Åldersbestämning av Trangia

Finns det nån här i forumet som har koll på Trangias detaljer?

Jag gjorde nämligen ett loppisfynd idag. Ett tidigt Trangia i nyskick, inkl bruksanvisning och allt. Kastrullhållarna gjorda av tråd, plastlock till brännaren, tamoj utan hål och ringen för sparlåga fäst med gångjärn. På undersidan av kastrullerna syns att de blivit utsatta för spriteld, men det är nog bara en enda gång. Inget sot eller så.

Jag är nyfiken på hur gammalt det kan vara. Någon som kan säga något om åldern?

Bilagor

• _MG_0360.jpg
    _MG_0360.jpg
    283.6 KB · Visningar: 2,295

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag köpte mitt första Trangia 1978 (för övrigt med teflonbelagd stekpanna) och då hade man övergett kastrullhållarna av tråd till förmån för dito av plåt, så jag tror det är äldre.

Hål för gasslang började Trangia med när första gasbrännare kom ca slutet av 1980-talet.
Jag köpte mitt första Trangiakök kring 1982-83, och detta har samma typ av kastrullhållare som dagens kök. Ditt kök måste vara äldre.

Oj! Skulle gissa att det faktiskt betingar ett visst samlarvärde.

www.spiritburner.com finns det en tråd om trangias olika utvecklingssteg. Orkar inte leta nu men kanske senare.

Edit: jag tippar på allra senast tillverkat i början på 60 talet.

Jag köpte mitt första Trangia 1974 eller 1975. Då var kastrullhållarna av plåt. Alltså är ditt äldre än så i alla fall.

Köpte mitt första Trangia 1965. Vindskydd och grytor ser likadana ut, men remmen hade annan färg och brännaren hade lös ring och skruvlock med tätande O-ring. Köket används fortfarande ibland, men med gasbrännare.
Minns dock fortfarande vilket bry jag hade när jag skulle montera ihop det första gången mitt ute i skogen. Jag hade aldrig sett något sådant tidigare.

Thor

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips