Allemansrätten

läste precis en artikel om vildsvin i en jordbrukstidskrift. en dansk potatisodlare med marker i både sverige och danmark provar olika metoder, jakt ger enligt honom det sämsta utfallet.. elstängsel fungerar mycket väl men är jobbigt.. var har jag hört detta förr.. fårägare tycker att det är jobbigt med elstängsel som bevisligen stoppar varg, biodlare tycker att det är jobbigt med elstängsel som effektivt hindrar björn och nu potatisodlare tycker att elstängsel är jobbigt även om det effektivt hindrar gris.. jag har själv haft får i 10år, har hästar nu och alltid kört 6 trådar elstängsel på mina marker, det är i princip underhållsfritt om man gör rätt..
 
Har man nu kämpat och slitit sig till sin mark genom att ärva den är det ju klart att man vill bestämma över denna hårt förvärvade ägodel. Jag kan förstå att många markägare vill känna sig som envåldshärskare över sina marker.
 
Har man nu kämpat och slitit sig till sin mark genom att ärva den är det ju klart att man vill bestämma över denna hårt förvärvade ägodel. Jag kan förstå att många markägare vill känna sig som envåldshärskare över sina marker.

Och alltför många verkar vilja bli först med att dra granarna genom nålsögat
 
En historia

Blir uppriktigt beklämd när jag läser en del av inläggen här.
Själv bor jag i en liten by i norrland. Här har människor alltid levt väldigt nära naturen.
Faktum med att den vackra naturen är det enda argumentet för att få folk att flytta hit.
I dom här markerna har jag växt upp, här har jag sprungit sedan barnsben, badat i tjärnar om somrarna, åkt skidor om vintrarna, plockat bär och svamp om höstarna.
Nu är i princip all mark här i närheten uppköpt av en (förmodar jag) rik Stockholmare. Det är inget fel i det, någon ska ju äga marken. Men om vi nu skulle slopa allemansrätten skulle jag alltså inte längre ha någon rätt att vandra genom dessa vida tassemarker. Naturligtvis skulle inte ungarna i byn längre kunna bada, åka skidor eller köra barkbåtar i bäckarna som ungar alltid har gjort.
Niking, du må ha all rätt i världen att kämpa för att avskaffa allemansrätten, men vid Gud ska du veta att jag kommer att kämpa lika hårt för att bevara den.
Sluta att tänka med lädret du har i bakfickan och inse hur viktig naturen är är för de flesta människor i det här landet. Jag jobbar själv på Sveriges största sågverk och anser givetvis att vi ska ha ett aktivt skogsbruk men det går att förena med den frihet som allemansrätten faktiskt ger oss.

// Kristoffer
 
Trams! Skogen tillhör skogsägaren, varför enbart den statligt och kommunalt ägda skogen tillhör samhället. Staten har att bestämma över den statlig ägda skogen och kommunerna över den kommunalt ägda skogen, medan den privata skogsägaren har att bestämma över sin egen skog! Således inga påtvingade avverkningsanmälning/avverkningstillstånd eller påtvingade naturvårdsinventeringar på privatägd mark.

F.ö. så är det idag inte tillåtet att gallra fritt i naturskyddade områden på sin egen mark. Jag har t.ex. några hektar skyddad mark där jag inte får ta en endaste pinne utan samråd. Givetvis har jag inte fått ett endaste öre i intrångsersättning för detta.

Har bara tid med ett kort svar just nu så jag svarar på detta.

Jag upprepar:
Du har fått den stora friheten att äga och bruka skog under vissa premisser. Du får i princip göra vad du vill så länge du följer reglerna. Att du anser att du borde ha full äganderätt är en åsikt du är berättigad, men det är inte så det fungerar.

Ditt andra stycke.
Det jag menade var att du kan gallra bort naturvärdena innan någon upptäcker att du har naturvärden. Du behöver inte anmäla gallring, varpå det är en snabb sak att "sabba" skogen med avseende på naturvärden. Är det bara produktion som gäller för din del har du alltså möjligheten att förhindra uppkomsten av höga naturvärden.
 
Ditt andra stycke.
Det jag menade var att du kan gallra bort naturvärdena innan någon upptäcker att du har naturvärden. Du behöver inte anmäla gallring, varpå det är en snabb sak att "sabba" skogen med avseende på naturvärden. Är det bara produktion som gäller för din del har du alltså möjligheten att förhindra uppkomsten av höga naturvärden.

Om jag förstått rätt har niking redan gjort så överallt där han han med. Det gör ont i honom för att han inte hann med riktigt överallt...
 
Blir uppriktigt beklämd när jag läser en del av inläggen här.
Själv bor jag i en liten by i norrland. Här har människor alltid levt väldigt nära naturen.
Faktum med att den vackra naturen är det enda argumentet för att få folk att flytta hit.
I dom här markerna har jag växt upp, här har jag sprungit sedan barnsben, badat i tjärnar om somrarna, åkt skidor om vintrarna, plockat bär och svamp om höstarna.
Nu är i princip all mark här i närheten uppköpt av en (förmodar jag) rik Stockholmare. Det är inget fel i det, någon ska ju äga marken. Men om vi nu skulle slopa allemansrätten skulle jag alltså inte längre ha någon rätt att vandra genom dessa vida tassemarker. Naturligtvis skulle inte ungarna i byn längre kunna bada, åka skidor eller köra barkbåtar i bäckarna som ungar alltid har gjort.
Niking, du må ha all rätt i världen att kämpa för att avskaffa allemansrätten, men vid Gud ska du veta att jag kommer att kämpa lika hårt för att bevara den.
Sluta att tänka med lädret du har i bakfickan och inse hur viktig naturen är är för de flesta människor i det här landet. Jag jobbar själv på Sveriges största sågverk och anser givetvis att vi ska ha ett aktivt skogsbruk men det går att förena med den frihet som allemansrätten faktiskt ger oss.

// Kristoffer

Naturen i skogen är inte natur utan kultur, d.v.s. skogsodling! Vanligtvis till för att producera virke.

Sluta tänka med lädret i bakfickan? Skulle din arbetsgivare göra det, så skulle vederbörande gå omkull och då skulle du bli arbetslös. Nu är det faktiskt så att money rules och det gäller oss alla.

PS, vad skulle vara så fel med att fråga markägaren om lov först, alltså i ditt fall "stockholmaren"? Dessutom finns det gott om statlig skog, där ungarna kan härja relativt fritt.
/Niklas
 
Om jag förstått rätt har niking redan gjort så överallt där han han med. Det gör ont i honom för att han inte hann med riktigt överallt...

Så som statens naturvårdsarbete ser ut (och framför allt har sett ut), så är det dessvärre den enda framkomliga vägen om man inte vill få sin mark konfiskerad i naturvårdens namn

Som jag skrivit tidigare, så har jag inget emot naturvård i skogen som sådant eller en sund ersättning för utförd naturvård. Det jag vänder mig emot, är att staten lagligen konfiskerar en massa mark i naturvårdens namn (biotopskydd, natura 2000, naturminne, naturreservat....) mot markägarens uttryckliga vilja!
/Niklas
 
Vad är det för j-vla frihet, när andra dikterar villkoren - utan att behöva ta konsekvenserna!
/Niklas
Det kallas samhälle och det är vad vi alla lever i. Det du tjatar om - att få göra exakt vad du vill utan att ta hänsyn till gemensamma intressen - existerar över huvud taget inte i civiliserade länder, vare sig när det gäller skog eller andra ägodelar.
Din definition av frihet skiljer sig från min definition. Din definition kan kokas ned till "frihet att pissa i det vatten alla ska dricka" medan min definition kan summeras "frihet från att stollar får pissa i det vatten vi alla ska dricka".
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...