Åldersbestämning av Trangia

Finns det nån här i forumet som har koll på Trangias detaljer?

Jag gjorde nämligen ett loppisfynd idag. Ett tidigt Trangia i nyskick, inkl bruksanvisning och allt. Kastrullhållarna gjorda av tråd, plastlock till brännaren, tamoj utan hål och ringen för sparlåga fäst med gångjärn. På undersidan av kastrullerna syns att de blivit utsatta för spriteld, men det är nog bara en enda gång. Inget sot eller så.

Jag är nyfiken på hur gammalt det kan vara. Någon som kan säga något om åldern?

Bilagor

• _MG_0360.jpg
    _MG_0360.jpg
    283.6 KB · Visningar: 2,348
Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Jag köpte mitt första Trangia 1978 (för övrigt med teflonbelagd stekpanna) och då hade man övergett kastrullhållarna av tråd till förmån för dito av plåt, så jag tror det är äldre.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Hål för gasslang började Trangia med när första gasbrännare kom ca slutet av 1980-talet.
Jag köpte mitt första Trangiakök kring 1982-83, och detta har samma typ av kastrullhållare som dagens kök. Ditt kök måste vara äldre.

Oj! Skulle gissa att det faktiskt betingar ett visst samlarvärde.

www.spiritburner.com finns det en tråd om trangias olika utvecklingssteg. Orkar inte leta nu men kanske senare.

Edit: jag tippar på allra senast tillverkat i början på 60 talet.

Jag köpte mitt första Trangia 1974 eller 1975. Då var kastrullhållarna av plåt. Alltså är ditt äldre än så i alla fall.

Köpte mitt första Trangia 1965. Vindskydd och grytor ser likadana ut, men remmen hade annan färg och brännaren hade lös ring och skruvlock med tätande O-ring. Köket används fortfarande ibland, men med gasbrännare.
Minns dock fortfarande vilket bry jag hade när jag skulle montera ihop det första gången mitt ute i skogen. Jag hade aldrig sett något sådant tidigare.

Thor

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.