utantill.

Alltnog, jag tror att det tidigaste jag börjat en kontinental vandring är 13 juni, men det var i Pyreneerna eller i Sydalperna och jag hade noga följt snöutvecklingen i det aktuella området. När jag kollar berättelserna på min sajt ser det ut som om 15/6 var ett vanligt startdatum, varvid jag i början av turen fick ägna en hel del tid åt att telefonledes förhöra mig om läget. När det gäller stugor är just 15/6 ett vanligt öppningsdatum. Kollar du berättelserna på huthyfs.com kan du se hur mycket förhållandena kan skifta från år till år i början av sommaren.

Till alperna från Göteborg fungerar det fint med dagtåg till Köpenhamn och Hamburg och sedan ÖBB nattåg till Schweiz eller Österrike. Men de kan var fullbokade. Angående billiga biljetter i Tyskland så finns bra info i https://www.facebook.com/groups/tagsemester/?ref=share

Alternativt nattfärja till Kiel och dagtåg genom Tyskland. Jag ser inget skäl att flyga från Göteborg till alperna.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips