Åldrande slingor i kammar.

Samma här, fast jag har faktiskt WC Friends med sydda slingor från någonstans 1988-89 som det har känts som att de borde bytas i många år nu. Vågar ju inte direkt falla de dem. Men jag har å andra sidan aldrig känt mig bekväm med att falla...

Det var enklare innan EU-medlemskapet, innan CE-normering. Då fanns det företag i Jämtland som kunde slinga om. De hade en bar-tack-symaskin och sydde i nya slingor till en låg kostnad. Sedan kom EU och CE, och då ska varje pryl CE-normeras till en kostnad av 15.000 kr per produkt, eller något. Ingen hade råd eller brydde sig, så nu sitter vi där vi sitter med våra gamla slingor.

Alla tips på omslingning mottages dock tacksamt.
 
Skicka till märket för omslingning. Åtminstone BD och DMM har de tjänsten för en mindre peng. Mer info på resp. Hemsida.
 
Lite mera opraktiskt, och inte så snyggt men det går väl ändå att knyta in en ny slinga, bättre an att inte veta om dom gamla håller.

Johnny som också kör WC Friends :)
 
Följdfråga:

På en instruktion för en kamsäkring står det uttryckligen att man inte ska sätta sin förlängning (slinga eller QD) direkt i vajer-öglan utan använda den sydda slingan. Det formuleras som en risk.

Jag förstår fördelen med slingan, främst att det minskar risken för att kammen vandrar. Men ur hållfasthetssynpunkt??
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag tror det är för att slingan fördelar lasten över en större del av öglan än en karbin gör. Wiren inuti öglan "bryts" mer av en karbin.
 
Fast borde inte vara värre än för vanliga wire-kilar med motsvarande wiredimensioner..? Egen fundering eller uppgift nånstans ifrån?
 
C4:eek:r har ju dubbelt material i slingan där den ligger mot vajeröglan för att inte förstöra vajern. Har sett bilder på hur det går om man gör annorlunda. Vajern går av.

Beträffande CE-märkning var jag någorlunda nära att köpa en symaskin som skulle kunna göra jobbet. Om jag slingar om åt mig själv eller gör det gratis åt nån annan är det inte olagligt, men min ambition var att CE-märka, vilket inte bör vara så svårt eller dyrt. Men projektet hade ju inte precis bidragit till min försörjning. Skicka till tillverkaren är nog lite sisådär med tanke på den dyra/långa frakten till USA åtminstone. Omslingningsavgiften är däremot låg.
 
Finns videos från BD där dom förklarar varför dom inte har tunna slingor ala DMM i sina kammar, öglan dom sitter i kollapsar och förlorar formen.
 
Fast borde inte vara värre än för vanliga wire-kilar med motsvarande wiredimensioner..? Egen fundering eller uppgift nånstans ifrån?

Uppgift från någon hyfsat trovärdig källa, men jag minns inte var.

Skillnaden mot wire-kilar får någon med verklig kunskap om hållfasthet på stålwire svara på...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips