alperna i juli

jag saknar replagskamrat för nåt i alperna i sommar. jag gillar turer man kan göra i storskor och gärna dubbla yxor.
exempel på led jag skulle kunna göra Couturier Couloir (IV, D) på Aig Verte - den som "gubbarna" klättrade i SVT dokumentären ("att erövra alptoppen" finns på SVT play några dagar till...). men jag är rätt flexibel på turerna.
 
Tja Jonas,

Jag räknar med att vara i chamonix vecka 29 och köra en guidad vecka så säg till om du har lust att hitta på någonting veckan innan eller veckan efter det!
 
Hej
Jag är någonstans i området i mitten av juli. Vi är redan jämna replag, men det händer ju att man kommer i otakt med dagsformen etc så vi kan ju stämma av när det närmar sig.

Själv strävar jag mer efter upplevelser än grader och ticklistor i alperna, men är formen där den ska och förhållandena rätt så är Verte en gammal dröm...
 
Hej,

Jag letar också efter replagskamrat/er för alpina turer under andra halvan av augusti. Har gjort en del AD-D turer i Mont Blanc och Monte Rosa men de sista tiden har det varit en liten paus pga småbarn. Även en olycka under nedstigningen från Verte för ett par år sedan tog ett tag att komma över. Men nu är suget där igen och det vore kul om vi kunde hitta på något.
 
@gustav jag hookar dig på fb för vidare kontakt.
@johan låt oss höras.
@klas 2halvan augusti för sent för mig personligen.
 
Vi bor i Chamonix och är alltid klättersugna :) Så om du bestämmer dig för att åka hit hör av dig! Vi hyr även ut vårt lilla Mazot om du letar efter boende. Det ligger i Brevent så du har Aguille Rouge området runt hörnet och Aguille du Midi en kort promenad bort. Kolla in det på www.let.nu/chalet och hör av dig.
 
Partners for Lofoten and Stetind this summer...

Hej, I'm living and working in Gällivare up north this summer and looking for partners for climbing trips to Lofoten, Stetind, and also the Swedish Lappland mountains. I was born in Sweden but moved to the U.S when I was 7, so my Swedish is not that great right now, haha... but it is coming back quickly.
Anyways, I have my gear and rope etc with me. I'm looking at doing some trips in June, July, and august depending on weather... I work a 10 or 12 on and then 5 days off schedule usually which is nice for climbing. :) I've been climbing about 6 years and was living in Boulder, Colorado in the US before this job where I climbed a lot on the Rockies etc... here is a bit more about my climbing experience:

http://mountainproject.com/u/106065946

Shoot me an email or @ (0701647960) and we can talk. Looking for experienced partners who preferably have some knowledge of the area. Meeting in Narvik would be best, but could also meet in Gallivare or Svolvear [train from Gallivare -> Narvik is easiest for me]

cheers,
Philip
 
Vilket ställe är bäst i Alperna?

Letar efter ett bra ställe att vandra och klättra på i Alperna. Vi är inte så erfarna, har mest kört vägg inomhus och en del boulder utomhus...letar efter ganska lätt område inte för långt från närmsta by.
Sökte på google men hittade inte så mycket, läste om Zell Am See på http://www.austria.info och Mont Blanc och Matterhorn på http://www.alperna.nu/ men kändes som att det nog är för mer erfarna klättrare.
 
Ponte Brolla

Letar efter ett bra ställe att vandra och klättra på i Alperna. Vi är inte så erfarna, har mest kört vägg inomhus och en del boulder utomhus...letar efter ganska lätt område inte för långt från närmsta by.
Sökte på google men hittade inte så mycket, läste om Zell Am See på http://www.austria.info och Mont Blanc och Matterhorn på http://www.alperna.nu/ men kändes som att det nog är för mer erfarna klättrare.

