Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det?

Se till att packa om och portionera alla förbrukningsvaror, tex tandkräm, tvål, mat och liknande. Man behöver inte en hel tub tandkräm eller en hel flaska tvål. Jag brukar köpa billig tandkräm (typ Blåvit), klämma ut typ tre fjärdedelar och tejpa ihop tuben. Portionsberäkna all mat (tex ris och pasta), packa upp i portionspåsar som är färdiga att använda. Lite reservmat måste man ju ha, men det är dumt att släpa runt på mer ris än man behöver.
Något jag brukar ha med för energi och proteintillskott är olika typer av nötter och frön - jordnötter, cashew och rostade solrosfrön. Proteinet i jordnötterna lär inte vara särskilt bra (ur aminosyresynpunkt) dock.
Jag är också vegetarian och enligt min erfarenhet kan du inte räkna med att hitta vegetariskt frystorkat i stugorna eller ens på fjällstationerna.
 
miniförpackningar

Kronans apotek, tror jag det är, har en tom necessär med småflaskor o burkar man kan fylla själv. Alla apotek har en liten tom plastflaska, men bara de har flera olika flaskor o burkar i en nesse. Bra för alla sorters resor o kanske piffigt för allt från matolja till tvål? :)

För en amatör vore det både skoj att höra om du får ned vikten, samt hur det gick att bära. O vad är det för sorts hund??

Lycka till!!!
Anne
 
Som du ser handlar det mest om att inte dubblera, och ha saker som funkar på så många sätt som möjligt. En annan bra princip är att du vid behov skall ha kunna ha i stort sett alla kläder du har med dig samtidigt på kroppen (det enda utanför denna princip som jag själv har med är ett pat ombytestrosor + extra strumpor ;)).
Du har redan fått massor med väldigt bra råd, så jag snöar in på petitesser:

- Måste du ha med ett helt kök typ Trangia om du är ensam? En gasbrännare som du skruvar direkt på gaspatronen väger 100-200 g.
- Behöver du två kastruller?
- Vill du gärna steka/baka? Annars kan du byta den tunga stekpannan mot ett lock av alu-folie (typ engångspajform).
- Många tar med foppatofflor eller lätta meshskor typ "barfota" i st f sportsandaler, som ofta är rejält tunga.
- Jag tycker själv att en liten bit parfymfri olivoljetvål klarar all tvätt, personlig hygien och disk (väger ju också mindre än flytande, men det är marginellt).

Gamla och nya stukningar tejpar man bäst med idrottstejp (finns även på apoteket), alltså samma vita oelastiska vävtejp som man ändå bör ha med till preventiv tejpning av ställen där det kan bli skavsår. Den funkar också fint till provisoriska reparationer och (tillsammans med en sterilkompress) som "plåster" till större förband.

Nu om maten: Om du inte är nötallergiker, så är mandel, nötter och frön i alla skepnader (också sesamfröpasta, kokosflingor, kokosmjölkpulver, chalva... ) en närmast idealisk källa till högoktanig och hälsosam näring (i genomsnitt över 600 kcal/100g), dessutom lätthanterligt, hållbart och väldigt gott i nästan all mat. Jag äter också i stort sett helt vegetariskt, så du kanske kan få lite uppslag i den artikel jag skrivit här på Utsidan.

Sådant är ju väldigt individuellt, men jag tror inte du behöver vara orolig för att inte klara dig på 3000 kcal/dag. Min erfarenhet är att det ändå kan vara svårt att få i sig speciellt mycket mer än vad man äter hemma, och man mår inte fysiskt dåligt av lite underskott - vi är ju konstruerade för att klara det.

Vill du titta på min egen packlista, så finns den här.

PS de "tre stora" som märks mest i detta sammanhang på är ju tält, ryggsäck och sovsäck, och jag tycker att fr a de två senare verkar lite mer än nödvändigt tunga. Ditt liggunderlag hör inte heller till de lättare. Min ryggsäck väger inte ens en tredjedel, de övriga sakerna mindre än hälften. Hinner du skaffa/låna lättare, så är det ju här den stora viktbesparingen ligger.
 
Senast ändrad:
Jag och min hund ska gå abisko-nikka om ca 1,5 vecka. Vi ska tälta längs vägen och kommer således även att ha med mig all mat. Hunden får bära sin egen. Jag har packat och vägt och landar på ca 25 kg, inklusive allt.

Detta kommer jag i stora drag att ha mig mig:

Kläder (varav jag kommer att ha på mig lite av grejerna): 3 par trosor, 4 par strumpor (själv kommer jag bära tre par innerliners och ett par yttre), 2 bh av sportmodell (varför två?), 1 par byxor, 2 underställ lager 1 (1 att sova i), 1 underställ lager 2 (eventuellt förstärka sovplaggen med, är lättfrusen) (hade själv valt en uppsättning, merinoull luktar inte), 1 par raggsockar, jacka, tjockare fleecetröja, 1 par skor, 1 par sandaler, mössa, handskar (vattentäta och vanliga), scarf, buff, (jag hade skippat scarfen och använt buffen) keps, regnställ, 1 t-shirt i lätt och luftigt material.

Utrustning:
Tält ca 2 kg, liggunderlag 600g, sovsäck 1,6 kg, trangiakök från biltema, gasolbrännare, gasol 450g, 2 dl t-röd (om gasolen tar slut), bestick i plast, lite kryddor, ryggsäck ca 3,2 kg, en rulle dasspapper, tändare/tändstickor, karta/kompass, anteckningsbok, kamera, uppblåsbar kudde (stoppar själv lite kläder i kompresspåsen som sovsäcken annars ligger i), handduk i microtyg, tandkräm, diskmedel, tvål, lite schampo/balsam (kan vara trevlig innan jag hoppar på tåget hem tänkte jag, om inte annat för mina medresenärer), matolja (du har torrfoder, varför matolja?), tvättmedel, lite första hjälpen-saker. Eventuellt två termosar att ha kaffe och hett vatten i så jag slipper dra upp trangiaköket när jag ska luncha/pausa (men det kanske är värt att få bort det extrakilot eftersom dom kommer att vara fyllda med vatten/kaffe när jag går). (jag hade nog skippat bägge men jag hade iallafall inte burit bägge)

Till hunden:
Liggunderlag för barn från biltema, värmetäcke, regntäcke, extra flexikoppel, skor, munkorg, vatten/matskål (utvikbar modell), klövjeväska (som hon får bära själv iofs), liten handduk, lite första hjälpensaker, klotång.

Mat:
Torrfoder för ca 3000 kalorier/dag i 8 dagar (till mig alltså). Påsmat, kex, barer, russin, nudlar, pasta, pastasåspulver, soyastrimlor, efterrättsmat, frukostpåsar, varma koppen, chokladpulver, kaffe, mjölkpulver. Har försökt att gräva upp det som har mest kalorier/gram.

Kan jag dra ner någonstans? Hur mycket går det att köpa på vägen? Jag är vegetarian, äter varken fisk eller fågel heller. Tar dom kort eller måste jag gå runt med en massa kontanter? (Kolla http://www.kirunalapland.se/se/Se--gora/Vandring/Kungsleden-Abisko--Nikkaluokta/ ang. proviantförsäljningen, brukar ha mycket pasta och liknande)

Kommer jag att orka släpa på 25 kg? Jag är 175 cm lång, väger ca 68 kg (hoppas dock på att hinna gå upp till 70 innan jag åker), tjej, inte jättevältränad, men envis som synden. Helt ärligt! Hur kan jag göra för att dra ner på kilona?
(jag åker upp t. Nikkaluokta 17/8, vi passerar nog varandra! :) )
 
Du kan ju även dela utrustning med hunden. Jag går med min tollare/setter som bär klövja med egen mat + lite till. På nätterna trär jag på henne min fleece tröja och bäddar in henne i ryggans regnskydd. Under stoppar jag allt som inte råkar behöva torkas. Tex jacka, byxor, regnbyxor, fillingar och strumpor.
 
Stukning

Jag vrickade foten två gånger samma dag när jag vandrade förra veckan (hala, nya vadarskor funkade inte så bra på land), kunde inte stödja på kvällen, lindade hårt dagen efter och vandrade tre dagar till. Totalt ca 6 mil med stukad fot. Gick bra! Tror tom foten mådde bra av att röra sig. Och kängorna ger bra skydd. Stukade andra foten mycket allvarligare förra året, slet sönder ledband. Drygt tre månader senare hade jag fortfarande ont inför en vandring i Himalaya och fick rådet av min sjukgymnast att använda storleksanpassade stödstrumpor från Apoteket för att hålla svullnaden nere och få lite extra stabilitet. Funkade bra!
 
Du har redan fått många bra råd, men skall försöka ge mitt bidrag;)

Flera av stugorna på sträckan du tänkt vandra säljer gas och proviant. Utnyttja detta istället för att släpa tungt så blir vandringen roligare. När vi gick denna sträcka senast hade vi bara med mat för 4 dagar (förutom frukostgröt som vi hade för alla 12 dagarna) och en 230g gastub. En sådan tub räcker för oss två personer i 4 dagar, och då snålar vi inte. Då du startar i Abisko kan du redan i Alesjaure komplettera mat och gas, därefter i Sälka och sedan i Kebnekaise.
Skippa ex spritbrännare+t-röd, uppblåsbar huvudkudde (ersätt med ett lätt örngott i vilken du stoppar fleecetröjan), tvättmedel, termosar etc. På fötterna räcker det med kängor att vandra i och ett par lätta "foppa tofflor" för raster eller som lägerskor (fungerar även utmärkt för ev vad på den sträckan).
Nu är jag ingen hundägare, men nog tycker jag att hunden har mycket utrustning med sig förutom sin egen mat. Behövs verkligen allt detta för en hund under er tid i fjällen?

Vad gäller totalvikten på ryggsäcken, försök att inte gå över 18kg som startvikt (exkl hundmaten som du inte bär själv):)
 
Jag betvivlar inte att du orkar, då jag har vandrat med drygt 30 kg när jag var runt 15 år (ca. 160 lång och vägde väl runt 50 kg). Men som folk redan sagt, för mycket packning resulterar i en mindre lyckad tur.

Så mitt tips är att skippa saker som du klarar dig bra utan, t.ex. shampo och balsam.
 
Om du ska tvinga på hunden ca 5 kg, så antar jag att den är rätt stor?
15-20 kg hund?
Hade för visso till min lappskavalhund tik på ca 19 kg, special torkat kött torrfoder 1 kg, räcker i ca 5 dagar.
så 5 kilo känns som en overkill.
Du ha massa tillbehör till din hund, regnjackor, värme filtar mm mm. Där kan du väldigt troligt ta bort massa i vikt. Liggunderlag räcker.

Liggunderlag för barn från biltema, värmetäcke, regntäcke, extra flexikoppel, skor, munkorg, vatten/matskål (utvikbar modell), klövjeväska (som hon får bära själv iofs), liten handduk, lite första hjälpensaker, klotång.

Här kan du banta. det jag tycker du kan hoppa över:
- Värmetäcket känns lite mycket men de beror ju på ras.
- regntäcke, är 50/50, har förvisso aldrig täcke till min hund, men vet ej hur van och ras på din hund.
- Extra flexikoppel, vet jag inte hur du tänkte, där spara du in 1-2 hekto minst.
- Munkorgen? Är nog bara att ta bort, du har ju din hund kopplad.
- Liten handduk kan jag förstå men inte helt nödvändigt.
- Klotågen är ju bara å lämna hemma, klipp dem kvällen innan ni åker så är de ingen fara, men det kan vara bra att spara klorna då hunden använder dem för extra grepp.
 
Liggunderlag, regntäcke och värmetäcke plus massa annat låter väldigt maxat för hunden även om det inte väger så mycket. Sjukvårdsprylar som tassbandage m.m. och klotång låter vettigt, men munkorg och flexikoppel..? Själv så använder jag ett elastiskt "ryckdämpat" koppel som jag har i en karbin i avbärarbältet för att kunna gå med händerna fria.
Det borde räcka med ett fleecefodrat täcke som är regntätt, att ta på vid raster och på kvällen. När hunden sover i tältet så räcker det med ett halvt vanligt cellplastunderlag och vill man lyxa till det lite extra så får jycken sova på din ytterjacka.
Tänk på att hundmaten måste packas i vattentäta påsar i väskorna så att den inte blir fuktig, för då surnar den riktigt fort.

Liggunderlaget är ett litet, typ 80*50 ca, så det tar inte stor plats. Regntäcke om det regnar naturligtvis, värmetäcke att ha på kvällarna. Hon är värmekänslig så jag vill inte lägga på henne ett helt värmetäcke bara om det regnar, därav två. Munkorg är om det händer henne eller mig något, typ att jag måste åka helikopter och dom inte vill ta med hunden för att hon inte har munkorg. Den väger ändå inte mkt... Flexit kommer jag att fästa i ett vanligt koppel runt midjan, flexi så att hon får lite mer frihet och att det blir mindre ryckigt när vi går. Min kläder vill jag gärna ha torra, därför har jag med egna saker till henne. Hur långt är ditt "ryckämparkoppel"?
 
Kronans apotek, tror jag det är, har en tom necessär med småflaskor o burkar man kan fylla själv. Alla apotek har en liten tom plastflaska, men bara de har flera olika flaskor o burkar i en nesse. Bra för alla sorters resor o kanske piffigt för allt från matolja till tvål? :)

För en amatör vore det både skoj att höra om du får ned vikten, samt hur det gick att bära. O vad är det för sorts hund??

Lycka till!!!
Anne

Har redan införskaffat småflaskor och tagit tillvara på tomma flaskor för klorhexidin (rymmer 1,25 dl), matoljan gör sig jättefint i en klar liten pumpflaska =)
Ja, jag uppdaterar hur jag får ner vikten, även om det bara blir 1-2 kg så är jag jättenöjd =) Har en "liten" rottweiler på 40 kg, tror hon kommer att tycka det är jättekul =) Tack!
 
Jag vrickade foten två gånger samma dag när jag vandrade förra veckan (hala, nya vadarskor funkade inte så bra på land), kunde inte stödja på kvällen, lindade hårt dagen efter och vandrade tre dagar till. Totalt ca 6 mil med stukad fot. Gick bra! Tror tom foten mådde bra av att röra sig. Och kängorna ger bra skydd. Stukade andra foten mycket allvarligare förra året, slet sönder ledband. Drygt tre månader senare hade jag fortfarande ont inför en vandring i Himalaya och fick rådet av min sjukgymnast att använda storleksanpassade stödstrumpor från Apoteket för att hålla svullnaden nere och få lite extra stabilitet. Funkade bra!

Stödstrumpor kan vara bra alltså, tar med mig en strumpa (har redan ett par) utifall foten/vristen börjar svälla och göra ont. Tack för tipset!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.