Vad som är bäst i Alperna vågar jag inte uttala mig om...

men Ponte Brolla har jag tidigare tipsat om i ett inlägg, ligger i Valle Maggia, Tessin, i södra Schweiz. Huvudsakligen bultade leder i alla svårigheter, perfekt om man inte har så mycket erfarenhet att man vill ge sig på alpina leder.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46505

Finns även en artikel om området här på utsidan:

http://www.utsidan.se/cldoc/klatterparadiset-ponte-brolla_558.htm

Leder att vandra på finns överallt i Schweiz, vi gick t ex en gång från Ossasco, en by söder om Gottardtunneln, över Passo Cristallina för att sedan komma ut just i Valle Magggia. Sök på nätet och fråga på orten!

Ciao!

Uffe
 
Letar efter ett bra ställe att vandra och klättra på i Alperna. Vi är inte så erfarna, har mest kört vägg inomhus och en del boulder utomhus...letar efter ganska lätt område inte för långt från närmsta by.
Sökte på google men hittade inte så mycket, läste om Zell Am See på http://www.austria.info och Mont Blanc och Matterhorn på http://www.alperna.nu/ men kändes som att det nog är för mer erfarna klättrare.

"Bäst" är ju oerhört subjektivt... Vad är ni ute efter? Främst vandring eller främst klättring? Vill ni klara er med engelska eller hankar ni er fram på franska, tyska eller italienska?
Är budgeten tajt? (då går som regel schweiz bort)

Absolut mest lättillgängligt är nog chamonix. Där finns precis allt. Felet är bara att alla andra också åker dit. Men vill ni slippa den värsta hetsen så går det ju utmärkt att åka några kilometer till till vallorcine exempelvis.

Vilken klättring är ni ute efter? Vill ni köra självständigt eller tänker ni er att anlita en guide?
 
Chamonix, Zermatt mfl områden är veritabla turistfällor. Mycket för de berömda 4000+ topparna i området. Om de ändå inte lockar kan jag rekommendera lägre och mer okända delar av alperna. Slovenien är betydligt mindre turistfälla. Området i nordvästra Slovenien runt Triglav 2864 möh är jättefint och som alperna var förr. Finns definitivt klätterutmaningar på er nivå.

Gjorde Triglav förra året via en scrambling/via ferrata led. 2200 höjdmeter upp från parkeringen. Den tror jag skulle passa bra som början på era alpäventyr..
 
(...) Slovenien är betydligt mindre turistfälla. Området i nordvästra Slovenien runt Triglav 2864 möh är jättefint och som alperna var förr. Finns definitivt klätterutmaningar på er nivå.
Gjorde Triglav förra året via en scrambling/via ferrata led. 2200 höjdmeter upp från parkeringen. Den tror jag skulle passa bra som början på era alpäventyr..
Bekräftar - väldigt vackert och mycket att välja på i alla svårighetsgrader. Triglavmassivet är omgivet av djupa dalar, så de relativa nivåskillnaderna blir större än man kunde tro. Kommer man via Vrata-dalen får man fantastiska utblickar över "stena", den stora "väggen" i norr. Här finns lite mer info, fast inte så mycket om klättring.
Anders, när var du där? På hösten var det lite folk, men jag har förstått att i alla fall under augusti kan det bli tjockt med turister som vill upp på Triglav?

Ett annat tips om man gillar kalksten kanske kan vara Hollental, ca 90 km rakt söderut från Wien. Det är en dal mellan två bergskedjor, Rax och Schneeberg med ett 40-tal fina klättertoppar men gott om både vandrings- och klätterleder (i storleksordning mellan 100 och 500 m höjd), samt även fina luftiga ferrator. Klätterlederna är för det mesta en mix av bultat och egna säkringar (men lättsäkrat). Området påstås ha ovanligt stabilt väder. Inte helt tomt på folk, men helt acceptabelt, särskilt om man undviker augusti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
AlexT Cordillera Blanca, Peru i Juli 2013 Alpin / Bigwall 0
E9climbing Gasherberum IV live updates Juni och Juli Alpin / Bigwall 18
johre Muztagh Ata Juli 2008 Alpin / Bigwall 1
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...